Korzystanie z prywatnego samochodu w pracy nie jest niczym nadzwyczajnym, zwłaszcza gdy wykonywanie zadań pracowniczych wymaga dojazdu. Pracodawcy chętnie umawiają się z pracownikami i zwracają im koszty używania prywatnego auta do celów służbowych. Podatkowe rozliczenie takich kwot to już jednak inna sprawa, bo zdaniem fiskusa te powinny być opodatkowane. Orzecznictwo nie jest jednoznaczne, a sądy administracyjne coraz częściej w takich sporach rację przyznają skarbówce. Przykładem jest jeden z wyroków Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gorzowie Wielkopolskim.
Umowa z firmą
Sprawa dotyczyła interpretacji. Z wnioskiem o jej wydanie w styczniu 2021 r. wystąpił urząd miejski. Wyjaśnił, że ma umowę z pracownikiem o używanie samochodu prywatnego. Zgodnie z jej treścią urząd wyraził zgodę na używanie przez pracownika własnego auta do celów służbowych, tj. jazd zamiejscowych i lokalnych w granicach administracyjnych miasta i gminy. Pracodawca zobowiązał się do pokrywania kosztów jego używania. Pracownik ma przyznany miesięczny limit na jazdy lokalne w wysokości 100 km, a zwrot kosztów jazd lokalnych następuje w formie ryczałtu stanowiącego iloczyn limitu przyznanych kilometrów i stawki 0,8358 zł za 1 kilometr przebiegu (według rozporządzenia ministra infrastruktury z 25 marca 2002 r.). Urząd chciał się upewnić, czy takie kwoty podlegają opodatkowaniu PIT jako przychód ze stosunku pracy. A jeśli nie – a tak uważał pracodawca – to czy powinien ewentualnie zwrócić pracownikowi potrącany podatek za poszczególne miesiące, jeżeli w tych miesiącach został odliczony.
Czytaj więcej
Ryczałtowy zwrot kosztów używania samochodu prywatnego do celów służbowych (lub do celu prowadzenia działalności gospodarczej) obejmuje wszystkie koszty, w tym koszty paliwa.
Fiskus kategorycznie stwierdził jednak, że w opisanej sytuacji PIT mu się należy. Co prawda przyznał, że zwrot kosztów poniesionych przez pracownika z tytułu używania pojazdów stanowiących jego własność dla potrzeb zakładu pracy jest wolny od podatku, ale tylko jeżeli samochód jest wykorzystywany w jazdach lokalnych, a obowiązek ich ponoszenia przez zakład pracy albo możliwość przyznania prawa do zwrotu wynika wprost z odrębnych ustaw. Tymi, do których odsyła art. 21 ust. 1 pkt 23b ustawy o PIT przewidujący zwolnienie podatkowe, są: ustawa o komercjalizacji państwowego przedsiębiorstwa użyteczności publicznej Poczta Polska, ustawa o lasach i ustawa o pomocy społecznej.
Urzędnicy podkreślili, że zwolnienie obejmuje więc tylko niektórych pracowników. W pozostałych przypadkach ryczałt samochodowy za tzw. jazdy lokalne jest opodatkowany.