Szkolenia dla kontrahentów w kosztach podatkowych - fiskus wydaje różne interpretacje

Firma zaliczy do podatkowych kosztów wydatki na spotkania z klientami, jeśli ich celem jest reklama jej produktów, a nie budowanie wizerunku.

Aktualizacja: 07.10.2018 19:12 Publikacja: 07.10.2018 16:50

Szkolenia dla kontrahentów w kosztach podatkowych - fiskus wydaje różne interpretacje

Foto: 123RF

Skarbówka zmienia zdanie w sprawie rozliczania spotkań z kontrahentami. Czasami uznaje je za działania reklamowe, czasami za reprezentację.

– Spory o rozliczenie wydatków na reklamę i reprezentację są od lat. Te pierwsze zaliczamy do kosztów uzyskania przychodów, drugie już nie. Problem w tym, że z reguły działania firmy mające zachęcić kontrahentów do zakupów zawierają zarówno elementy reklamowe, jak i reprezentacyjne – mówi Jarosław Sekita, doradca podatkowy w kancelarii Meritum.

Wyjazd do Niemiec...

Spójrzmy na niedawną interpretację fiskusa. Wystąpiła o nią spółka, która jest autoryzowanym dilerem samochodów. Organizuje spotkania dla obecnych oraz potencjalnych klientów służące promocji sprzedawanych aut, między innymi całodniowe szkolenia z doskonalenia techniki jazdy. Są na nich prezentowane zalety samochodów, klientom jest zapewniany transport i poczęstunek.

Spółka zaprasza też kontrahentów do Niemiec, gdzie jest fabryka samochodów i muzeum marki. Zapoznawani są z procesem produkcyjnym, a także ewolucją stosowanych w pojazdach rozwiązań technicznych. Pobyt i transport są finansowane przez spółkę.

Podczas spotkań z klientami są przygotowywane dla nich spersonalizowane oferty sprzedaży, tworzona jest też mobilna strefa konsultacyjna, w której konfigurowany jest wybrany model auta. Jeśli kontrahent zdecyduje się na zakup, otrzymuje specjalny rabat.

Czytaj też:

Szkolenia dla kontrahentów nie są kosztem w całości

VAT od szkolenia dla klienta z zagranicy

Czy spółka może zaliczyć wydatki do podatkowych kosztów? Fiskus uznał, że nie. Szkolenia oraz wizyty w Niemczech są bowiem wyłączoną z kosztów reprezentacją (mimo że na spotkaniach są też elementy reklamowe). Spółka poprzez takie działania kreuje swój wizerunek i prestiż, co wpływa na pozytywne postrzeganie przez klientów (nr 0111-KDIB1-1.4010.299.2018.1.ŚS).

... i do Włoch

Pozytywna dla podatnika jest natomiast interpretacja w sprawie wyjazdu szkoleniowego do Włoch. Wystąpił o nią przedsiębiorca handlujący materiałami budowlanymi i sanitarnymi. Zorganizował wyjazd do producenta płytek, który ma fabrykę we Włoszech. Celem szkolenia jest zapoznanie się z właściwościami wyrobów oraz zasadami ich obróbki i montażu. Zaprezentowany ma być też nowy, innowacyjny produkt.

Przedsiębiorca podkreślił, że w siedzibie producenta zaproszeni goście mogą nie tylko zapoznać się z szeroką gamą produktów, ale i z ich nowoczesną technologią wytwarzania, co daje gwarancję wysokiej jakości wyrobów. Powinno to skutkować zamówieniami, a co za tym idzie – zwiększeniem przychodów przedsiębiorcy.

Skarbówka potwierdziła, że wydatki na organizację szkolenia mogą być podatkowym kosztem. Podkreśliła, że przy ich ocenie należy ustalić główny cel wyjazdu. Z opisu sprawy wynika, że takim celem jest zapoznanie kontrahentów z nowymi produktami, co ma skutkować zwiększeniem przychodów (nr 0115-KDIT3.4011.30.2018.1.JŁ).

– Takie sytuacje, jak organizacja wyjazdowych szkoleń dla klientów, zawsze będą dyskusyjne. Skarbówka ma tutaj spore pole manewru. W interpretacji dotyczącej dilera samochodów przyjęła rygorystyczne, niekorzystne dla spółki stanowisko. Jest to jednak cenna wskazówka dla firm, które powinny tak układać scenariusz spotkań z kontrahentami, aby dominowały w nich działania mające zachęcić do transakcji, a nie dające osobiste korzyści klientom – komentuje Jarosław Sekita.

Skarbówka zmienia zdanie w sprawie rozliczania spotkań z kontrahentami. Czasami uznaje je za działania reklamowe, czasami za reprezentację.

– Spory o rozliczenie wydatków na reklamę i reprezentację są od lat. Te pierwsze zaliczamy do kosztów uzyskania przychodów, drugie już nie. Problem w tym, że z reguły działania firmy mające zachęcić kontrahentów do zakupów zawierają zarówno elementy reklamowe, jak i reprezentacyjne – mówi Jarosław Sekita, doradca podatkowy w kancelarii Meritum.

Pozostało 85% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Kup teraz
Prawo dla Ciebie
Koniec abonamentu RTV. Ma go zastąpić opłata w wysokości 8-9 zł miesięcznie
Materiał Promocyjny
Finansowanie projektów związanych z odnawialnymi źródłami energii
Prawo pracy
Urlop na żądanie nie przechodzi na nowy rok
Nieruchomości
Zakaz pieców gazowych, obowiązkowa fotowoltaika. W Brukseli podano daty
Zdrowie
Ostrzeżenie przed popularnymi lekami na katar. "Nie stosować"
Prawo karne
Prezydent Andrzej Duda ułaskawił prawicowego publicystę
Materiał Promocyjny
Jak odróżnić nastoletni bunt od depresji. Poradnik dla nauczycieli