Wskutek działania pełnomocnika-doradcy podatkowego odwołanie od decyzji podatkowej złożyliśmy po terminie. Dlatego organ podatkowy odmówił nam przywrócenia terminu do wniesienia odwołania. Pouczono nas, że możemy złożyć na to postanowienie zażalenie. Co powinno ono zawierać? Jakie warunki trzeba spełnić? – pyta czytelnik.
Podatnik ma prawo złożyć zażalenia na rozstrzygnięcie organu podatkowego, w którym odmawia on przywrócenia terminu do wniesienia odwołania. Aby jednak takie zażalenie zostało uznane przez organ podatkowy, podatnik powinien spełnić przesłanki formalne, które są wskazane w przepisach podatkowych.
Zgodnie z art. 162 ordynacji podatkowej (dalej: o.p.), jeśli podatnik uchybi terminowi, to organ podatkowy powinien przywrócić ten termin na wniosek podatnika. Zainteresowany musi jednak uprawdopodobnić, że uchybienie nastąpiło bez jego winy. Takie podanie należy złożyć w ciągu siedmiu dni od dnia ustania przyczyny uchybienia terminowi. Jednocześnie z wniesieniem podania należy dopełnić czynności, dla której był określony termin.
Właściwy organ
Z kolei art. 163 § 1 o.p. wskazuje, że w sprawie przywrócenia terminu postanawia właściwy w sprawie organ podatkowy. Jeśli chodzi o termin do wniesienia odwołania od decyzji, to będzie to organ wyższej instancji (w przypadku decyzji wydanej przez naczelnika urzędu skarbowego będzie to dyrektor izby skarbowej). Stosownie bowiem do art. 163 § 2 o.p. w sprawie przywrócenia terminu do wniesienia odwołania lub zażalenia postanawia ostatecznie organ podatkowy właściwy do rozpatrzenia odwołania lub zażalenia. Na takie postanowienie w przedmiocie przywrócenia terminu stronie służy zażalenie, które – stosownie do art. 236 § 2 o.p. wnosi się ?w terminie siedmiu dni od dnia doręczenia postanowienia.
Składając zażalenie na postanowienie o odmowie przywrócenia terminu na złożenie odwołania podatnik powinien wskazać dlaczego stanowisko organu podatkowego odmawiające mu przywrócenia terminu jest niezasadne.