Tak orzekł Wojewódzki Sąd Administracyjny w Krakowie w wyroku z 29 sierpnia ?2014 r. (I SA/Kr 831/14).
Spółka prowadzi sieć sklepów delikatesowych na terenie kraju. W celu zachęcenia swoich klientów do zakupu towarów podejmuje różnego rodzaju działania promocyjne. Jednym z takich działań jest akcja „kup trzy produkty ?w cenie dwóch". Klient, który zdecyduje się na promocyjny zakup dwóch towarów, otrzyma trzeci, płacąc za zakupy przy kasie, lub po zapłacie, np. w oddzielnym punkcie na terenie sklepu po okazaniu paragonu dokumentującego zakup.
Spółka zadała pytanie we wniosku ?o wydanie interpretacji indywidualnej, czy w opisanej sytuacji dochodzi do udzielenia upustu, o którym mowa ?w art. 29 ust. 4 ustawy o VAT. W ocenie podatnika istotne jest to, że zgodnie ?z tym przepisem podstawę opodatkowania VAT obniża się o kwoty udokumentowanych i obowiązkowych rabatów. W ramy pojęcia rabatu towarowego idealnie wpasowują się działania promocyjne podejmowane przez wnioskodawcę. Klient ma możliwość nabycia towarów po cenie niższej niż ich cena regularna, co oznacza, że ich cena jednostkowa jest wówczas odpowiednio mniejsza.
Organ podatkowy uznał takie stanowisko za nieprawidłowe. Stwierdził, że w jego ocenie w sprawie nie mamy do czynienia z rabatem, lecz z nieodpłatnym wydaniem towaru. Klient ma bowiem możliwość wyboru, czy chce odebrać dodatkowy produkt.
Sąd zgodził się ze stanowiskiem fiskusa i przyznał, że w opisanej sytuacji występuje nieodpłatne przekazanie towaru. Nie można przyjąć, że jest to udzielenie rabatu, gdyż mamy do czynienia z zakupem dwóch towarów, a nie trzech w cenie dwóch. Dodał, że znaczenie ma dokumentacja transakcji. Gdyby na paragonie widniały trzy pozycje, można by uznać, że jest to sprzedaż trzech towarów. Jeśli jednak widnieją na nim dwie pozycje, to nie można uznać, że jest to sprzedaż trzech towarów. Inaczej sytuacja wyglądałaby w przypadku wydania towaru za grosz, gdyż wtedy doszłoby do udzielenia rabatu.