Nagrody wydawane w związku ze sprzedażą premiową oraz wygrane w konkursach są jedną z form uatrakcyjnienia oferty handlowej. Zachęta dla konsumentów do nabywania oferowanych dóbr (sprzedaż premiowa) oraz zorganizowanie konkursu promującego organizatora ?i budującego więź z klientami są powszechnymi środkami polityki marketingowej przedsiębiorców. Chociaż wieloletnia praktyka podatkowa pozwoliła na wypracowanie podstawowych zasad opodatkowania przychodów z tych tytułów, liczne zagadnienia nadal budzą spory i wątpliwości.
Spór o definicję
Przepisy ustawy o PIT określają szczególne zasady opodatkowania dochodów z tytułu sprzedaży premiowej. Nie definiują jednak tego pojęcia. ?Z praktyki skarbowej wynika, że sprzedażą premiową jest zobowiązanie się sprzedawcy do spełnienia dodatkowego świadczenia na rzecz klienta w przypadku zawarcia określonego rodzaju umów (zakup wskazanego towaru, zakupy za ustaloną kwotę itp.). Nagroda z tytułu sprzedaży premiowej może mieć różną postać (rzecz, prawo majątkowe, usługa). Rodzaj przysporzenia nie wpływa na poniżej opisane zasady opodatkowania.
Warunkiem sprzedaży premiowej jest automatyczne działanie stron transakcji. Określone zachowanie konsumenta powoduje z mocy prawa uprawnienie do uzyskania nagrody. Wprowadzenie do regulaminu zasad losowości, uznaniowości (decyzja sprzedawcy o wydaniu nagrody) lub współzawodnictwa skutkuje uznaniem przedsięwzięcia promocyjnego za zdarzenie niebędące sprzedażą premiową.
Potoczne znaczenie
W praktyce skarbowej sprzedaż premiową definiuje się za pomocą powszechnego (potocznego) znaczenia tego pojęcia. Izba Skarbowa w Warszawie w interpretacji z 30 stycznia 2014 r. (IPPB2/415-803/13-3/PW) wskazała, że: „(...) »sprzedaż premiowa« jest umową sprzedaży, zawartą między sprzedawcą a kupującym, połączoną jednak z przyznaniem przez sprzedającego premii kupującemu. Na skutek zawarcia tej umowy po stronie sprzedawcy powstaje obowiązek przeniesienia na kupującego własności rzeczy ?i wydania mu rzeczy, jak również wydania (przekazania) kupującemu premii, w związku z dokonanym przez niego zakupem, której wartość nie jest objęta ceną kupowanego towaru. Otrzymanie premii jest gwarantowane, albowiem przyznawane jest przez sprzedawcę kupującemu w zamian za to, że ten dokonał zakupu określonego towaru, na warunkach wskazanych przez sprzedającego (np. ?w określonej ilości, o określonej wartości czy też określonego rodzaju towarów). Po stronie kupującego powstaje obowiązek zapłaty ceny sprzedaży oraz uprawnienie do otrzymania premii".
Podatnicy mają problemy ?z odróżnieniem sprzedaży premiowej od oferty handlowej obejmującej pakiet świadczeń, świadczenie bonusowe i inne przypadki rozszerzonego zakresu świadczenia. Rozróżnienie to ma istotny wymiar praktyczny. Zwolnienie przedmiotowe (opisane w dalszej części artykułu) jest bowiem limitowane podmiotowo i przedmiotowo. Część nagród premiowych podlega opodatkowaniu. Nabycie zaś złożonego świadczenia (składającego się z kilku elementów) co do zasady nie skutkuje powstaniem przychodu podatkowego. Oznacza to, że kwalifikacja transakcji może wpłynąć na powstanie/brak powstania obowiązku podatkowego.