Przedsiębiorcy prowadzący działalność na obszarach specjalnych stref ekonomicznych wykorzystują w tym celu – zależnie od potrzeb – różnorakie środki trwałe (np. maszyny czy urządzenia), które pozyskują w różny sposób – na własność bądź na podstawie umów o czasowe korzystanie z nich, np. biorąc je w leasing. W takich sytuacjach pojawia się kwestia możliwości uwzględnienia wydatków na pozyskanie środka trwałego przy kalkulacji limitu zwolnienia podatkowego. W tym zakresie istnieją określone ograniczenia, dotyczące przede wszystkim przedsiębiorców spełniających kryteria uznania ich za dużych. Środki trwałe nabywane przez tych przedsiębiorców powinny być nowe. Oznacza to, że wydatki na środki trwałe używane nabywane przez tych przedsiębiorców są wyłączone z limitu zwolnienia podatkowego. Pojawia się jednak wiele wątpliwości, związanych m.in. z interpretacją pojęcia „nowy" w odniesieniu do środków trwałych czy ze zmianą statusu przedsiębiorcy w trakcie korzystania z zezwolenia strefowego. W niniejszym artykule analizujemy kilka kluczowych zagadnień związanych z kwestią nabywania używanych środków trwałych przez dużych przedsiębiorców działających w SSE.