Rz: Sejm pracuje nad przygotowaną przez Ministerstwo Finansów nowelizacją ordynacji podatkowej. Niektóre jej zapisy budzą obawy. Jak pisaliśmy w „Rz" z 16 czerwca, nowe przepisy dają możliwość wyznaczenia do kontroli urzędu, któremu podatnik nie podlega. A czynności podjęte przez niewłaściwy miejscowo urząd pozostają w mocy. W jakich sytuacjach te przepisy mogą być wykorzystywane?
Janusz Cichoń: Obawy są bezpodstawne. Nie będzie tak, że urzędy skarbowe zyskają prawo przejmowania podatników pozostających poza ich właściwością miejscową. Celem zmiany jest tylko wprowadzenie możliwości przekazania ustaleń kontroli do właściwego dla podatnika urzędu. Często bowiem dopiero w trakcie kontroli okazuje się, że podatnik podlega innemu organowi. Dzieje się tak zwłaszcza w handlu. Wielu sprzedawców prowadzi działalność poza terenem swojego urzędu – na targowiskach czy bazarach. Tymczasem kontrolę w takich miejscach wszczyna urząd właściwy dla tej lokalizacji. Czasami okazuje się, że sprzedawca handluje na czarno albo nie rejestruje obrotów. Konieczne jest wtedy sporządzenie protokołu opisującego czynności kontrolerów i przekazanie go do właściwego urzędu, który oceni, czy i w jakim zakresie doszło do nieprawidłowości, wezwie do złożenia deklaracji, a gdy trzeba, wyda decyzję. Bez zmiany przepisów handlujący poza terenem swojego urzędu byliby praktycznie poza zakresem kontroli, nawet gdy naruszają prawo. Ważne jest, aby przeciwdziałać nieprawidłowościom szybko i sprawnie.
Czy nowelizacja daje fiskusowi szerszy dostęp do tajemnicy bankowej? Jest w niej przepis pozwalający przekazać sprawę do urzędu kontroli skarbowej, który może uzyskać szczegółowe dane o finansach podatnika.
Wprowadzamy tę regulację, ponieważ urzędy skarbowe mają ograniczony wgląd w dane chronione tajemnicą bankową. A nie wszyscy podatnicy współpracują w trakcie kontroli, szczególnie kiedy mają coś do ukrycia. Uniemożliwia to wyjaśnienie kwestii dotyczących dochodów z nieujawnionych źródeł czy handlu internetowego. Dlatego urząd skarbowy będzie mógł przekazać sprawę do dalszego prowadzenia przez urząd kontroli skarbowej. Dzięki zmianie wątpliwości zostaną sprawnie i w pełni wyjaśnione. Nie jest natomiast poszerzany dostęp urzędów skarbowych do danych objętych tajemnicą.
Skarbówka będzie mogła zażądać przedstawienia firmowych dokumentów w zwykłym wezwaniu. Czy nie chodzi o to, aby nie wszczynać kontroli podatkowej, która jest ograniczona terminami?