Wśród wielu obowiązków nałożonych na przedsiębiorców przez przepisy podatkowe jest konieczność ewidencjonowania sprzedaży za pomocą kas rejestrujących. Stosownie bowiem do art. 111 ustawy o VAT, podatnicy dokonujący sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych są obowiązani prowadzić ewidencję obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących. Regulacje ustawy o VAT przewidują także ulgę z tytułu nabycia takich kas. Rozwiązanie to umożliwia podatnikom, którzy rozpoczną ewidencjonowanie obrotu i kwot podatku należnego w obowiązujących terminach, odzyskanie kwoty wydatkowanej na zakup każdej z kas rejestrujących zgłoszonych na dzień rozpoczęcia (powstania obowiązku) ewidencjonowania w wysokości 90 proc. jej ceny zakupu (bez podatku), ale nie więcej niż 700 zł.
Ustawa o VAT zawiera także katalog przypadków, których zaistnienie prowadzi do konieczności zwrotu odliczonych bądź zwróconych podatnikowi kwot. Mianowicie, podatnicy są obowiązani do zwrotu ulgi, jeśli w okresie trzech lat od dnia rozpoczęcia ewidencjonowania zaprzestaną używania kasy lub nie zgłoszą jej w obowiązującym terminie do obowiązkowego przeglądu technicznego przez właściwy serwis, a także w przypadku naruszenia warunków związanych z odliczeniem ulgi, określonych we wskazanych przepisach wykonawczych.
I tak, zgodnie z rozporządzeniem ministra finansów z 27 grudnia 2010 r. w sprawie odliczania i zwrotu kwot wydatkowanych na zakup kas rejestrujących, podatnicy są obowiązani do zwrotu odliczonych lub zwróconych im kwot na zakup kas rejestrujących, gdy w okresie trzech lat od dnia rozpoczęcia ewidencjonowania:
1. zaprzestaną działalności,
2. nastąpi otwarcie likwidacji,