Skarbówka zgadza się, by przedsiębiorcy odliczyli wydatki na prowadzenie polityki CSR (tzw. społecznej odpowiedzialności biznesu). To dobra wiadomość, bo duże firmy, m.in. spółki giełdowe, banki i ubezpieczyciele, mają od 2017 r. obowiązek raportowania działalności społecznej. Taki wymóg wynika z ustawy o rachunkowości, wdrażającej unijną dyrektywę 2014/95 i dotyczącej m.in. kwestii środowiskowych, spraw społecznych i pracowniczych oraz praw człowieka. Do końca nie wiadomo jednak, co jest biznesem firmy, a co już CSR.
Krajowa Informacja Skarbowa zgodziła się w najnowszej interpretacji, że wydatki na CSR mogą być kosztem uzyskania przychodów (0111-KDIB1-3. 4010.400.2017.1.AN). To odpowiedź na pytanie spółki z branży AGD, która angażuje się w programy mające budować pozytywne relacje z partnerami społecznymi i biznesowymi. Wcześniej kwestia odliczenia tych kosztów budziła wątpliwości.
Darowizna dla szpitala
Spółka wskazała, że realizuje kilka programów. Pierwszy to konkurs grantowy dla lokalnych organizacji i instytucji. Kapituła wybiera inicjatywy społeczne, które otrzymują wsparcie w formie grantu. Drugi to wolontariat pracowniczy. Trzeci polega na współpracy z wybranymi instytucjami (uczelnie, szkoły, szpitale, służby porządkowe). Spółka wspiera je darowiznami finansowymi i rzeczowymi. Czwarty to fundusz stypendialny dla młodych talentów w regionie (np. dla utalentowanych dzieci pracowników, uczniów lub studentów kierunków związanych z działalnością spółki). Piąty to fundusz na bieżące potrzeby społeczne, np. wsparcie w sytuacjach kryzysowych. Spółka finansuje też turnieje sportowe, m.in. koszty zakupu strojów i wynajmu hal gimnastycznych.
To nie reprezentacja
Dyrektor KIS zgodził się, że większość poniesionych przez spółkę wydatków może być kosztem uzyskania przychodów. Przypomniał, że zgodnie z ogólną zasadą kosztem mogą być opłaty pozostające w związku z prowadzoną przez podatnika działalnością gospodarczą, faktycznie poniesione i odpowiednio udokumentowane. Jednak zgodnie z art. 16 ust. 1 pkt 28 ustawy o CIT, odliczeniu nie podlegają wydatki na reprezentację, szczególnie na usługi gastronomiczne, zakup żywności i napojów, w tym alkoholowych. Z kolei art. 16 ust. 1 pkt 14 ustawy o CIT zabrania odliczenia darowizn.
Wyjaśnił, że „reprezentacja" to działanie mające utrwalić pozytywny wizerunek podatnika. Nie ma tu znaczenia kwestia wystawności czy okazałości. Z kolei celem CSR, czyli społecznej odpowiedzialności biznesu, jest budowanie pozytywnych i trwałych relacji z partnerami społecznymi i biznesowymi.