Czy odszkodowanie wypłacone byłemu pracownikowi trzeba opodatkować

Odszkodowanie zasądzone pracownikowi za niezgodne z prawem rozwiązanie umowy o pracę, co do zasady, podlega zwolnieniu z opodatkowania – o ile otrzymanie tego świadczenia nie wynika z ugody zawartej z pracodawcą.

Aktualizacja: 28.09.2021 12:52 Publikacja: 28.09.2021 12:52

Czy odszkodowanie wypłacone byłemu pracownikowi trzeba opodatkować

Foto: Adobe Stock

Nawet wieloletnia wzorowa współpraca pomiędzy pracownikiem a pracodawcą może zakończyć się konfliktem, który zostanie rozstrzygnięty dopiero na drodze postępowania sądowego. Warto zatem wiedzieć, czy w przypadku gdy sądowa batalia z pracownikiem doprowadzi do zasądzenia na jego rzecz odszkodowania, po stronie pracodawcy mogą pojawić się jakieś obowiązki związane z występowaniem w roli płatnika podatku dochodowego od osób fizycznych. To z kolei zależeć będzie od tego, czy otrzymanie odszkodowania skutkować będzie uzyskaniem przez pracownika przychodu, który jednocześnie nie będzie podlegał zwolnieniu z opodatkowania.

Pozostało 95% artykułu

Treść dostępna jest dla naszych prenumeratorów!

Kontynuuj czytanie tego artykułu w ramach e-prenumeraty Rzeczpospolitej. Korzystaj z nieograniczonego dostępu i czytaj swoje ulubione treści w serwisie rp.pl i e-wydaniu.

Prawo karne
CBA zatrzymało znanego adwokata. Za rządów PiS reprezentował Polskę
Spadki i darowizny
Poświadczenie nabycia spadku u notariusza: koszty i zalety
Podatki
Składka zdrowotna na ryczałcie bez ograniczeń. Rząd zdradza szczegóły
Ustrój i kompetencje
Kiedy można wyłączyć grunty z produkcji rolnej
Sądy i trybunały
Sejm rozpoczął prace nad reformą TK. Dwie partie chcą odrzucenia projektów