Zagospodarowanie przestrzenne i warunki zabudowy: Sąd bez parkingów

W 11-kondygnacyjnym budynku, który ma zostać wzniesiony dla sądów rejonowego i okręgowego w Elblągu, przewidziano trzy miejsca postojowe

Publikacja: 23.08.2012 09:05

Zaparkowanie samochodu przed nowym gmachem sądów w Elblągu będzie graniczyć z cudem

Zaparkowanie samochodu przed nowym gmachem sądów w Elblągu będzie graniczyć z cudem

Foto: Rzeczpospolita

Nie ma przepisu, który pozwoliłby stwierdzić, że inwestor nie zapewnił odpowiedniej liczby miejsc postojowych – uznały Wojewódzki Sąd Administracyjny w Olsztynie, a obecnie Naczelny Sąd Administracyjny (sygn. II OSK 879/12).

Plany budowy w Elblągu siedziby dla sądów rejonowego i okręgowego powstały  w 2009 r.  i wciąż są aktualne – informuje Ministerstwo Sprawiedliwości.

– Inwestycja jest konieczna, by poprawić  warunki, w jakich pracują  sądy – mówi Agnieszka Nowińska, dyrektor Sądu Okręgowego w Elblągu. – Trzy miejsca postojowe w podziemiu nie są przeznaczone dla prezesów sądów, lecz dla samochodów służb. W podziemiu ma się znaleźć infrastruktura techniczna i nie widzimy potrzeby zmiany tej funkcji.

Petenci nie zaparkują

Budowa parkingów podziemnych jest kosztowna. Przepisy budowlane  nakazują więc inwestorom jedynie zapewnienie odpowiedniej ilości miejsc parkingowych w nowo budowanych obiektach.

– Nie ma regulacji  określających minimalną liczbę miejsc parkingowych. Nie ma także zaleceń, ile ma ich być w obiektach, a ile na terenie działek. Nie określają tego ani przepisy prawa budowlanego, ani rozporządzenie wykonawcze z 2002 r.  – mówi Mariola Berdysz, dyrektor Fundacji Wszechnicy Budowlanej. – Może to być zdefiniowane jedynie w miejscowym planie zagospodarowania albo w warunkach zabudowy.

Wyłącznie dla zatrudnionych

W planie zagospodarowania terenu U5, na którym ma powstać w Elblągu budynek sądów, przewidziano, że w podziemiu nowej zabudowy należy lokalizować parkingi. Ale skoro przepisy nie określają, czy takich miejsc postojowych ma być 3 czy 50, nie można uznać, że zaprojektowanie trzech miejsc postojowych jest niezgodne z planem – stwierdził Wojewódzki Sąd Administracyjny w Olsztynie, a NSA zgodził się z jego oceną.

Oba sądy stwierdziły, że zaprojektowana liczba wszystkich miejsc postojowych, a więc 3 w gmachu i 50 przed budynkiem, jest zgodna ze wskaźnikiem planu miejscowego, tj. 15 miejsc na 100 zatrudnionych. Skoro w projektowanym budynku sądu będzie zatrudnionych 327 osób, należało zapewnić 50 miejsc postojowych. Inwestor ma bowiem uwzględnić wyłącznie osoby zatrudnione.

– Samochody zatkają sąsiednie osiedla mieszkaniowe – twierdzi  Ewa Smerża, wiceprezes Spółdzielni Mieszkaniowej Sielanka w Elblągu. Spółdzielnia bezskutecznie kwestionowała lokalizację gmachu sądów w terenie gęsto zabudowanym budynkami mieszkaniowymi, gdzie już teraz mieszkańcy nie mają gdzie zaparkować.

– Przecież wiadomo, że oprócz kilkuset pracowników  będzie się tu przewijać tysiące interesantów, którym należy zapewnić miejsca postojowe – mówi wiceprezes  Smerża. – W wielu państwach jest nie do pomyślenia, żeby taki ogromny gmach publiczny powstał bez podziemnego parkingu  i bez wystarczającej liczby miejsc postojowych.  Tymczasem w Polsce nawet sądy nie mogą temu zaradzić, ponieważ jest to  zgodne z przepisami.

Nie ma przepisu, który pozwoliłby stwierdzić, że inwestor nie zapewnił odpowiedniej liczby miejsc postojowych – uznały Wojewódzki Sąd Administracyjny w Olsztynie, a obecnie Naczelny Sąd Administracyjny (sygn. II OSK 879/12).

Plany budowy w Elblągu siedziby dla sądów rejonowego i okręgowego powstały  w 2009 r.  i wciąż są aktualne – informuje Ministerstwo Sprawiedliwości.

Pozostało jeszcze 87% artykułu
Matura i egzamin ósmoklasisty
Matura i egzamin ósmoklasisty 2025 z "Rzeczpospolitą" i WSiP
Prawo drogowe
Ważny wyrok ws. płatnego parkowania. Sąd: nie można nakładać kar za spóźnienie
Oświata i nauczyciele
Nauczyciele nie ruszyli masowo po pieniądze za nadgodziny. Dlaczego?
Prawo w Polsce
Jak zmienić miejsce głosowania w wyborach prezydenckich 2025?
Prawo drogowe
Ważny wyrok dla kierowców i rowerzystów. Chodzi o pierwszeństwo