Większość ludzi wciąż woli czytać prasę papierową

Na świecie wciąż dwa razy więcej ludzi czyta gazety papierowe niż internetowe strony gazet i portali publikujących najnowsze informacje.

Aktualizacja: 19.12.2016 05:11 Publikacja: 18.12.2016 19:16

Globalnie papierową gazetę wciąż czyta codziennie aż 2,7 miliarda dorosłych ludzi. To oznacza, że – pomimo zachodzących na rynku prasowym poważnych zmian – czytelnictwo papierowych gazet wcale nie spada – wynika z najnowszego raportu World Press Trends opublikowanego właśnie przez Światowe Stowarzyszenie Producentów Gazet i Treści Newsowych WAN-IFRA. Oznacza to także, że czytelników tradycyjnych dzienników jest wciąż więcej niż tych, którzy przeglądają newsowe witryny internetowe (stanowią 40 proc. wszystkich internautów i jest ich 1,3 mld).

Za zwyżki sprzedaży papierowych gazet odpowiadają rynki azjatyckie – dojrzałe rynki europejskie i amerykański od lat notują spadki wpływów z wydań papierowych i coraz bardziej stawiają na ich cyfrowe edycje oraz projekty stricte internetowe.

Łączne przychody wydawców gazet z reklam i sprzedaży wyniosły 168 mld dol. i były o 2 proc. niższe niż rok wcześniej, utrzymała się jednak pozytywna dla wydawców tendencja polegająca na tym, że gros ich przychodów pochodzi ze sprzedaży egzemplarzowej (89 mld dol.), a nie z reklam (79 mld dol.).

– Globalne wpływy ze sprzedaży wzrosły rok do roku o 0,3 proc. i o 2,7 proc. w porównaniu z sytuacją pięć lat wcześniej. Taka sytuacja jest głównie efektem nieprzerwanych zwyżek sprzedaży w Indiach, Chinach i na innych rynkach azjatyckich – podają autorzy raportu, dodając, że same Indie i Chiny odpowiadały w 2015 r. za aż 62 proc. całej globalnej sprzedaży gazet. W Indiach ukazuje się aż 7,87 tys. tytułów, a w Chinach – ok. tysiąca. W USA jest to niecałe 1,4 tys. tytułów, w Europie rekordzistami są Niemcy z 343 tytułami.

Światowe wpływy ze sprzedaży cyfrowych gazet podskoczyły jednak rok do roku aż o 30 proc. (do 3 mld dol.).

Z obserwacji WAN-IFRA wynika, że 2015 r. był dla wydawców przełomowy. – Choć od lat przechodzą cyfrową transformację, to w 2015 r. rosło ich cyfrowe audytorium i wpływy, bo tradycyjne media częściej niż ich stricte internetowa konkurencja produkują lepszej jakości materiały online, co zapewnia im wyższe wpływy z subskrypcji i reklam w sieci – podaje WAN-IFRA.

Ostatni rok upłynął wydawcom w sieci także na próbie rozwiązania problemu adblocków. Podejmowane przez nich działania przybierały różne postaci: od zamieszczania próśb o wyłączanie oprogramowania blokującego wyświetlanie reklam, do całkowitego blokowania treści przed użytkownikami takich programów. W Polsce apel tego typu zamieszcza na swojej głównej stronie portal Onet.pl.

– Problemem jest to, że wielu cyfrowych czytelników jest niechętnych płaceniu za treści w sieci, które dziś otrzymują w modelu reklamowym – komentują analitycy GlobalWebIndex, którzy kwestię płatności za treści w sieci wymieniają jako jedną z najważniejszych dla mediów w przyszłym roku. Z badań tej firmy wynika, że choć globalnie w III kw. tego roku programy i filmy w sieci oglądało aż 64 proc. internautów, tylko 14 proc. za te usługi zapłaciło. W przypadku muzyki te odsetki wynosiły odpowiednio 47 proc. i 16 proc.

Globalnie papierową gazetę wciąż czyta codziennie aż 2,7 miliarda dorosłych ludzi. To oznacza, że – pomimo zachodzących na rynku prasowym poważnych zmian – czytelnictwo papierowych gazet wcale nie spada – wynika z najnowszego raportu World Press Trends opublikowanego właśnie przez Światowe Stowarzyszenie Producentów Gazet i Treści Newsowych WAN-IFRA. Oznacza to także, że czytelników tradycyjnych dzienników jest wciąż więcej niż tych, którzy przeglądają newsowe witryny internetowe (stanowią 40 proc. wszystkich internautów i jest ich 1,3 mld).

Pozostało 84% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Media
Nowy „Plus Minus”: 20 lat Polski w UE. Dobrze wyszło (tylko teraz nie wychodźmy!)
Media
Unia Europejska i USA celują w TikToka. Chiński gigant uzależnia użytkowników
Media
Wybory samorządowe na celowniku AI. Polska znalazła się na czarnej liście
Media
Telewizje zarobią na streamingu. Platformy wchodzą na rynek reklamy
Media
Koniec ekspansji platform streamingowych? Netflix ukryje dane
Materiał Promocyjny
Co czeka zarządców budynków w regulacjach elektromobilności?