Pracownicy mogą na nas liczyć

Magdalena Kłosińska, dyrektor Działu People & Culture w JTI Polska, firmy będącej częścią Japan Tobacco International.

Publikacja: 30.05.2023 09:00

Magdalena Kłosińska, dyrektor Działu People & Culture w JTI Polska, firmy będącej częścią Japan Toba

Magdalena Kłosińska, dyrektor Działu People & Culture w JTI Polska, firmy będącej częścią Japan Tobacco International.

Foto: materiały prasowe

Materiał partnera

JTI Polska została właśnie wyróżniona nagrodą Friendly Workplace. Czym charakteryzuje się przyjazne miejsce pracy?

Magdalena Kłosińska: W konkursie portalu Markapracodawcy.pl zostaliśmy nagrodzeni za nowoczesne standardy w obszarze budowania relacji z pracownikami, za promowanie inkluzywności, respektowanie work-life balance, a także za odpowiedzialne podejście do dobrostanu fizycznego i psychicznego pracowników. Jest to nasza kolejna nagroda obok Top Employer. Laur najlepszego pracodawcy otrzymujemy nieprzerwanie od 14 lat, a od 2017 roku jako jedyna firma w Polsce jesteśmy w pierwszej trójce najlepszych firm.

Jak wygląda w praktyce tworzenie dobrych relacji  z pracownikami i dbałość  o work-life balance?

Przede wszystkim mamy holistyczne podejście do pracowników. To znaczy, że wspieramy ich w realizacji zarówno celów zawodowych, jak i osobistych. Służą temu m.in. takie rozwiązania, jak praca z domu w wymiarze połowy czasu dla pracowników biurowych. Oferujemy też wsparcie w zakresie dbania o zdrowie psychiczne, fizyczne czy np. zarządzania finansami. Organizujemy regularne spotkania z ekspertami, ale mamy też specjalną infolinię, na którą można dzwonić w trudnych sytuacjach. Z tej pomocy mogą również korzystać rodziny zatrudnionych.

Jakie obecnie – z państwa doświadczeń – są czynniki najbardziej motywujące pracownika?

Na pewno wspominane uwzględnianie faktu, że pracownik ma życie poza pracą i respektowanie jego różnych potrzeb. To buduje poczucie identyfikacji z firmą, co widać w naszym regularnym badaniu zaangażowania, w którym bierze udział 95 proc. pracowników. Traktujemy to badanie bardzo poważnie, bo pokazuje nam, gdzie możemy być jeszcze lepsi oraz co powinniśmy usprawnić.

Poza tym obecnie bardzo ważne jest dawanie możliwości szeroko pojętego rozwoju. Czyli z jednej strony oferowanie szkoleń, nie tylko związanych bezpośrednio z wykonywanymi obowiązkami, ale ogólnorozwojowych. Tylko w latach 2020–2022 przeznaczyliśmy na szkolenia blisko 20 mln zł. Prowadzimy ponadto programy mentoringowe i coachingowe.

Dla pracowników ważna jest też możliwość rozwoju kariery i poczucie wykonywania kroków naprzód, czy to przez awans, czy np. możliwość pracy w innym zespole albo za granicą. JTI daje takie możliwości. W Polsce mamy aż trzy jednostki: fabrykę zatrudniającą ponad 2 tys. osób, strukturę handlową w całym kraju oraz – od 2019 roku – największe na świecie dla JTI Globalne Centrum Usług Biznesowych zlokalizowane w Warszawie, w którym już pracuje ponad tysiąc osób. JTI działa w 130 krajach. Nasi pracownicy często odbywają staże za granicą albo po prostu mają możliwość pracy w innym kraju, jak również opcje rozwoju w wybranej z naszych polskich jednostek.

Ważną rolę odgrywają również oferowane benefity, których w JTI mamy szeroki wachlarz i który wciąż rozwijamy, mając świadomość, że jest to obecnie standard w większości organizacji.

Jakich błędów należy unikać w motywowaniu pracowników?

Szkodliwa bywa nieumiejętna rozmowa i informacja zwrotna, tzw. feedback – i ten pozytywny, i negatywny. Trzeba umieć zarówno dobrze docenić pracę, jak i w motywujący sposób przekazać krytyczne uwagi. Pracownicy muszą mieć też jasność odnośnie celu organizacji i jaka jest ich rola. Brak jasnego przekazu sprawia, że trudno się identyfikować z firmą.

Co w takim razie robić, by pracownicy czuli się związani z firmą i zostawali w niej na dłużej?

Oprócz wymienionych już elementów kluczowa jest atmosfera pracy, sprawianie, by każdy czuł się akceptowany i związane z tym budowanie wspólnoty. Nasze środowiska pracy są coraz bardziej zróżnicowane, czy to pokoleniowo, czy narodowościowo, wyznaniowo i w wielu innych aspektach. Musimy wspierać międzypokoleniową wymianę wiedzy i niwelować tym samym „generation gap”, czyli coraz bardziej widoczne różnice między generacjami.

I przede wszystkim być elastyczni i otwarci, bo świat zmienia się w bardzo szybkim tempie. Mimo że jesteśmy dużą firmą, szybko reagujemy na zmieniające się trendy rynkowe.

Oczywiście wynagrodzenie też gra rolę: JTI prowadzi regularnie badania płacowe po to, by oferować atrakcyjne wynagrodzenia. U nas podwyżki nie wynikają

z inflacji czy narzuconych wzrostów płacy minimalnej, tylko z naszej strategii utrzymywania konkurencyjnych płac i tzw. spójności wewnętrznej, która oznacza, że dbamy o sprawiedliwe wynagradzanie.

W kontekście młodszych pokoleń ważne jest podążanie za technologiami, tak by młodsi pracownicy mieli poczucie, że mogą swoją pracę wykonywać w sposób możliwie najbardziej efektywny – oni nie chcą tracić czasu na zbędną biurokrację i procedury.

Obecnie często mówi się, że funkcjonujemy w świecie VUCA, czyli takim, w którym panują: zmienność (Volatility), niepewność (Uncertainty), złożoność (Complexity), niejednoznaczność (Ambiguity). Jak budować bezpieczeństwo zatrudnienia w niepewnych czasach?

Świata nie zmienimy, dlatego naszą odpowiedzią jest przede wszystkim otwarta dyskusja z pracownikami o problemach i ich wspólne rozwiązywanie. Na naszą korzyść działa to, że jesteśmy dojrzałą organizacją, mającą wiele do zaoferowania pracownikom. Wszystkie krytyczne momenty ostatnich czterech lat zdaliśmy na medal, firma ciągle się rozwija i mimo trudnego czasu nie przestaliśmy zatrudniać ani inwestować w ludzi. Myślę, że kluczowa jest też transparentność i wysokie standardy etyczne organizacji. W badaniu zaangażowania pracownicy bardzo wysoko oceniają kulturę JTI i potwierdzają, że są traktowani z szacunkiem.

Nasi pracownicy mogą na nas liczyć w trudnych sytuacjach i wiem, że firma może liczyć na nich.

Materiał partnera

Materiał partnera

JTI Polska została właśnie wyróżniona nagrodą Friendly Workplace. Czym charakteryzuje się przyjazne miejsce pracy?

Pozostało 98% artykułu
Materiał partnera
Zarządzanie odpadami: inicjatywy, które zmieniają branżę
Materiał partnera
Opakowania uzupełniające przyszłością branży kosmetycznej
Materiał partnera
Pozwalamy łączyć oszczędności z troską o środowisko
Materiał partnera
Gotowi na zrównoważoną transformację? Polski biznes a ESG
Materiał partnera
AI w ESG: wielkie nadzieje, sporo niepewności