Opakowania uzupełniające przyszłością branży kosmetycznej

Polacy chcą korzystać z możliwości uzupełniania kosmetyków – tak wynika z badania konsumenckiego przygotowanego dla firmy L’Oréal.

Publikacja: 22.04.2024 02:00

Opakowania uzupełniające przyszłością branży kosmetycznej

Foto: materiały prasowe

Materiał partnera: L’Oréal

Blisko połowa badanych zadeklarowała, że podoba im się idea uzupełniania flakonów po perfumach i kosmetyków do pielęgnacji. Jak wynika z badania, głównym powodem takiego podejścia jest cena. Przekonuje ona 64 proc. badanych do korzystania z tzw. refilli, czyli opakowań uzupełniających.

Według badania agencji Minds & Roses, zleconego przez L’Oréal, 46 proc. badanych ma już doświadczenie z uzupełnianiem produktów higieniczno-kosmetycznych. Aktualnie w największym stopniu dotyczy to mydła w płynie (85 proc.), żelu pod prysznic (56 proc.) oraz szamponu (42 proc.).

Idea opakowań typu „refill” jest znacznie mniej znana w przypadku perfum. Jedynie 24 proc. respondentów zadeklarowało, że spotkało się w przeszłości z takim rozwiązaniem. Jednocześnie niemal połowa biorących udział w badaniu, oceniając ten koncept, uznała ideę „refilli” w kosmetykach luksusowych za bardzo atrakcyjną. 37 procent zadeklarowało chęć zakupu perfum w opakowaniu uzupełniającym, a 42 proc. – zakup kosmetyków pielęgnacyjnych.

Kolejnym powodem, dla którego konsumenci w Polsce chcą sięgać po opakowania uzupełniające, jest oszczędność plastiku. W przypadku opakowań kosmetyków pielęgnacyjnych tę opcję zaznaczyło 32 proc. respondentów. Co ciekawe, aspekt ekologiczny jest najbardziej istotny dla przedstawicieli grupy wiekowej 55–65 lat. W młodszej generacji (25–34 lata) tylko co piąta osoba przywiązuje znaczenie do tej kwestii.

Ostatecznie jednak głównym czynnikiem zachęcającym do korzystania z „refilli” jest nie tyle troska o środowisko naturalne, co przede wszystkim wyraźna korzyść finansowa. Większość konsumentów i konsumentek zdecydowała, że oszczędność na kupowanych produktach zdecydowanie zachęca ich do skorzystania z „refilli”. W przypadku perfum i produktów do pielęgnacji twarzy było to kolejno 49 proc. i 58 proc.

Za istotne respondenci/tki uznali także wygodę użycia (52 proc.) oraz przekonanie o identycznej jakości i trwałości produktu jak w opakowaniu standardowym (50 proc.).

Odpowiadając na potrzeby konsumentów L’Oréal w Polsce wprowadza coraz więcej produktów w opakowaniach z systemem „refill” do aptek i drogerii. Do produkcji opakowań uzupełniających zużywane jest nawet do 77 proc. mniej plastiku, a cena tych produktów jest niższa niż w przypadku tradycyjnych odpowiedników.

– System „refillowany” jest kolejnym krokiem L’Oréal w kierunku zmniejszenia ilości pierwotnego plastiku w obiegu – mówi Donata Wolińska, Chief Transformations & Sustainability Officer w L’Oréal HUB Polska i Kraje Bałtyckie. – To także element naszego zobowiązania wynikający ze strategii zrównoważonego rozwoju L’Oréal for the Future.

Jak dodaje, zapewniając konsumentom i konsumentkom opcje wielokrotnego napełniania, firma nie tylko przyczynia się do ograniczenia wpływu opakowań na planetę, ale jednocześnie dostarcza wysokiej jakości produkty kosmetyczne w niższej cenie. – Dajemy w ten sposób konsumentkom i konsumentom narzędzie, dzięki któremu mogą dokonywać bardziej ekologicznych wyborów. Obecnie nasze wysiłki koncentrują się na poszerzaniu oferty opakowań typu „refill” w kolejnych grupach produktów – mówi Donata Wolińska.

Opakowania uzupełniające są dostępne już produkty takich marek, jak Giorgio Armani, Lancôme, YSL czy Prada. „Refille” w swoim portfolio mają również marki Kiehl’s, Vichy, La Roche-Posay oraz L’Oréal Professionel.

W Polsce system „refillowy” występuje w dwóch rodzajach produktów. Pierwszym z nich są opakowania uzupełniające kosmetyków do pielęgnacji, które najczęściej mają formę saszetki lub wymiennego wkładu. Pozwalają uzupełnić dotychczasowe, tradycyjne opakowanie, gdy produkt się skończył.

Rozwiązania „refillowe” dostępne są także w perfumach. Składają się one z głównego flakonu, który można ponownie napełnić, oraz z opakowania uzupełniającego.

Szerokie wprowadzenie „refilli” na polski rynek to część działań L’Oréal na rzecz zrównoważonej produkcji zgodnie ze strategią L’Oréal for the Future. W jej ramach do 2030 r. 100 proc. tworzyw sztucznych wykorzystywanych w opakowaniach marek z portfolio L’Oréal pochodzić będzie z recyklingu lub bioproduktów (ten cel będzie zrealizowany w 50 proc. do 2025 r.), a opakowania będą wykorzystywać o 20 proc. mniej surowca w porównaniu z 2019 r. Ponadto do 2025 r. 100 proc. opakowań plastikowych będzie można ponownie napełnić, ponownie wykorzystać, poddać recyklingowi lub kompostowaniu.

Według danych Rekopolu w 2022 r. na jedną osobę w Polsce przypadało prawie 31 kg plastiku opakowaniowego wprowadzonego na rynek. Opakowania z tworzyw sztucznych tonażowo stanowiły 17,5 proc. wszystkich wprowadzonych opakowań.

Odpadową presję na środowisko ma zmniejszyć rozporządzenie o opakowaniach i odpadach opakowaniowych (ang. Packaging and Packaging Waste Regulation), które jest obecnie procedowane na poziomie unijnym. Równocześnie producenci, tacy jak L’Oréal, odpowiadając na potrzeby rynku i konsumenta, dostosowują swoje cykle produkcyjne i już na etapie ekoprojektowania minimalizują zużycie plastiku. Opakowania uzupełniające pozwalają firmie L’Oréal na znaczne ograniczenie ilości plastiku wykorzystanego do ich produkcji.

Materiał partnera: L’Oréal

Materiał partnera: L’Oréal

Blisko połowa badanych zadeklarowała, że podoba im się idea uzupełniania flakonów po perfumach i kosmetyków do pielęgnacji. Jak wynika z badania, głównym powodem takiego podejścia jest cena. Przekonuje ona 64 proc. badanych do korzystania z tzw. refilli, czyli opakowań uzupełniających.

Pozostało 94% artykułu
Materiał partnera
Jakoś to będzie... czy przezorny zawsze ubezpieczony?
Materiał partnera
Wzrost wartości Twoich finansów? – jak wykorzystać do tego lokaty i rachunek oszczędnościowy Santander Consumer Banku
Materiał partnera
Zarządzanie odpadami: inicjatywy, które zmieniają branżę
Materiał partnera
Pozwalamy łączyć oszczędności z troską o środowisko
Materiał partnera
Gotowi na zrównoważoną transformację? Polski biznes a ESG
Materiał Promocyjny
Dzięki akcesji PKB Polski się podwoił