Tempo Narodowego Programu Szczepień słabnie z tygodnia na tydzień. Brak chętnych odczuwalny jest do tego stopnia, że część punktów szczepień pyta o możliwość zwrotu preparatów. Również Ministerstwo Zdrowia przyznaje, że skala zapytań jest bardzo duża.

Możliwość zwrotu istnieje, ale wyłącznie przy zachowaniu najwyższych standardów jakości zgodnych z warunkami określonymi w ustawie Prawo farmaceutyczne oraz rozporządzenia w sprawie wymagań Dobrej Praktyki Dystrybucyjnej.


Szczepionki można zwrócić pod warunkiem, że znajdują się w swoich nieotwartych, nieuszkodzonych opakowaniach jednostkowych i są w bardzo dobrym stanie oraz nie upłynął ich termin ważności i nie zostały wstrzymane albo wycofane.

Osoba upoważniona – osoba odpowiedzialna lub kierownik apteki, działu farmacji szpitalnej czy punktu aptecznego muszą oświadczyć w postaci papierowej lub elektronicznej, że transport produktów leczniczych, ich przechowywanie i postępowanie z nimi odbywały się zgodnie ze specjalnymi wymogami dotyczącymi ich przechowywania, określonymi w Charakterystyce Produktu Leczniczego poszczególnych szczepionek, a zwrot musi być realizowany przez hurtownię, która dostarczyła zwracaną szczepionkę do podmiotu wykonującego działalność leczniczą.

Zwracane szczepionki muszą także spełniać dodatkowe kryteria jakościowe. Data ważności szczepionek w dniu zgłoszenia nie może być krótsza niż 9 dni dla szczepionek firm Pfizer i Moderna i 30 dni dla szczepionek firm Janssen i Astra Zeneca. Integralną częścią dostawy szczepionek są zestawy akcesoriów szczepiennych, w związku z czym zwrotowi do Rządowej Agencji Rezerw Strategicznych podlegają również pakiety akcesoriów w nienaruszonych opakowaniach i w niezmienionym składzie, w ilości odpowiadającej zwracanym szczepionkom.