ZUS przypomina, że weryfikacja, czy doszło do osiągnięcia górnej granicy rocznej podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe, najczęściej spoczywa na płatniku składek. Tak jest wtedy, gdy jest on jedynym płatnikiem zobowiązanym do opłacania składek za danego ubezpieczonego. W przypadku, gdy ubezpieczony osiąga zarobki w kilku firmach, czyli ma więcej niż jednego płatnika składek, sam musi zweryfikować, czy osiągnięty został limit 30-krotności i powiadomić o tym wszystkich płatników. Często ubezpieczeni o tym zapominają, a dla płatnika składek oznacza to kłopoty, bo na koncie ubezpieczonego w ZUS powstaje nadpłata. Niekiedy trzeba korygować rozliczenia za kilka miesięcy wstecz.
Szybsza weryfikacja w IPP
ZUS również ma obowiązek informowania płatników o przekroczeniu, jeśli stwierdzi opłacenie składek od nadwyżki ponad kwotę rocznej podstawy. W Interaktywnym Płatniku Plus przyjęto więc rozwiązania, które pozwalają Zakładowi szybciej dotrzeć z taką informacją do płatników składek.
- W tym celu zostały wprowadzone weryfikacje w zakresie trzydziestokrotności z zarządzanym przez ZUS poziomem ich krytyczności. Wystąpienie błędu krytycznego nie pozwala, do czasu usunięcia nieprawidłowości, na wysłanie dokumentów do ZUS - informuje ZUS.
Komunikat o błędzie krytycznym pojawia się w sytuacji, gdy nastąpiło już przekroczenie przez ubezpieczonego rocznej podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe w miesiącu poprzednim i wymaga w sporządzanym za ubezpieczonego, za bieżący miesiąc imiennym raporcie miesięcznym, wyzerowania wykazanej podstawy wymiaru składek na te ubezpieczenia w całości oraz podania poprawnej podstawy wymiaru składek na ubezpieczenie zdrowotne (poprzez jej zwiększenie o kwotę składki na ubezpieczenia emerytalne i rentowe, która podlegałaby sfinansowaniu ze środków ubezpieczonego). Weryfikacja sporządzanych w ramach IPP dokumentów rozliczeniowych odbywa się z uwzględnieniem danych zewidencjonowanych w ZUS, a więc poprawnie sporządzonych i przekazanych przez płatników imiennych raportów miesięcznych. W takiej sytuacji pojawia się komunikat: "Zgodnie z art. 19 ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych ZUS informuje, że u ubezpieczonego nastąpiło już przekroczenie rocznej podstawy wymiaru. Na podstawie tego komunikatu należy złożyć wniosek do właściwej jednostki ZUS o ustalenie podstawy wymiaru składek w miesiącu poprzednim, tj. miesiącu, w którym wystąpiło przekroczenie".
Płatnik składek otrzymuje więc na bieżąco informację, że za pozostałe miesiące w danym roku kalendarzowym nie należy odprowadzać składek na ubezpieczenia emerytalne i za ubezpieczonego. Jednocześnie otrzymany komunikat pozwala płatnikowi wystąpić do Zakładu o ustalenie podstawy wymiaru składek, od której składki powinny zostać opłacone za miesiąc poprzedni, tj. za miesiąc, w którym wystąpiło przekroczenie. W tym przypadku weryfikacja podstawy wymiaru składek nie może być wykonana w programie PŁATNIK, ze względu na różne terminy przekazywania przez płatników składek dokumentów rozliczeniowych (5., 10. i 15. dzień miesiąca, za miesiąc poprzedni), co oznacza, że na kontach ubezpieczonych mogą być jeszcze niezewidencjonowane dane z dokumentów od wszystkich płatników składek.