Weryfikacja 30-krotności w Interaktywnym Płatniku Plus

Interaktywny Płatnik Plus nie pozwala płatnikom przekazać do ZUS raportów imiennych, jeśli u ubezpieczonego wystąpiło przekroczenie 30-krotności, czyli limitu, do którego naliczane są składki na ubezpieczenia emerytalne i rentowe. ZUS informuje, jak płatnik składek ma postępować w razie przejściowej rozbieżności rozliczenia z tytułu składek z listą płac.

Publikacja: 21.01.2016 12:48

Weryfikacja 30-krotności w Interaktywnym Płatniku Plus

Foto: Fotolia.com

ZUS przypomina, że weryfikacja, czy doszło do osiągnięcia górnej granicy rocznej podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe, najczęściej spoczywa na płatniku składek. Tak jest wtedy, gdy  jest on jedynym płatnikiem zobowiązanym do opłacania składek za danego ubezpieczonego. W przypadku, gdy  ubezpieczony osiąga zarobki w kilku firmach, czyli ma więcej niż jednego płatnika składek, sam musi zweryfikować, czy osiągnięty został limit 30-krotności i powiadomić o tym wszystkich płatników. Często ubezpieczeni o tym zapominają, a dla płatnika składek oznacza to kłopoty, bo na koncie ubezpieczonego w ZUS powstaje nadpłata. Niekiedy trzeba  korygować rozliczenia za kilka miesięcy wstecz.

Szybsza weryfikacja w IPP

ZUS również ma obowiązek informowania płatników o przekroczeniu, jeśli stwierdzi opłacenie składek od nadwyżki ponad kwotę rocznej podstawy. W Interaktywnym Płatniku Plus przyjęto więc rozwiązania, które pozwalają Zakładowi szybciej dotrzeć z taką informacją do płatników składek.

- W tym celu zostały wprowadzone weryfikacje w zakresie trzydziestokrotności z zarządzanym przez ZUS poziomem ich krytyczności. Wystąpienie błędu krytycznego nie pozwala, do czasu usunięcia nieprawidłowości, na wysłanie dokumentów do ZUS - informuje ZUS.

Komunikat o błędzie krytycznym pojawia się w sytuacji, gdy nastąpiło już przekroczenie przez ubezpieczonego rocznej podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe w miesiącu poprzednim i wymaga w sporządzanym za ubezpieczonego, za bieżący miesiąc imiennym raporcie miesięcznym, wyzerowania wykazanej podstawy wymiaru składek na te ubezpieczenia w całości oraz podania poprawnej podstawy wymiaru składek na ubezpieczenie zdrowotne (poprzez jej zwiększenie o kwotę składki na ubezpieczenia emerytalne i rentowe, która podlegałaby sfinansowaniu ze środków ubezpieczonego). Weryfikacja sporządzanych w ramach IPP dokumentów rozliczeniowych odbywa się z uwzględnieniem danych zewidencjonowanych w ZUS, a więc poprawnie sporządzonych i przekazanych przez płatników imiennych raportów miesięcznych. W takiej sytuacji pojawia się komunikat: "Zgodnie z art. 19 ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych ZUS informuje, że u ubezpieczonego nastąpiło już przekroczenie rocznej podstawy wymiaru. Na podstawie tego komunikatu należy złożyć wniosek do właściwej jednostki ZUS o ustalenie podstawy wymiaru składek w miesiącu poprzednim, tj. miesiącu, w którym wystąpiło przekroczenie".

Płatnik składek otrzymuje więc na bieżąco informację, że za pozostałe miesiące w danym roku kalendarzowym nie należy odprowadzać składek na ubezpieczenia emerytalne i za ubezpieczonego. Jednocześnie otrzymany komunikat pozwala płatnikowi wystąpić do Zakładu o ustalenie podstawy wymiaru składek, od której składki powinny zostać opłacone za miesiąc poprzedni, tj. za miesiąc, w którym wystąpiło przekroczenie. W tym przypadku weryfikacja podstawy wymiaru składek nie może być wykonana w programie PŁATNIK, ze względu na różne terminy przekazywania przez płatników składek dokumentów rozliczeniowych (5., 10. i 15. dzień miesiąca, za miesiąc poprzedni), co oznacza, że na kontach ubezpieczonych mogą być jeszcze niezewidencjonowane dane z dokumentów od wszystkich płatników składek.

- Szybkie uzyskanie informacji o przekroczeniu przez ubezpieczonego rocznej podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe niesie korzyści zarówno dla płatnika składek jak i ubezpieczonego. Skutkuje szybszym zweryfikowaniem rozliczenia oraz zwrotem nadpłaty ubezpieczonemu, co może nastąpić np. już w następnym miesiącu, łącznie z innymi wypłatami na jego rzecz (poprzez ujęcie w liście płac za kolejny miesiąc). Należy mieć także na uwadze, że bieżące zwroty nadpłat ubezpieczonym eliminują problemy, jakie mogłyby zaistnieć w sytuacji, konieczności dokonania zwrotu po zakończeniu przez niego pracy - informuje ZUS.

Co z rozbieżnością z listą płac

IPP gwarantuje także, że płatnik już w momencie sporządzania dokumentów rozliczeniowych (przed ich wysyłką do ZUS), jest informowany o miesiącu, w którym nie powinien w ogóle wykazywać za ubezpieczonego składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe. Po otrzymaniu informacji poprzez IPP płatnik będzie musiał skorygować raporty tylko za jeden miesiąc, bo za kolejne miesiące będzie mógł  przekazywać poprawnie wypełnione dokumenty rozliczeniowe za ubezpieczonego. Służy to również ograniczeniu liczby przekazywanych do ZUS dokumentów rozliczeniowych, które wymagałyby późniejszego korygowania i jest on zgodny z przepisami prawa.

- Rozbieżność rozliczenia z tytułu składek z listą płac nie może być jednak traktowana jako brak możliwości przekazania do ZUS poprawnie sporządzonych dokumentów rozliczeniowych - podkreśla ZUS. - Natomiast tak szybkie uzyskanie informacji może tylko skutkować szybszym zweryfikowaniem rozliczenia oraz zwrotem nadpłaty ubezpieczonemu, co może nastąpić np. już w następnym miesiącu, łącznie z innymi wypłatami na jego rzecz. Należy przy tym zaznaczyć, iż składniki wypłacane pracownikowi, wykazane w liście płac, nie mogą być zawsze utożsamiane z podstawą wymiaru składek, m.in. ze względu na przysługujące składniki, które nie wchodzą do podstawy.

Zakład informuje, że nie ma przeszkód w dokonaniu zapisów księgowych na odpowiednich rozrachunkach, w celu udokumentowania powstałej przejściowo różnicy, pomiędzy środkami faktycznie przekazanymi do ZUS według deklaracji rozliczeniowej, a ustalonymi według listy płac, do czasu zwrotu środków ubezpieczonemu. Dlatego też, w razie wystąpienia rozbieżności pomiędzy kwotą środków naliczonych do wypłaty ubezpieczonemu a środków do wykazania w dokumentach dla ZUS, należy:

1. za miesiąc, którego dotyczył błąd krytyczny, odprowadzić składki w wysokości wynikającej z poprawnie sporządzonej deklaracji ZUS DRA (będzie to kwota mniejsza niż potrącona na ubezpieczenia społeczne (pozostaje saldo MA), większa niż potrącona na ubezpieczenie zdrowotne (pozostaje saldo WN);

2. odprowadzić zaliczkę na podatek dochodowy w wysokości wynikającej z listy płac, traktując ją jako należną za miesiąc, w którym potrącono ubezpieczonemu środki na pokrycie składek. Ubezpieczony (pracownik) w danym miesiącu osiągnął dochód mniejszy o faktycznie potrącone składki, nie ma więc uzasadnienia do zwiększania zaliczki na podatek dochodowy;

3. po rozliczeniu z ZUS, dokonać zwrotu nadpłaconych składek ubezpieczonemu. Zwrot składek jest przychodem pracownika, od którego zostanie naliczony podatek (w kolejnym miesiącu w stosunku do miesiąca, za który zwracane są składki). Po zwrocie składek ubezpieczonemu salda na rozrachunkach z ZUS powinny zostać wyzerowane.

ZUS publikuje także szczegółowy przykład rozliczenia.

ZUS przypomina, że weryfikacja, czy doszło do osiągnięcia górnej granicy rocznej podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe, najczęściej spoczywa na płatniku składek. Tak jest wtedy, gdy  jest on jedynym płatnikiem zobowiązanym do opłacania składek za danego ubezpieczonego. W przypadku, gdy  ubezpieczony osiąga zarobki w kilku firmach, czyli ma więcej niż jednego płatnika składek, sam musi zweryfikować, czy osiągnięty został limit 30-krotności i powiadomić o tym wszystkich płatników. Często ubezpieczeni o tym zapominają, a dla płatnika składek oznacza to kłopoty, bo na koncie ubezpieczonego w ZUS powstaje nadpłata. Niekiedy trzeba  korygować rozliczenia za kilka miesięcy wstecz.

Pozostało 89% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Konsumenci
Sąd Najwyższy orzekł w sprawie frankowiczów. Eksperci komentują
Prawo dla Ciebie
TSUE nakłada karę na Polskę. Nie pomogły argumenty o uchodźcach z Ukrainy
Praca, Emerytury i renty
Niepokojące zjawisko w Polsce: renciści coraz młodsi
Prawo karne
CBA zatrzymało znanego adwokata. Za rządów PiS reprezentował Polskę
Aplikacje i egzaminy
Postulski: Nigdy nie zrezygnowałem z bycia dyrektorem KSSiP