Niezdefiniowana przesłanka...
Również i w takich sytuacjach ustawodawca przewidział możliwość skorzystania z preferencyjnej stawki VAT. W myśl art. 41 ust. 9b ustawy o VAT, stawkę zero proc. stosuje się także w sytuacjach, gdy wywóz towaru nastąpi po wspomnianych wcześniej dwóch miesiącach. Przekroczenie tego terminu musi być jednak – jak stanowi ww. przepis – "uzasadnione specyfiką realizacji tego rodzaju dostaw potwierdzoną warunkami dostawy, w których określono termin dostawy". Niestety w przepisach brak jest definicji legalnej tego pojęcia, co znacząco utrudnia praktyczne wykorzystanie tego rozwiązania przez przedsiębiorców. Niemniej jednak, ze względu na podatkową doniosłość tego sformułowania, należy przyjrzeć się jak interpretują je organy podatkowe.
...w interpretacjach fiskusa
Liczne interpretacje wydawane przez organy stanowią świadectwo tego jak niejasny jest ten przepis dla podatników, którzy chcą z niego skorzystać. Skomplikowana treść tych przepisów była przedmiotem licznych interpretacji podatkowych. Za punkt wyjścia należy przyjąć pogląd Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach wyrażony w interpretacji indywidualnej z 26 stycznia 2017 r. (2461-IBPP4.4512.147.2016.1.LG). W piśmie tym czytamy: „W kontekście zasadności zastosowania procedury określonej w art. 41 ust. 9b ustawy, należy zaznaczyć, że przymiot »specyficzności« nie dotyczy samej »dostawy«, ale dotyczy jej »realizacji«. Niestety nie rozwiązuje to problematyki pojmowania owej specyfiki realizacji odstawy, co może nastręczyć liczne trudności dla podatników, którzy mogą rozszerzyć swoją działalność poza Polskę.
Częściowej odpowiedzi na to pytanie można doszukać się w interpretacji indywidualnej z 3 czerwca 2016 r. (ITPP3/4512-180/16/MD) wydanej przez Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy, który stwierdza: „późniejszy wywóz, powinien być jednak uzasadniony specyfiką realizacji dostawy (może to być specyfika wynikająca z procesu produkcji pod wysoce wyspecjalizowane zamówienie)". Takie rozumienie tego pojęcia powoduje, że nie każde realizowane zamówienie będzie poczytywane za wyspecjalizowane i skomplikowane. W przytoczonej interpretacji organ uznał, że produkcja i dostawa specjalnych wyważarek spełnia te kryteria.
Również w przypadku realizowania zamówień obejmujących dostawę specjalistycznego sprzętu dla przemysłu naftowego i stoczniowego warunek specyfiki realizacji dostawy będzie wypełniony, o czym świadczy stanowisko Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy wyrażone w interpretacji z 10 kwietnia 2014 r. (ITPP3/443-19/14/AT). Takie pojmowanie pierwszej z przesłanek, która musi zaistnieć, aby można było skorzystać z preferencyjnej stawki VAT, może być niekorzystna dla mniejszych przedsiębiorców, którzy nie zajmują się produkcją ciężkiego sprzętu. Przekroczenie terminu dwóch miesięcy, o których mówi ustawa, powinno wynikać ze skomplikowanej, specyficznej procedury tworzenia danego produktu. Może złożyć się na to wiele czynników, na przykład wymagania kontrahenta, specyfika dostarczanego towaru czy po prostu zaawansowany technologicznie i czasowo proces wytwarzania danego towaru. Jednakże nie oznacza to, że tylko najwięksi rynkowi gracze będą w stanie skorzystać z tej preferencyjnej stawki. W interpretacji z 19 czerwca 2018 r. (0114-KDIP1-2.4012.254.2018.1.RM) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej przyznał rację wnioskodawcy zajmującemu się produkcją artykułów i akcesoriów dla niemowląt. Biorąc pod uwagę stopień skomplikowania produkcji niektórych towarów, naturalne jest, że ich wywóz może przeciągnąć się daleko poza dwa miesiące wskazane przez ustawodawcę. ?
Warto również zwrócić uwagę na to, że nie zawsze złożoność procesu produkcji jest czynnikiem spełniającym wymóg specyficzności realizacji dostawy towaru. Kluczowe w tym przypadku jest twierdzenie Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej, który w interpretacji z 10 marca 2017 r. (0461-ITPP3. 4512.15.2017.2.AB) uznał: „Oznacza to, że nie dostawa powinna być specyficzna, ale jej realizacja. Zatem nie zawsze to niestandardowość np. produkcji towaru powinna być decydująca, ale nietypowość realizacji dostawy." Trudno zrozumieć jakie towary będą uznawane przez organy podatkowe za wyjątkowe w przypadku realizacji ich produkcji i dostawy, jednak na podstawie przytoczonej interpretacji można założyć, że warunku tego nie wypełnia wytworzenie, montaż oraz dostawa elementów drzwi do libijskiego kontrahenta.
Decyduje stan faktyczny...
Takie podejście organów podatkowych powoduje, że każdorazowo to określony stan faktyczny warunkuje, który z przedsiębiorców spełnia wymogi przewidziane w art. 41 ust. 9b ustawy o VAT. Twierdzenie to odnajduje również potwierdzenie w wyroku z 26 sierpnia 2015 r. (III SA/GI 1581/14), w którym Wojewódzki Sąd Administracyjny w Gliwicach stwierdził: „o zasadności zastosowania normy art. 41 ust. 9b ustawy, każdorazowo decydować będą obiektywne okoliczności towarzyszące danej dostawie". Oczywiście stwarza to poważne wątpliwości czy organy podatkowe będą w stanie, bez specjalistycznej wiedzy i znajomości praktyki branżowej, określić czy dana transakcja wypełnia intencje ustawodawcy.