Procedurę zakładania profilu zaufanego przedstawiono na stronie internetowej Ministerstwa Cyfryzacji: https://obywatel.gov.pl/zaloz-profil-zaufany lub na stronie: https://epuap.gov.pl/wps/portal.
W celu utworzenia profilu zaufanego należy założyć konto na ePUAP oraz potwierdzić swoją tożsamość i zweryfikować – na podstawie dowodu osobistego lub paszportu – dane osobowe z danymi zaimplementowanymi do systemu w zakresie imienia, nazwiska, numeru pesel oraz identyfikatora użytkownika, w punkcie potwierdzającym, np. urzędzie skarbowym, urzędzie miasta/gminy, urzędzie wojewódzkim, oddziale ZUS, banku, polskim konsulacie. Adresy punktów potwierdzających dostępne są na stronie: https://pz.gov.pl/pz/confirmationPointAddressesList.
W razie ustanowienia pełnomocnika do wysyłki plików JPK, należy złożyć naczelnikowi urzędu skarbowego właściwemu w sprawach ewidencji podatników i płatników – formularz UPL-1 „Pełnomocnictwo do podpisywania deklaracji składanej za pomocą środków komunikacji elektronicznej". ?
Dowodem prawidłowego wysłania do organu podatkowego plików JPK jest tzw. urzędowe poświadczenie odbioru (UPO), wydane przez elektroniczną skrzynkę podawczą systemu teleinformatycznego administracji skarbowej, na formularzu UPO_JPK (po uprzedniej weryfikacji struktury logicznej, poprawności danych oraz podpisu elektronicznego przesłanych plików JPK).
Firmowe dokumenty finansowo-podatkowe w standardzie JPK mogą być również przesyłane do urzędu z wykorzystaniem oprogramowania interfejsowego, którego specyfikację opublikowano na stronie internetowej Ministerstwa Finansów (http://www.finanse.mf.gov.pl/documents/766655/6120636/specyfikacja_interfejsow_uslug_JPK_wersja_2_3.pdf) lub – w przypadku struktur JPK, udostępnianych na żądanie organu – przekazywane na informatycznych nośnikach danych (np. płytach CD/DVD, pendrive'ach, kartach pamięci). Specyfikacja interfejsów usług JPK zawiera informacje dotyczące przygotowania dokumentów i danych JPK, w tym również w zakresie ich kompresji i szyfrowania. W ramach ww. specyfikacji określono maksymalną wielkość generowanych plików z danymi (60 MB) oraz sposób ich dzielenia i komunikacji. Z kolei, informatyczne nośniki danych, na których mogą zostać zapisane i przekazywane do urzędu – na jego żądanie – pliki JPK powinny być: oznakowane w sposób pozwalający na jednoznaczną ich identyfikację, przystosowane do przenoszenia między powszechnie dostępnymi urządzeniami odczytującymi oraz dostosowane do przechowywania w odpowiedniej temperaturze i wilgotności. Ponadto, powinny one gwarantować możliwość wiernego odczytywania danych w urządzeniach produkowanych przez różnych producentów, właściwych dla danego typu nośnika.
... czy nakłady na adaptację
Uwzględnienia wymagają również kwestie techniczno-organizacyjne dotyczące implementacji koncepcji JPK w firmie. Mogą one wiązać się – w razie rezygnacji przez jednostki ze stosowania bezpłatnych narzędzi oferowanych przez Ministerstwo Finansów oraz podjęcia decyzji o wypełnianiu obowiązków fiskalnych (w zakresie generowania i przesyłania plików JPK do właściwego organu podatkowego), przy pomocy własnego oprogramowania – z koniecznością poniesienia przez przedsiębiorstwa określonych nakładów finansowych na adaptację (dostosowanie) posiadanych przez nie dotychczasowych systemów księgowych, względnie na zakup i wdrożenie nowego programu, umożliwiającego edycję danych w wymaganym formacie JPK. Aktualizacja dotychczas użytkowanego albo nabycie nowego systemu IT, to wydatek – w zależności od producenta, posiadanej wersji programu finansowego oraz ilości zainstalowanych w nim modułów – rzędu od kilku do kilkunastu tys. zł. Z doświadczeń krajów europejskich, które wdrożyły już rozwiązania bazujące na JPK (np. Portugalia, Holandia, Francja, Austria, Luksemburg, Estonia, Słowenia) wynika ewolucja i ciągły rozwój koncepcji JPK, uzupełnianej o nowe elementy i schematy. W związku z powyższym, istotne jest – już na etapie wyboru dostawcy oprogramowania, wyposażonego w funkcjonalność generowania plików JPK – podjęcie współpracy z firmą informatyczną, w celu zapewnienie bieżącej aktualizacji i ciągłości operacyjnej nabytego programu finansowo-księgowego, w sytuacji wprowadzania przez ustawodawcę ewentualnych zmian w ramach systemu JPK (m.in. rozszerzenia go o nowe struktury, uwzględniające np. paragony fiskalne czy podatek akcyzowy). Pod uwagę trzeba wziąć również koszt przeszkolenia pracowników, odpowiedzialnych w firmie za sprawdzenie JPK przed jego wysłaniem do organu podatkowego.
Poprawność formalna i merytoryczna
Korzystanie z niestandardowego oprogramowania finansowo-księgowego lub równoległe użytkowanie wielu modułów, pochodzących od różnych producentów i obsługujących poszczególne procesy zarządzania (np. księgowość, faktury, magazyn) może powodować konieczność weryfikacji posiadanych systemów, w kontekście ich kompatybilności i zgodności ze schematami JPK. Niezbędna może bowiem okazać się potrzeba ich aktualizacji do wersji, pozwalających na generowanie danych za pośrednictwem obowiązującej procedury JPK. Istotną rolę w tym obszarze odgrywa walidacja danych oraz testy przeprowadzane na poprawność formalną (np. w aspekcie numerowania, luk i duplikatów zapisów w księgach) oraz merytoryczną (np. w zakresie poprawności stosowanych stawek VAT, identyfikacji związku przychodów z kosztami ich uzyskania, ciągłości stosowania reguł rachunkowości) ksiąg i deklaracji podatkowych, pod kątem weryfikacji jakości, kompletności i spójności informacji odczytywanych z poszczególnych plików JPK. Jednolitość danych ma charakter wieloaspektowy:
? utworzony przez system księgowy plik JPK powinien być zbieżny z obowiązującym schematem struktur raportowych,
? dane raportowane w strukturach powinny odpowiadać danym przekazywanym do organu podatkowego w tradycyjnej formie (np. zawartym w składanych deklaracjach podatkowych),
? dane w ramach określonej struktury raportowej muszą być zintegrowane z danymi zawartymi w innych strukturach, bez względu na to, czy JPK generowany jest w całości z systemu informatycznego, pochodzącego od jednego producenta, czy też jego źródłem są osobne moduły różnych wytwórców.
Cel nowej procedury
Celem wdrożenia procedury JPK ma być zapewnienie wyższego poziomu bezpieczeństwa prawno-podatkowego, poprzez eliminację nieuczciwych kontrahentów, obniżenie kosztów wypełniania obowiązków podatkowych przez podatników oraz ich kontrahentów (mniejsza uciążliwość e-kontroli z perspektywy codziennej pracy operacyjnej kontrolowanych firm, ograniczenie liczby kontroli), redukcję kosztów funkcjonowania administracji skarbowej (skrócenie czasu wykonywanych przez organy czynności podatkowych), a także wzrost wydajności, usprawnienie przeprowadzanych kontroli (w tym zaawansowanych kontroli krzyżowych). Wśród zalet JPK wymienić można również wysoki poziom automatyzacji (wykorzystujący odpowiednie algorytmy informatyczne), rezygnację z wydruków papierowych, dostęp do danych (które mogą pochodzić zarówno z aplikacji źródłowych, jak i z hurtowni danych) w standardzie łatwym do analizy, a w konsekwencji szybszą i precyzyjniejszą kontrolę. Ujednolicona, elektroniczna procedura kontroli podatników i ich kontrahentów, ma umożliwić:
? zestawienie informacji zawartych w składanych deklaracjach z księgami podatkowymi oraz ksiąg z dowodami źródłowymi, w sposób kompleksowy (obejmujący wszystkie operacje gospodarcze, zrealizowane w badanym okresie),
? porównanie zgodności danych JPK współpracujących kontrahentów (co usprawni tzw. kontrole krzyżowe, weryfikujące komplementarność danych sprzedawcy-wystawcy faktury oraz nabywcy-odbiorcy faktury, odliczającego VAT),
? konfrontację danych w ramach poszczególnych struktur JPK między sobą (np. porównanie daty otrzymania faktury obcej w ramach struktury „faktury VAT" z datą ujęcia tej faktury w rejestrze zakupu w ramach struktury „ewidencje zakupu/sprzedaży VAT"),
? weryfikację spójności danych, zawartych w określonej strukturze raportowej (np. czy naliczony podatek dla poszczególnych stawek jest poprawny).
Zadaniem JPK jest również umożliwienie realizacji wewnętrznych audytów, pozwalających na identyfikację potencjalnych nieprawidłowości w prowadzeniu ksiąg podatkowych, a w efekcie ich uporządkowanie. Dzięki temu przedsiębiorca będzie miał możliwość na bieżąco monitorować funkcjonowanie działów finansowo-księgowych swojej firmy. Wykorzystanie elektronicznych instrumentów informatycznych w toku kontroli, z zastosowaniem koncepcji JPK, ma służyć automatycznej ocenie wewnętrznej spójności i integralności dowodów księgowych. Dostosowanie się do formatu wymaganego plikami JPK może dać przedsiębiorcom nowe instrumenty weryfikacyjne w aspekcie poprawności rozliczeń podatkowych (np. w drodze przeprowadzania e-symulacji kontroli podatkowej, na podstawie plików JPK). Implementacja JPK stanowi nowy standard elektronicznej klasyfikacji danych, przetwarzanych na potrzeby sprawozdawczości podatkowo-rachunkowej. ?