Tak stwierdził Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej w interpretacji indywidualnej z 31 października 2017 r. (0111-KDIB3-2. 4012.415.2017.1.MGO). Podkreślił, że podatnik ma prawo swobodnie układać swoje interesy tak, aby działalność gospodarcza była dla niego opłacalna pod względem ekonomicznym, także stosując sprzedaż o charakterze promocyjnym, jeśli jest to w jego uznaniu zasadne dla osiągnięcia tego celu.
Karta telefoniczna za złotówkę
Podatnik zapytał o możliwość odliczenia VAT naliczonego od towarów sprzedawanych przez niego poniżej ceny nabycia. Spółka, z uwagi na dużą konkurencyjność na rynku branży tytoniowej, w celu zwiększenia swojej sprzedaży przyjęła strategię marketingową skierowaną do niepowiązanych z nią klientów osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej.
W przypadku zakupu większej liczby sztuk wyrobów tytoniowych przez tych klientów lub w przypadku zakupu tych wyrobów za określoną wartość, klient może nabyć inny towar, którym jest np. karta telefoniczna, po cenie niższej niż wartość rynkowa, np. za 1 zł brutto. Cena towaru sprzedawanego przez spółkę w akcji promocyjnej jest niższa od ceny, za jaką kupiła ona ten towar. Jak podkreślił wnioskodawca, takie działanie jest elementem długofalowej strategii marketingowej spółki, ma swoje uzasadnienie ekonomiczne, a w efekcie ma doprowadzić do zwiększenia przychodów spółki. Zdaniem wnioskodawcy, nie sposób uznać, że przyjmując taką długofalową strategię spółka podejmuje pozorne działania w celu obejścia prawa czy uniknięcia opodatkowania.
Dyrektor KIS, uznając stanowisko spółki za prawidłowe, wskazał w uzasadnieniu, że najistotniejszym warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia VAT naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi, przy czym związek ten może być bezpośredni lub pośredni. Określone zakupy mogą zostać uznane za mające pośredni związek z działalnością podmiotu, jeśli istnieje związek przyczynowo-skutkowy pomiędzy zakupami a powstaniem obrotu, tj. gdy zakupy, poprzez wpływ na ogólne funkcjonowanie przedsiębiorstwa jako całości, przyczyniają się do generowania przez podmiot obrotu.
Wpływa na przychód
Zdaniem organu, w omawianej sprawie istnieje związek zakupu towarów promocyjnych, sprzedawanych przez spółkę poniżej ich ceny rynkowej, z generującą VAT należny sprzedażą spółki. W rezultacie należy uznać, że nabywane przez nią towary promocyjne, np. karta telefoniczna, są związane lub będą miały związek z działalnością opodatkowaną VAT. Tym samym, zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, spółka co do zasady może odliczyć VAT naliczony przy ich nabyciu. Organ dodał przy tym, że podatnik ma prawo układać swoje interesy tak, by działalność gospodarcza była dla niego opłacalna pod względem ekonomicznym, w tym stosując sprzedaż o charakterze promocyjnym, jeśli jest to w jego uznaniu zasadne dla osiągnięcia tego celu. Zaznaczył jednak, że stosowanie sprzedaży promocyjnej jest niedopuszczalne w zakresie, w jakim ma ono służyć tzw. obejściu przepisów prawa i uniknięciu opodatkowania danej czynności. Każde działanie marketingowe powinno być uzasadnione ekonomicznie i prowadzić w końcowym efekcie do podwyższenia obrotu.