Festiwal Konteksty: Czy w sztuce wszystko już było?

W Sokołowsku na Dolnym Śląsku na Międzynarodowy Festiwal Sztuk Efemerycznych „Konteksty” zaproszono kilkudziesięciu artystów. Główną gwiazdą jest, legenda awangardy sztuki Natalia LL.

Aktualizacja: 26.07.2019 12:49 Publikacja: 26.07.2019 11:57

Festiwal Konteksty: Czy w sztuce wszystko już było?

Foto: materiały prasowe

Tegoroczne „Konteksty” odbywają się pod hasłem „Wszystko już było?”.

Kuratorzy festiwalu – Małgorzata Sady, Judit Bador, Roddy – zastanawiają się, czy pogoń za nowością nie prowadzi do wyważania już otwartych drzwi? CJak pogodzić, że wszystko, co „już było” stanowi inspirację dla sztuki współczesnej z dążeniem awangardzistów do przeciwstawiania się tradycji?

Największa wystawa Natalii LL nosi tytuł „Zapisuję wydarzenia zwykłe”, nawiązujący do manifestu artystki „Postawa transformująca” z 1972 roku, w którym pisała: „Sztuka realizuje się w każdym momencie rzeczywistości, każdy fakt, każda sekunda jest dla człowieka jedyna i nigdy niepowtarzalna. Dlatego zapisuję wydarzenia zwykłe i trywialne jak jedzenie, sen, kopulację, odpoczynek, wypowiadanie itp.”

Najlepszym środkiem realizacji tych postulatów od początku była fotografii i film. W 1970 roku razem z Andrzejem Lachowiczem i Zbigniewem Dłubakiem Natalia LL założyła Galerię PERMAFO.

Jej twórczość zaliczana jest dziś do klasyki sztuki konceptualnej i międzynarodowego ruchu sztuki feministycznej. Odwołuje się także do kultury popularnej i mass mediów. A zarazem wciąż budzi silne emocje, czego dowodem ostatnia afera bananowa, czyli usunięcie ze stałej ekspozycji w Muzeum Narodowym w Warszawie dość niewinnej pracy sprzed kilku dekad, z cyklu „Sztuka konsumpcyjna”, przedstawiającej dziewczynę jedzącą banana.

Na wystawie w Sokołowsku (kuratorka Agnieszka Rayzacher) można oglądać nie tylko znane prace Natalii LL, ale również nigdy nieprezentowane w Polsce zdjęcia, które artystka wysłała w roku 1974 na wystawę w Galerii Paramedia w Berlinie oraz fotografie i filmy, ukazujące codzienność i pracę artystki w jej wrocławskim mieszkaniu pełniącym wielokrotnie rolę jej studia. Ekspozycji towarzyszą też instalacje i dokumentacje Mariny Abramowicz, C. Scheenemann, Yoko Ono i Laurie Anderson.

W Sokołowsku można oglądać wystawy, działania perfomatywne, realizacje dźwiękowe, instalacje, interwencje w przestrzeni publicznej. Jest otwarta scena dla młodych twórców, są projekcje filmowe i koncerty.Inni znani artyści tegorocznych „Kontekstów” to m.in. Izabela Gustowska, prezentująca performance „Z lotu ptaka” oraz wideo „Trucizna” i Józef Robakowski, pokazujący swe eksperymentalne filmy.

W programie wydarzeń muzycznych znajduje się performanc PENTAROSA FELICYTACJE Barbary Konopki i Weroniki Kami oraz koncerty: nestora muzyki eksperymentalnej Zdzisław Piernika, kwintetu smyczkowego Ensemble C2-D2-K i Chóru Psychodelicznego Zorki Wollny.

Festiwal trwa do 29 lipca, jego organizatorem jest Fundacja In Situ.

Tegoroczne „Konteksty” odbywają się pod hasłem „Wszystko już było?”.

Kuratorzy festiwalu – Małgorzata Sady, Judit Bador, Roddy – zastanawiają się, czy pogoń za nowością nie prowadzi do wyważania już otwartych drzwi? CJak pogodzić, że wszystko, co „już było” stanowi inspirację dla sztuki współczesnej z dążeniem awangardzistów do przeciwstawiania się tradycji?

Pozostało 86% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Sztuka
Omenaa Mensah i polskie artystki tworzą nowy rozdział Biennale na Malcie
Rzeźba
Rzeźby, które przeczą prawom grawitacji. Wystawa w Centrum Olimpijskim PKOl
Rzeźba
Trzy skradzione XVI-wieczne alabastrowe rzeźby powróciły do kościoła św. Marii Magdaleny we Wrocławiu
Rzeźba
Nagroda Europa Nostra 2023 za konserwację Ołtarza Wita Stwosza
Rzeźba
Tony Cragg, światowy wizjoner rzeźby, na dwóch wystawach w Polsce