Specjaliści chcą pracować w nowoczesnych, wygodnych biurach

Siedziba jest coraz częściej wizytówką przedstawiającą najlepsze strony firmy.

Publikacja: 07.08.2018 21:00

? Już nikogo nie dziwi, że w przestrzeni biurowej można znaleźć strefy zieleni czy chillout roomy

? Już nikogo nie dziwi, że w przestrzeni biurowej można znaleźć strefy zieleni czy chillout roomy

Foto: materiały prasowe

W jednej z firm technologicznych kandydaci do pracy na ostatnim trzecim etapie rekrutacji mają w programie zwiedzanie biura. I potem często przyznają, że to właśnie pełna zieleni, przyjazna przestrzeń – z wysokiej jakości krzesłami i sofami do pracy, z wydzielonymi pokojami (określanymi z angielska jako chillout rooms), dobrze wyposażoną kuchnią – miała wpływ na ich decyzję o zatrudnieniu się w firmie.

Co prawda w tegorocznym ogłoszonym niedawno badaniu firmy rekrutacyjnej Antal tylko 7 proc. specjalistów i menedżerów wskazuje „atrakcyjną powierzchnię biurową" wśród najważniejszych elementów, które powinna zawierać oferta pracy, by chcieli ją rozważyć, ale w tej grupie mogą być najbardziej poszukiwani kandydaci – te talenty, o które zabiega większość firm.

Dobry punkt

– W erze rynku pracownika, z którym mamy do czynienia w wielu branżach, najlepsi specjaliści dostają nawet kilkanaście ofert w miesiącu. Mając komfort wyboru pracodawcy, oprócz podwyżki oczekują też atrakcyjnych warunków pracy, na co wpływa wiele czynników. Część z nich dotyczy biurowca i jego otoczenia – twierdzi Natalia Wenzławska, zastępca dyrektora marketingu i komunikacji w CBRE (firmie świadczącej usługi doradcze na rynku nieruchomości komercyjnych).

Jak wyjaśnia, liczy się m.in. wygodny i szybki dojazd do miejsca pracy, w granicach 40 minut, oraz rozbudowana infrastruktura, która pozwala na łatwe zrobienie zakupów czy pójście na siłownię tuż po zakończonej pracy.

Do tego dochodzą kwestie związane z wykończeniem – już nikogo nie dziwi, że w przestrzeni biurowej można znaleźć chillout room, strefę zieleni, kanapy, jednoosobowe budki telefoniczne, minisiłownie, bibliotekę czy kominek.

– Coraz większy nacisk kładzie się na ergonomię stanowiska pracy, wzmacnianie funkcji socjalnych biura czy design wnętrza. Wszystko po to, aby podnieść nie tylko efektywność, ale przede wszystkim komfort pracy – mówi przedstawicielka CBRE.

Oferta dla ygreka

Jak podkreśla Zuzanna Mikołajczyk, dyrektor ds. marketingu i handlu Mikomax Smart Office, rodzinnej firmy specjalizującej się w optymalizacji przestrzeni biurowych, istotnym czynnikiem, zmieniającym myślenie o biurach, było wejście na rynek pracy pokolenia Y, które szczególnie ceni sobie indywidualizm i nieszablonowe rozwiązania. – Jeszcze większym impulsem do unowocześniania przestrzeni biurowej może być generacja Z, która zacznie wchodzić na rynek pracy pod koniec dekady. To osoby, które wyjątkowo cenią sobie intuicyjne, proste rozwiązania polecane – najlepiej za pośrednictwem mediów społecznościowych – przez ich znajomych – dodaje Mikołajczyk.

Jej zdaniem, firmy zabiegając o tę grupę kandydatów, będą musiały położyć jeszcze większy nacisk na budowanie pozytywnego wizerunku pracodawcy jako firmy, w której warto pracować, a dużą rolę odegra tu atrakcyjna aranżacja przestrzeni biurowej, w której po prostu będzie chciało się spędzać czas. – Coraz większe znaczenie będą miały wszelkiego rodzaju strefy relaksu, chillout roomy czy sale treningowe, czyli rozwiązania sprzyjające budowaniu więzi między współpracownikami.

Bogusz Parzyszek, szef firmy Workplace Solutions, która specjalizuje się w urządzaniu biur, twierdzi, że coraz więcej firm chce się w ten sposób wyróżnić – np. przez biura tematyczne czy scenograficzne, gdzie wystrój wnętrz nawiązuje do jakiejś tematyki. Np. w biurze Allegro.pl celem było stworzenie domowego klimatu – z ciepłymi kolorami, mnóstwem zieleni. Z kolei mottem urządzenia nowego, biurowca Nordei (w Gdyni) jest morski port. Każde z 12 pięter jest innymi portem, a wśród motywów są łodzie, woda i piasek. – W urządzeniu przestrzeni biurowych coraz bardziej liczy się tożsamość miejsca, w którym ludzie nie tylko będą chcieli pracować, ale też pochwalić się nim swoim bliskim i znajomym – mówi Parzyszek.

Pracownik współdecyduje

Coraz więcej firm włącza też do urządzania biura swoich pracowników – mają oni wpływ na wybór mebli (testują różne krzesła i biurka), aranżację pomieszczeń czy kolory ścian. Taka strategia to już standard, np. w firmach audytorsko-doradczych. – Chcieliśmy stworzyć biuro na miarę XXI wieku, które podąża za zmianami technologicznymi i kulturowymi, gdzie nasza firma będzie się mogła dalej dynamicznie rozwijać – wyjaśniał na łamach „Rzeczpospolitej" Tomasz Kacprzak, dyrektor finansowy Deloitte, która przed rokiem przeniosła się do nowej siedziby w centrum Warszawy.

Krzysztof Kwiecień, dyrektor HR w Deloitte w Polsce, podkreślał, że siedzibę firmy pomogli zaprojektować sami pracownicy, którzy zgłaszali i opiniowali pomysły na wystrój biura, sal spotkań, kuchni, kafeterii. – Zebraliśmy 95 pomysłów, na które oddano 1,5 tys. głosów – wyliczał Kwiecień.

Eksperci branży nieruchomości zwracają uwagę na nowe trend –smart office: – Dziś nie wystarczy wyposażenie przestrzeni w biurka i przyjemny dla oka design. Potrzebujemy równie „inteligentnych" rozwiązań aranżacyjnych, które będą wyzwalały potencjał pracowników – podkreśla Sylwia Tomczak, menedżer marketingu w Mikomax Smart Office. Jak tłumaczy, kluczem do stworzenia takiej przestrzeni jest identyfikacja potrzeb zespołu, a następnie odpowiednia personalizacja środowiska pracy. Dopiero gdy wiadomo, w jaki sposób pracują zespoły i czego potrzebują, aby sprawnie wykonywać zadania, można przejść do wprowadzenia zmian. – Koncepcja biura typu smart nie opiera się bowiem wyłącznie na innowacjach, ale na dostosowywaniu do zmieniających się potrzeb pracowników – dodaje Tomczak.

Zadbać o zdrowie i dobre samopoczucie pracownika

Istotnym trendem w urządzaniu biur jest strategia corporate wellness, czyli dbałość o kondycję zdrowotną i dobre samopoczucie osób, którą firmy realizują m.in. poprzez dobór ergonomicznych rozwiązań. Dużo uwagi przywiązują do systemów, które ograniczają hałas i do biurek umożliwiających pracę w systemie sit & stand, dzięki regulacji wysokości blatu.

Natalia Wenzławska z CBRE zwraca uwagę, że coraz więcej przedsiębiorstw w swoich strategiach employer brandingowych zawiera wytyczne dotyczące tego, jak powinno wyglądać biuro sprzyjające pracownikom. Według niej, pracodawcy coraz częściej zdają sobie sprawę, że kandydat, mając do wyboru porównywalne finansowo oferty pracy, wybierze tę firmę, gdzie jego zdaniem panuje lepsza atmosfera i będzie się lepiej czuć.

– Biura zaczynają być postrzegane nie tylko jako miejsce pracy, ale także narzędzie wzmacniania wizerunku firmy jako atrakcyjnego i odpowiedzialnego pracodawcy – twierdzi Wenzławska. Potwierdza to także wzrost liczby firm, które zgłosiły się w tym roku do organizowanego przez CBRE konkursu Office Superstar. W ubiegłym roku w jego pierwszej edycji zgłosiło się do ponad 100 firm, w tym roku – o połowę więcej. W konkursie, w którym w ubiegłym roku wyróżniono 11 firm w różnych kategoriach, organizatorzy biorą pod uwagę wiele kryteriów, w tym m.in. to, czy firma, projektując swoje biuro, pozwoliła pracownikom podjąć decyzję o tym, jak pracują i w jakiej przestrzeni, czy w biurze przywiązuje się wagę do dbałości o szczegóły, wysokiej jakości wykonanie oraz unikalne elementy, które nadają charakteru całości.

W jednej z firm technologicznych kandydaci do pracy na ostatnim trzecim etapie rekrutacji mają w programie zwiedzanie biura. I potem często przyznają, że to właśnie pełna zieleni, przyjazna przestrzeń – z wysokiej jakości krzesłami i sofami do pracy, z wydzielonymi pokojami (określanymi z angielska jako chillout rooms), dobrze wyposażoną kuchnią – miała wpływ na ich decyzję o zatrudnieniu się w firmie.

Co prawda w tegorocznym ogłoszonym niedawno badaniu firmy rekrutacyjnej Antal tylko 7 proc. specjalistów i menedżerów wskazuje „atrakcyjną powierzchnię biurową" wśród najważniejszych elementów, które powinna zawierać oferta pracy, by chcieli ją rozważyć, ale w tej grupie mogą być najbardziej poszukiwani kandydaci – te talenty, o które zabiega większość firm.

Pozostało 89% artykułu
1 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Praca
Firmy tną koszty i nie chcą zatrudniać, ale wydają miliardy na benefity pracownicze
Praca
Trudno dzisiaj zagonić pracownika do biura. Szczególnie w piątek
Praca
Rząd odpowiada na plany masowych zwolnień w firmach. 50 mln zł wsparcia
Praca
Tego powinni się uczyć przyszli menedżerowie AI
Materiał Promocyjny
Dlaczego warto mieć AI w telewizorze
Praca
Depresja pracowników kosztuje firmy miliardy złotych. Straty są coraz większe