Tego powinni się uczyć przyszli menedżerowie AI

Przybywa firm, które przygotowują specjalistów i kadrę menedżerską do wdrażania i stosowania sztucznej inteligencji.

Publikacja: 22.04.2024 04:30

Tego powinni się uczyć przyszli menedżerowie AI

Foto: AdobeStock

W minioną sobotę na Pracuj.pl, czołowym portalu rekrutacyjnym dla specjalistów, na hasło AI czy Gen AI wyświetlało się 46 ofert pracy. Niewiele jak na medialny szum wokół sztucznej inteligencji i wyniki licznych badań, które prognozują, że AI wywoła radykalną transformację przedsiębiorstw i rynku pracy.

Jednym z powodów niewielkiej na razie aktywności rekrutacyjnej firm może być znikoma podaż kandydatów z doświadczeniem w AI. W rezultacie wiele firm stawia na rozwój i wyszkolenie własnych kadr. Drugi powód to brak przygotowania biznesu do szybko postępujących zmian.

Według styczniowego raportu firm Kearney i Egon Zehnder ani przedsiębiorstwa, ani ich szefowie nie są przygotowani na nowe warunki działania w czasach AI. Spośród setki badanych prezesów zachodnich firm wprawdzie 90 proc. twierdzi, że AI wzmocni ich rolę w organizacji, lecz na razie tylko 40 proc. uważa, że ma odpowiednie umiejętności, by poradzić sobie z transformacją wymuszoną przez sztuczną inteligencję (choć i tak ten wynik może podwyższać wysoka samoocena, którą wyróżniają się top menedżerowie). Jeszcze mniej szefów (21 proc.) twierdzi, że ich firmy są gotowe na zmiany, do których potrzeba liderów umiejących pokierować transformacją AI.

Czytaj więcej

Wybory samorządowe na celowniku AI. Polska znalazła się na czarnej liście

– Lider AI to specjalista, która zna się na technologii AI i świetnie rozumie jej logikę. Umie skoordynować tworzenie strategii AI w organizacji, rozumie dane i wie, jak z nich mądrze korzystać. Potrafi też dane monetyzować i tworzyć nowe źródła przychodu dla firmy – wylicza Maria Parysz, ekspertka, która wspiera przedsiębiorstwa we wdrażaniu strategii i rozwiązań AI, a także założycielka ElephantAI, która łączy wdrażanie rozwiązań AI ze szkoleniem menedżerów w tym obszarze.

„Rzeczpospolita” jako pierwsza opisuje wyniki niedawnego badania ElephantAI, przeprowadzonego wśród absolwentów jej kursu „AI dla menedżerów” (ukończyło go już 1,5 tys. osób w Polsce). Na pytanie o trzy kluczowe kompetencje, które powinni rozwijać menedżerowie, by stać się ekspertami od sztucznej inteligencji, uczestnicy badania najczęściej wskazywali znajomość technologii AI i jej mechanizmów, znajomość procesów zarządzania projektami AI, umiejętną komunikację na ten temat, a także umiejętność doboru najbardziej opłacalnych projektów (o najwyższym wartości dodanej i ROI).

– Umiejętność doboru projektów AI, które faktycznie przynoszą firmie wymierną wartość biznesową, jest jedną z ważniejszych kompetencji lidera AI – zaznacza Maria Parysz. Według ubiegłorocznego raportu amerykańskiej szkoły biznesu MIT Sloan generatywna AI może zwiększyć efektywność wysoko wykwalifikowanych pracowników nawet o 40 proc. – o ile zostanie umiejętnie wdrożona.

Nie jest to łatwe, tym bardziej że – jak podkreśla Maria Parysz – przy wprowadzaniu strategii AI w firmach ważne są nie tylko kompetencje osób odpowiedzialnych za ten proces. Chcąc dobrze przeprowadzić transformację w dziedzinie AI, powinno się zmienić podejście do danych, do ich przetwarzania. To zaś wywoła modyfikację procesów, struktury organizacyjnej, przekwalifikowanie i zmianę strategii marketingowej.

W praktyce AI zmienia więc całe firmy. A także pracowników. Według CEO Survey 2023 firmy IBM, 40 proc. pracowników już w ciągu trzech najbliższych lat będzie wymagało przekwalifikowania (reskillingu) w wyniku zmian związanych z wdrożeniem sztucznej inteligencji i automatyzacji. Jak przypomina IBM, w skali świata oznacza to zmianę kompetencji aż 1,4 miliarda spośród 3,4 mld pracowników.

– Ważne, aby firma posiadała jasną strategię wdrażania i wykorzystywania AI, dbała o odpowiednie szkolenie pracowników i stosowała zasady etyki i odpowiedzialności. Sztuczna inteligencja nie jest zagrożeniem, tylko potężnym narzędziem w rękach mądrych liderów – ocenia Katarzyna Blok, kierownik Rozwiązań IT w Obszarze Łańcucha Dostaw w Grupie Neuca, uczestniczka sondażu ElephantAI.

Zdaniem badanych liderów AI na obecnym etapie rozwoju sztucznej inteligencji największym wyzwaniem jest brak jasnej strategii AI i brak wiedzy na temat AI w firmach, a także brak lub niska jakość danych.

W minioną sobotę na Pracuj.pl, czołowym portalu rekrutacyjnym dla specjalistów, na hasło AI czy Gen AI wyświetlało się 46 ofert pracy. Niewiele jak na medialny szum wokół sztucznej inteligencji i wyniki licznych badań, które prognozują, że AI wywoła radykalną transformację przedsiębiorstw i rynku pracy.

Jednym z powodów niewielkiej na razie aktywności rekrutacyjnej firm może być znikoma podaż kandydatów z doświadczeniem w AI. W rezultacie wiele firm stawia na rozwój i wyszkolenie własnych kadr. Drugi powód to brak przygotowania biznesu do szybko postępujących zmian.

Pozostało 86% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Praca
W kogo najczęściej uderza toksyczny stres? Nie w szefów firm
Praca
Firmy tną koszty i nie chcą zatrudniać, ale wydają miliardy na benefity pracownicze
Praca
Trudno dzisiaj zagonić pracownika do biura. Szczególnie w piątek
Praca
Rząd odpowiada na plany masowych zwolnień w firmach. 50 mln zł wsparcia
Praca
Depresja pracowników kosztuje firmy miliardy złotych. Straty są coraz większe
Materiał Promocyjny
CERT Orange Polska: internauci korzystają z naszej wiedzy