Zmiana kierunku eksportu ze Wschodu na Zachód

Lubelscy eksporterzy sprawnie przekierowali sprzedaż swych towarów na rynki Europy Zachodniej i inne kontynenty. Co więcej, znacząco zmieniła się jej struktura.

Publikacja: 24.05.2016 21:00

Foto: Fotorzepa, Borys Skrzyński

– Dla niektórych może to być zaskoczenie, ale największego procentowo udziału w eksporcie z naszego regionu nie ma już żywność, lecz produkty przemysłu maszynowego i motoryzacyjnego. To aż 36 proc. lubelskiego eksportu – mówił Artur Habza, dyrektor Departamentu Gospodarki i Współpracy Zagranicznej w Urzędzie Marszałkowskim Województwa Lubelskiego, podczas wręczenia nagród w tegorocznej edycji konkursu Regionalne Orły Eksportu. Jak dodał, produkty spożywcze stanowią 25 proc. eksportu z regionu i – co ważne – są w większości przetworzone. Dynamika rozwoju eksportu z Lubelszczyzny do najważniejszych krajów Unii Europejskiej jest naprawdę imponująca. W ciągu trzech ostatnich lat eksport do Wielkiej Brytanii wzrósł aż o 77 proc., a do Niemiec o 55 proc. Po części to efekt rosyjskiego embarga na polską żywność i załamania rynków rosyjskiego i ukraińskiego. Lubelscy przedsiębiorcy musieli szukać alternatywy i znaleźli ją w rynkach Europy Zachodniej, ale też obu Ameryk, Afryki i Azji.

– Dla nas najważniejsze są miejsca pracy, a te są kreowane także dzięki eksportowi. Dlatego wspieramy nasze firmy, szczególnie te z sektora małych i średnich przedsiębiorstw, we wchodzeniu na nowe rynki zarówno europejskie, jak i dalsze – mówił Krzysztof Grabczuk, wicemarszałek województwa lubelskiego. – Dywersyfikacja eksportu, nie tylko z Lubelszczyzny, jest bardzo ważna, bo tak naprawdę polski eksport można podzielić na trzy duże części. Pierwsza to eksport do Niemiec, druga do pozostałych krajów Europy Zachodniej, a trzecia do reszty świata – wyliczał Ryszard Gawroński, wicedyrektor ds. sprzedaży w Korporacji Ubezpieczeń Kredytów Eksportowych.

Jego zdaniem jednym z ciekawszych wschodzących rynków eksportowych z punktu widzenia polskich firm może być Kazachstan. – To może być nasze okno na Azję – przekonywał Gawroński.

Ewa Sokołowska, global account manager z wywiadowni gospodarczej Bisnode Polska, zachęcała do eksportu na rynki Ameryki Południowej, w szczególności do Brazylii i Argentyny. W wejściu na nie może pomóc Bank Zachodni WBK, będący częścią Santander Group. Teraz dzięki nowej inicjatywie władz regionu lubelscy eksporterzy na taką pomoc będą mogli liczyć. W poniedziałek Urząd Marszałkowski Województwa Lubelskiego zawarł porozumienie z Bankiem Zachodnim WBK o współpracy w zakresie wspierania działań eksportowych przedsiębiorców z Lubelszczyzny.

– Wiele firm na Lubelszczyźnie ma ogromny potencjał i chcąc rozwinąć swoją działalność, powinno wziąć pod uwagę ekspansję poza Polskę. Przedsiębiorcy potrzebują jednak informacji, jak wchodzić na nowe rynki i jak zorganizować działalność, by współpraca z zagranicznymi partnerami była efektywna i bezpieczna. W tym właśnie będziemy pomagać tutejszym przedsiębiorcom – mówił Michael McCarthy, członek zarządu Banku Zachodniego WBK. – Jako bank mamy zarówno wiedzę, doświadczenie, jak i niezbędne narzędzia, które wspierają już od lat ekspansję polskich firm. Jestem pewien, że dzięki połączeniu naszego know-how ze wsparciem oferowanym przez lokalny samorząd firmy tworzące lubelski biznes będą wyposażone w pełen pakiet rozwiązań dla realizacji swoich strategii zagranicznych – dodał McCarthy.

Najważniejsze adresy dla eksporterów, www.trade.gov.pl

NASI LAUREACI

Najlepszy eksporter: CBM Polska

Podlubelska firma jest producentem i dostawcą części zamiennych do traktorów. Powstała w 2007 r. w wyniku przejęcia części firmy Same Deutz-Fahr Polska przez CBM S.P.A. z Modeny we Włoszech. Ponad 90 proc. jej przychodów stanowi sprzedaż zagraniczna.

Najdynamiczniejszy eksporter: Spiżarnia

Na sprzedaż do Wielkiej Brytanii przypada niemal 100 proc. przychodów firmy. Tylko w 2014 r. jej eksport zwiększył się o ponad 78 proc. Z magazynu w Polsce dostarcza bezpośrednio do brytyjskich klientów m.in. słodycze, kawy i herbaty i koncentraty.

Regionalny produkt eksportowy: Ursus

Sztandarowym produktem firmy są ciągniki, od lat sprzedawane w kraju i za granicą. Oferta produktowa Ursusa obejmuje również maszyny i urządzenia dla rolnictwa, takie jak: prasy, ładowacze czołowe czy rozrzutniki obornika.

Innowacyjny produkt eksportowy: Ambra

Cydr Lubelski, który oferuje winiarska spółka, zdobył pozycję lidera w Polsce. Teraz zaczyna podbój zagranicznych rynków. Trafił już do Czech, Danii, Gruzji, Kenii, Nigerii oraz na Słowację. Wkrótce ma trafić do Rosji i Singapuru.

Osobowość eksportu Jan Andrzej Wielgus, Ursus

Członek zarządu i dyrektor rozwoju w Ursusie. Prekursor polskiego eksportu. Od lat związany z rodzimą branżą produkcyjną. Swoje bogate doświadczenia zbierał, pełniąc funkcje kierownicze i zarządcze w Daewoo Motor Polska, Intrall-Polska i POL-MOT Warfama.

Najlepszy eksporter: Stanchem

Spółka powstała w 1997 r. z wydzielenia ze struktur chemicznej firmy Standard. Zajmuje się obsługą szeroko rozumianego sektora metalurgicznego i eksportem surowców z asortymentu grupy Standard. Głównym kierunkiem eksportu są kraje UE.

Najdynamiczniejszy eksporter: ZM Wierzejki

Firma założona przez Jana i Marka Zdanowskich zajmuje się ubojem, rozbiorem i produkcją szerokiego asortymentu mięsa oraz jego przetworów. W 2014 r. eksport zwiększył się o ponad 27 proc., dając 8 proc. przychodów.

Eksportowy produkt Spółdzielnia Pszczelarska APIS

Istniejąca od 1932 r. firma jest wiodącym producentem miodów pitnych i pszczelich. Jako jedyna w Polsce ma uprawnienia do używania znaków unijnych dla miodów trójniak i czwórniak.

Innowacyjny produkt eksportowy Verano

Firma jest producentem innowacyjnego systemu grzejników kanałowych, stojących i naściennych, a także klimakonwektorów. Jej wyroby powstały na podstawie własnych, oryginalnych badań naukowych uwieńczonych uzyskaniem patentu.

Osobowość eksportu: Grzegorz Cioczek, Paweł Wójciak, Katarzyna Zdybicka-Wójciak, Mastermedia

Firma zaopatrująca sklepy w Anglii, Holandii i Belgii powstała w 2006 r. Zatrudnia dziś 300 osób, ale początkowo to wspólnicy zajmowali się pozyskiwaniem klientów i kompletowaniem dostaw.

Najlepszy eksporter: Drukarnia Dako

Drukarnia Dako w Lubartowie to największy w kraju zakład produkujący opakowania. Zatrudnia ponad 500 osób, istnieje od lat 70., a na produkcji opakowań skupia się od lat 90. W Lubartowie ma dwa zakłady produkcyjne.

Najdynamiczniejszy eksporter: Stella Pack

Spółka jest jednym z największych producentów worków na śmieci oraz niechemicznych środków czystości w Europie. Posiada cztery nowoczesne zakłady produkcyjne na terenie Polski oraz jeden na Ukrainie, w których zatrudnia ponad 600 osób.

Eksportowy produkt: AGRAM

Chłodnie firmy, o tradycjach w branży owocowo-warzywnej liczących blisko 50 lat, są w stanie przerobić i przechować do 30 tys. ton mrożonek. Wśród jej atutów w zdobywaniu zagranicznych rynków są standardy BRC i IFS oraz certyfikat koszerności.

Innowacyjny produkt eksportowy: Medi-Sept

Spółka posiada nowoczesną fabrykę, w której może samodzielnie projektować i wytwarzać innowacyjne produkty dezynfekcyjne. Jej celem jest dostarczanie do polskich szpitali bezpiecznych i skutecznych środków do ochrony zdrowia.

Osobowość eksportu: Bogdan Obst, OBST

Stoi na czele rodzinnej firmy zajmującej się produkcją przetworów zbożowych, w tym płatków i pieczywa chrupkiego. Spółka ma silną pozycję nie tylko w Polsce – współpracuje także z odbiorcami w Europie, Azji i Afryce.

Nasza kapituła

Tomasz Salomon, zastępca dyrektora Departamentu Wspierania Małych i Średnich Przedsiębiorstw Ministerstwa Rozwoju

Artur Habza, dyrektor Departamentu Gospodarki i Współpracy Zagranicznej Urzędu Marszałkowskiego Województwa Lubelskiego

Andrzej Skórski, dyrektor biura Izby Przemysłowo-Handlowej w Lublinie

Anna Krakowiak, dyrektor Lubelskiej Fundacji Rozwoju, Enterprise Europe Network

Monika Barczuk, starszy specjalista ds. handlu zagranicznego w Pionie Bankowości Biznesowej i Korporacyjnej Banku Zachodniego WBK

Robert Horbaczewski, dziennikarz „Rzeczpospolitej"

Nasz cykl: Regionalne Orły Eksportu

Relacje w „Rzeczpospolitej":

- Kujawsko-Pomorskie – 3 marca

- Zachodniopomorskie – 14 marca

- Łódzkie – 25 marca

- Śląsk – 7 kwietnia

- Podkarpackie – 14 kwietnia

- Małopolska – 21 kwietnia

- Wielkopolska – 28 kwietnia

- Dolny Śląsk – 16 maja

- Lubelskie – 25-26 maja

- Podlasie – 6 czerwca

- Mazowsze – 9 czerwca

- Pomorze – 20 czerwca

– Dla niektórych może to być zaskoczenie, ale największego procentowo udziału w eksporcie z naszego regionu nie ma już żywność, lecz produkty przemysłu maszynowego i motoryzacyjnego. To aż 36 proc. lubelskiego eksportu – mówił Artur Habza, dyrektor Departamentu Gospodarki i Współpracy Zagranicznej w Urzędzie Marszałkowskim Województwa Lubelskiego, podczas wręczenia nagród w tegorocznej edycji konkursu Regionalne Orły Eksportu. Jak dodał, produkty spożywcze stanowią 25 proc. eksportu z regionu i – co ważne – są w większości przetworzone. Dynamika rozwoju eksportu z Lubelszczyzny do najważniejszych krajów Unii Europejskiej jest naprawdę imponująca. W ciągu trzech ostatnich lat eksport do Wielkiej Brytanii wzrósł aż o 77 proc., a do Niemiec o 55 proc. Po części to efekt rosyjskiego embarga na polską żywność i załamania rynków rosyjskiego i ukraińskiego. Lubelscy przedsiębiorcy musieli szukać alternatywy i znaleźli ją w rynkach Europy Zachodniej, ale też obu Ameryk, Afryki i Azji.

Pozostało 87% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Materiał partnera
Najważniejsza jest idea demokracji. Także dla gospodarki
Wydarzenia Gospodarcze
Polacy szczęśliwsi – nie tylko na swoim
Materiał partnera
Dezinformacja łatwo zmienia cel
Materiał partnera
Miasta idą w kierunku inteligentnego zarządzania
Materiał partnera
Ciągle szukamy nowych rozwiązań