- 12 lipca 2017 r. utraciłem warunki do opodatkowania w formie karty podatkowej, o czym zawiadomiłem naczelnika urzędu skarbowego. W związku z utratą prawa do opodatkowania w formie karty podatkowej przeszedłem na zasady ogólne (skala podatkowa) i założyłem podatkową księgę przychodów i rozchodów. Posiadam składniki majątku trwałego zaliczane do wyposażenia, muszę zatem założyć ewidencję wyposażenia. W jaki sposób wycenić wyposażenie ujmowane w tej ewidencji, posiadane na dzień utraty prawa do opodatkowania w formie karty podatkowej? – pyta czytelnik.
Stosownie do art. 24 ust. 1 ustawy z 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym, podatnicy prowadzący działalność opodatkowaną w formie karty podatkowej są zwolnieni od obowiązku prowadzenia ksiąg, składania zeznań podatkowych oraz wpłacania zaliczek na podatek dochodowy. Podatnicy ci są jednak obowiązani wydawać na żądanie klienta rachunki i faktury, o których mowa w odrębnych przepisach, stwierdzające sprzedaż wyrobu, towaru lub wykonanie usługi, oraz przechowywać w kolejności numerów kopie tych rachunków i faktur w okresie pięciu lat podatkowych, licząc od końca roku, w którym wystawiono rachunek lub fakturę.
Nowe obowiązki
Jednakże, w myśl art. 39 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym, podatnik, który zawiadomi w formie pisemnej naczelnika urzędu skarbowego o utracie warunków do opodatkowania w formie karty podatkowej, jest obowiązany, poczynając od dnia, w którym nastąpiła utrata tych warunków, zaprowadzić:
1) ewidencję i płacić ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, jeżeli spełnia warunki określone w rozdziale 2 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym, albo
2) właściwe księgi – chyba że jest zwolniony od tego obowiązku – i płacić podatek dochodowy na ogólnych zasadach >patrz ramka.