Likwidacja działalności gospodarczej nie zawsze od razu oznacza również całkowite zakończenie rozliczeń związanych z jej prowadzeniem. Oprócz obowiązków dotyczących samego momentu likwidacji, takich jak sporządzenie wykazu składników majątku i zamknięcia księgi przychodów i rozchodów, które obejmują z jednej strony konieczność rocznego podsumowania zapisów, a z drugiej sporządzenie spisu z natury (remanentu), należy pamiętać również o złożeniu rocznego zeznania podatkowego. Po zamknięciu działalności nadal otwarta może także pozostać kwestia kontynuacji amortyzacji środków trwałych oraz możliwość rozliczenia straty, gdyby w przyszłości podatnik odnowił status czynnego przedsiębiorcy.
Czytaj także: Jak rozliczyć VAT przy likwidacji firmy
Zeznanie podatkowe składane za rok, w którym nastąpiła likwidacja działalności gospodarczej, niekoniecznie obejmuje tylko tę część roku, w której działalność była prowadzona. Taka sytuacja może mieć miejsce, jeżeli po zakończeniu działalności podatnik nie otrzymał już z jej tytułu żadnych przychodów (np. zaległych płatności od kontrahentów) ani nie dokonał zbycia jakichkolwiek składników majątku pozostałego w wyniku likwidacji. Z takim scenariuszem mamy jednak do czynienia raczej rzadko. O wiele częściej w zeznaniu trzeba rozliczyć także przychód otrzymany już po zamknięciu działalności.
Jeszcze przez sześć lat
Płatności otrzymane po formalnym zakończeniu prowadzenia działalności, które są z nią związane, należy rozliczyć w sposób przewidziany dla prowadzonej działalności. Z tą różnicą, że w związku z zamknięciem księgi przychodów i rozchodów w momencie likwidacji, wpływy odnotowane po jej zamknięciu nie zostaną już w niej ujęte.
Za przychody z działalności gospodarczej uważane są także przychody z odpłatnego zbycia majątku, do którego dochodzi po likwidacji działalności. Sporządzenie spisu z natury, o którym mowa w art. 24 ust. 3a ustawy o PIT, pozwoli zatem na rozliczenie dochodów ze składników pozostałych na dzień likwidacji w przypadku ich późniejszej sprzedaży. W celu rozliczenia takich dochodów, podatnik nie musi prowadzić ksiąg, ale zobowiązany jest wykazać dochód ze zbycia w zeznaniu rocznym: PIT-36, PIT-36L lub PIT-28 w zależności od zasad, na podstawie których działalność była uprzednio rozliczana. Warto jednak pamiętać, że obowiązek rozliczenia dochodów ze sprzedaży składników majątku zlikwidowanej działalności wygasa po upływie sześciu lat, licząc od pierwszego dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym nastąpiła likwidacja.