Kraków – jak stać się smart city

Z Jackiem Majchrowskim, prezydentem Krakowa, rozmawia Anna Cieślak-Wróblewska.

Aktualizacja: 22.11.2016 16:36 Publikacja: 22.11.2016 16:32

Kraków – jak stać się smart city

Foto: Fotorzepa, Piotr Guzik

Rz: Kraków jest główną siłą napędową rozwoju Małopolski?

Jacek Majchrowski: Dzisiejszy Kraków to jedno z najbardziej atrakcyjnych gospodarczo miast Europy Środkowo-Wschodniej, co wpływa na liczbę lokowanych tu inwestycji zagranicznych oraz rozwój rodzimej przedsiębiorczości. Działające w Krakowie firmy oferują praktycznie każdą usługę – poczynając od obsługi procesów biznesowych, poprzez projekty architektoniczne i prace konstrukcyjne, a kończąc na technologiach innowacyjnych, jak centra IT czy B+R oraz kreacji gier komputerowych. Kraków wraz ze swoim zapleczem akademickim i naukowym jest miejscem niezwykle atrakcyjnym dla biznesu. Ten potencjał działa jak magnes, przyciągając wielki i mały biznes.

Ale nie zawsze tak było.

Wcześniej Kraków kojarzył się raczej z miastem kultury i dziedzictwa narodowego niż z miastem innowacji. Zmiana nie była prosta. Jedną z największych przeszkód stanowiła kwestia dostępu do nowoczesnej powierzchni biurowej, ale dziś jesteśmy najdynamiczniej rozwijającym się rynkiem regionalnym pod tym względem. Z kolei w 2014 r. udało się uporządkować miasto pod względem urbanistycznym. Warto podkreślić, że Kraków nic nie stracił, wręcz zyskał na światowym kryzysie w latach 2007–2009. Wiele firm bowiem, poszukując rynków rozwojowych, zainteresowało się Polską, a szczególnie naszym miastem. Perspektywa dostępu do świetnego rynku pracy, stabilne otoczenie – zarówno prawne, jak i ekonomiczne – przyciągnęły do Krakowa zagraniczny biznes.

W strategii rozwoju stawiacie na zaawansowaną produkcję i usługi oparte na przemyśle high-tech i sektorze B+R. Jak to zintensyfikować?

Aspiracją Krakowa, wynikającą z właśnie opracowywanej strategii, będzie realizowanie idei smart city – czyli bycie nowoczesną metropolią, oferującą wysoką jakość życia. Nie bez znaczenia będzie także tworzenie przyjaznych warunków dla rozwoju innowacyjnej gospodarki, czego niezbędnymi elementami jest silny kapitał ludzki, czyli mieszkańcy zaangażowani społecznie, potrafiący uczestniczyć w zarządzaniu miastem. Dzięki temu Kraków będzie miastem otwartym i aktywnie uczestniczącym w inicjowaniu procesów mających globalne znaczenie, przy jednoczesnym tworzeniu przyjaznych warunków rozwoju lokalnego. A to, poza stworzeniem systemowych rozwiązań dla transferu wiedzy i technologii na linii nauka–biznes, są niezwykle istotne czynniki dla rozwoju przemysłu wysokich technologii.

Jak miasto wspiera lokalną przedsiębiorczość?

Czy wsparcie nie jest skupione tylko na nowych inwestorach? Największą wartością dodaną, dla każdej gospodarki, jest sektor małych i średnich przedsiębiorstw. Bez takiego biznesu praktycznie nie można mówić o jakimkolwiek rozwoju. Dlatego właśnie mamy w Krakowie m.in. Punkt Obsługi Przedsiębiorcy, w którym można zarejestrować firmę i uzyskać różnego rodzaju informacje z zakresu prowadzenia działalności. Mamy też Centrum Wspierania Przedsiębiorczości, które jest koordynatorem i realizatorem różnego rodzaju programów i akcji skierowanych do przedsiębiorców, jak choćby Krakowski Tydzień Start-Upów, w którym wzięło udział niemal 2000 osób. Jak widać, spektrum naszych działań jest naprawdę szerokie i nie ogranicza się absolutnie do żadnej grupy przedsięwzięć biznesowych.

Rz: Kraków jest główną siłą napędową rozwoju Małopolski?

Jacek Majchrowski: Dzisiejszy Kraków to jedno z najbardziej atrakcyjnych gospodarczo miast Europy Środkowo-Wschodniej, co wpływa na liczbę lokowanych tu inwestycji zagranicznych oraz rozwój rodzimej przedsiębiorczości. Działające w Krakowie firmy oferują praktycznie każdą usługę – poczynając od obsługi procesów biznesowych, poprzez projekty architektoniczne i prace konstrukcyjne, a kończąc na technologiach innowacyjnych, jak centra IT czy B+R oraz kreacji gier komputerowych. Kraków wraz ze swoim zapleczem akademickim i naukowym jest miejscem niezwykle atrakcyjnym dla biznesu. Ten potencjał działa jak magnes, przyciągając wielki i mały biznes.

2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Materiał partnera
Najważniejsza jest idea demokracji. Także dla gospodarki
Wydarzenia Gospodarcze
Polacy szczęśliwsi – nie tylko na swoim
Materiał partnera
Dezinformacja łatwo zmienia cel
Materiał partnera
Miasta idą w kierunku inteligentnego zarządzania
Materiał partnera
Ciągle szukamy nowych rozwiązań