Atal uplasował dwuletnie obligacje o wartości 150 mln zł. Popyt zgłoszony przez inwestorów instytucjonalnych był wyższy, ale deweloper nie ujawnia jak bardzo. Nie było konieczne ustanowienie zabezpieczenia, za to wzrosła marża: oprocentowanie to WIBOR 6M plus 2,6 pkt. proc. ( na dziś 2,87 proc.) wobec 1,9 pkt. proc. w ubiegłorocznych emisjach. Kupon jest jednak znacznie niższy niż w przypadku ostatnich obligacji mniejszych graczy.– Atal jest doskonale znany na rynku kapitałowym i regularnie korzysta z finansowania pochodzącego z emisji obligacji. Nasz sprawdzony model biznesowy znajduje uznanie u inwestorów. To sprawia, że jesteśmy preferowanym partnerem instytucji finansowych – skomentował prezes Zbigniew Juroszek.

Nową emisję rzędu 50–100 mln zł zapowiedział na spotkaniu z inwestorami zarząd Domu Development. Spółka w czerwcu wykupiła papiery za 100 mln zł. Ten duży gracz również z sukcesem plasował niezabezpieczone obligacje z niskim kuponem, według stawki WIBOR6M plus 1,9 pkt. proc. Wyjścia na rynek można się spodziewać w najbliższych miesiącach.

Mniejsi gracze, jak niedawno Victoria Dom, czy i2 Development, skorzystali ze wsparcia inwestorów indywidualnych, plasując obligacje w ramach ofert publicznych. Nowym standardem jest stałe oprocentowanie równe lub przekraczające 6 proc., a często dodatkowe zabezpieczenie hipoteką.

Taki model powtórzył White Stone Development, sprzedając zabezpieczone trzyletnie obligacje o wartości 25 mln zł ze stałym kuponem 6 proc. rocznie. To czwarta i największa emisja dewelopera, ale pierwsza, która ma trafić do publicznego obrotu.

– Chcemy transparentnie komunikować się z rynkiem, dlatego zamierzamy ubiegać się o wprowadzenie obligacji na Catalyst – skomentowała Anna Suchodolska z zarządu White Stone Development. Firma w 2019 r. sprzedała ponad 280 mieszkań, a w I połowie br. 195. Buduje w Warszawie i Szczecinie, planuje nowe inwestycje na Mokotowie i Józefosławiu. Na koncie ma też projekty biurowe.