fbTrack

Nauka

Błękitne oczy alkoholików

Wśród uzależnionych przeważają osoby niebieskookie
123RF
Ludzie, którzy mają niebieskie oczy, częściej niż inni są uzależnieni od alkoholu – dowodzą badacze amerykańscy.

Arvis Sulovari i prof. Dawei Li z Uniwersytetu Vermont kierowali zespołem, który badał związek między kolorem oczu i uzależnieniem od alkoholu. Wyniki badań, opublikowane zostały na łamach magazynu „American Journal of Medical Genetics Part B: Neuropsychiatric Genetics". W trakcie badań naukowcy poszukiwali korzeni nie tylko alkoholizmu, ale również chorób psychicznych.

— Odkryliśmy intrygującą możliwość, że kolor oczu może być przydatny w klinikach do rozpoznania uzależnienia — powiedział Arvis Sulovari.

Autorzy badań twierdzą, że niebieskoocy Amerykanie z korzeniami europejskimi przeważają wśród osób uzależnionych od alkoholu. Nieco rzadziej dotyczy to właścicieli jasnych oczu — zielonych i szarych w przeciwieństwie do tych, którzy mają oczy ciemnobrązowe.

Dlaczego tak jest? Pomogły badania genetyczne. Okazało się że geny, które determinują kolor oczu układają się wzdłuż tego samego chromosomu, w którym występują geny związane z nadmiernym spożyciem alkoholu.

Badacze wykorzystali bazę danych chorych leczonych przez psychiatrów kompletowaną w ciągu ostatnich kilkunastu lat przez Northeastern University (poprzednie miejsce pracy prof. Dawei Li). Z ponad 10 tys. osób — głównie Afroamerykanów i potomków Europejczyków badacze wyodrębnili 1263 osoby pochodzenia europejskiego, które leczone były z uzależnienia od alkoholu.

Kiedy Arvis Sulovari zbadał statystyczną zależność między uzależnieniem od alkoholu, a kolorem oczu — nie uwierzył i powtórzył test trzy razy. Badacz sprawdzał także zależność uzależnienia od wieku, płci oraz pochodzenia etnicznego i geograficznego. Prof Dawei Li rozszerzył te badania o dostępny w bazie danych profil genetyczny alkoholików.

— 20 lat temu niewielki procent genów został zsekwencjonowany, dlatego wystąpiłem o fundusze na nowe badania — przyznał prof. Dawei Li. — Większość genów, jakie odpowiadają za choroby psychiczne jest ciągle nieznana.

Źródło: rp.pl