fbTrack
REKLAMA
REKLAMA

Komercyjne

Służewiec: czy milion metrów biur udusi dzielnicę

123RF
Gigantyczna stołeczna dzielnica biznesowa oferuje już niemal 1,1 mln mkw. biur. Pracuje w nich ok. 87 tys. osób. Rejon potrzebuje nowej strategii inwestycyjnej.

- Dominacja zabudowy biurowej na Służewcu rodzi wiele konsekwencji, takich jak niewystarczająca integracja dzielnicy z resztą miasta czy niewielka aktywność po godzinach pracy biur - podkreślają eksperci firmy doradczej JLL. - W miarę, jak potrzeby pracowników i mieszkańców miasta zmieniają się, pojawiają się głosy, że ta część Warszawy potrzebuje nowej strategii i planu działania.

- Służewiec to obszar niezwykle ważny dla Warszawy, skupiający tysiące miejsc pracy i generujący znaczne wpływy podatkowe do kasy miasta. Zależy nam na tym, aby usprawniać jego funkcjonowanie, zarówno poprzez inwestycje infrastrukturalne, jak i poprzez poprawę funkcjonalności i estetyki tego miejsca. Dobiega końca przebudowa ulicy Marynarskiej, a do 2020 r. na Służewiec będzie można wjechać bezpośrednio z Ochoty poprzez przedłużoną ulicę Woronicza - podkreślał przywoływany przez JLL Michał Olszewski, wiceprezydent Warszawy.- W planach jest także budowa łącznika tramwajowego wzdłuż al. Wilanowskiej. Widzimy także, że zbyt duża koncentracja funkcji biurowej w jednym miejscu prowadzi do wielu niekorzystnych zjawisk. Będziemy dążyć do tego, aby Służewiec stał się dzielnicą w pełni wielofunkcyjną, co osiągniemy dopuszczając więcej funkcji mieszkaniowej oraz towarzyszące jej szkoły, przedszkola, sklepy. Dzięki wszystkim tym działaniom będziemy budować coraz lepszą opinię o tej części miasta - zapowiada.

Jak wynika z raportu JLL „Służewiec 2.0" biurowce rosły na Służewcu jak grzyby po deszczu m.in. ze względu na dostępność poprzemysłowych gruntów, atrakcyjną lokalizacja pomiędzy centrum miasta a lotniskiem, bliskość popularnych dzielnic zamieszkiwanych przez klasę średnią (Mokotów, Ursynów, Wilanów) oraz niższy niż w Centralnym Obszarze Biznesu poziom czynszów.

- Przez długi czas rozwój biur nie był jednak ujęty w ramy planowania przestrzennego, co doprowadziło do wielu negatywnych konsekwencji, z którym boryka się dziś dzielnica - komentuje Jan Jakub Zombirt, dyrektor działu doradztwa strategicznego w JLL. - Wśród nich należy wymienić przede wszystkim niewystarczającą obsługę komunikacyjną tego obszaru transportem publicznym. W rezultacie lokalny układ drogowy, nieprzystosowany do obsługi tysięcy aut dziennie, jest pod ogromną presją.

Sytuacja się pogarszała na skutek przedłużającej się przebudowy ulicy Marynarskiej. W efekcie na długi czas wyłączono odcinek linii tramwajowej. - Remont zbliża się ku końcowi - mówią przedstawiciele JLL. - A dodatkowe połączenie Służewca z Ochotą wzdłuż przedłużonej ulicy Woronicza powinno być ukończone w 2020 roku. W tym samym roku GDDKiA planuje oddanie do użytku południowej obwodnicy Warszawy S2 pomiędzy ulicami Puławską a Lubelską, co znacząco zredukuje tranzytowy charakter ulic Marynarskiej i Rzymowskiego.

Kolejnym elementem, jak mówią eksperci JLL, wpływającym na postrzeganie dzielnicy, jest jej monofunkcyjność. - Dominacja zabudowy biurowej okazała się niekorzystna z punktu widzenia komfortu pracowników i odwiedzających. Z jej powodu obszar ten jest postrzegany jako miejsce, do którego jeździ się jedynie do pracy, a nie w pełni funkcjonalna część miasta - podkreślają. - Mimo że zabudowa mieszkaniowa pojawia się na północnych i południowych krańcach dzielnicy, to wciąż jej centralny obszar ma charakter ściśle komercyjny. W efekcie, znaczny obszar Służewca nie ma stałych mieszkańców, przez co charakteryzuje się także niską aktywnością obywatelską mierzoną np. za pomocą wniosków i głosów oddanych na projekty w ramach budżetu partycypacyjnego.

Eksperci JLL zwracają uwagę, że szansą na zwiększenie prestiżu Służewca będzie także poprawa jego estetyki i funkcjonalności m.in. poprzez budowę wysokiej jakości przestrzeni publicznych połączonych ciągami pieszymi. - Wyzwaniem, któremu musi stawić czoła biznesowy Mokotów to także zapewnienie pracownikom okolicznych firm miejsc, w których będą chcieli zostać po godzinach pracy i spędzić wolny czas - podkreślają.

Mimo że Służewiec potrzebuje budowy projektów wielofunkcyjnych, to jak wskazują analizy JLL, dostępność niezabudowanych gruntów jest coraz mniejsza. Być może konieczna będzie zmiana funkcji części nieruchomości.

- Tymczasem w wielu miejscach na Służewcu obowiązujące plany miejscowe wykluczają możliwość budowy mieszkań. Wprowadzenie miksu funkcji – komercyjnych i mieszkaniowych - pozwoliłoby na częściowe odwrócenie kierunków potoków komunikacyjnych do i z dzielnicy, ożywiło Służewiec po godzinach pracy biur, zwiększyło popyt w lokalnych punktach handlowo-usługowych i przyczyniło się do poprawy poziomu bezpieczeństwa - ocenia Jan Jakub Zombirt. - Wszystkie te elementy pozytywnie wpłynęłyby na odbiór Służewca jako całości i poprawiłyby jego prestiż. Jeśli za tym pójdą również konkretne strategie celujące w rozwiązanie problemów transportowych, Służewiec ma dużą szansę obronić swoją pozycję jednej z najatrakcyjniejszych biznesowo części Warszawy" - przekonuje.

Źródło: rp.pl
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
NAJNOWSZE Z RP.PL
REKLAMA
REKLAMA