- Dominacja zabudowy biurowej na Służewcu rodzi wiele konsekwencji, takich jak niewystarczająca integracja dzielnicy z resztą miasta czy niewielka aktywność po godzinach pracy biur - podkreślają eksperci firmy doradczej JLL. - W miarę, jak potrzeby pracowników i mieszkańców miasta zmieniają się, pojawiają się głosy, że ta część Warszawy potrzebuje nowej strategii i planu działania.
- Służewiec to obszar niezwykle ważny dla Warszawy, skupiający tysiące miejsc pracy i generujący znaczne wpływy podatkowe do kasy miasta. Zależy nam na tym, aby usprawniać jego funkcjonowanie, zarówno poprzez inwestycje infrastrukturalne, jak i poprzez poprawę funkcjonalności i estetyki tego miejsca. Dobiega końca przebudowa ulicy Marynarskiej, a do 2020 r. na Służewiec będzie można wjechać bezpośrednio z Ochoty poprzez przedłużoną ulicę Woronicza - podkreślał przywoływany przez JLL Michał Olszewski, wiceprezydent Warszawy.- W planach jest także budowa łącznika tramwajowego wzdłuż al. Wilanowskiej. Widzimy także, że zbyt duża koncentracja funkcji biurowej w jednym miejscu prowadzi do wielu niekorzystnych zjawisk. Będziemy dążyć do tego, aby Służewiec stał się dzielnicą w pełni wielofunkcyjną, co osiągniemy dopuszczając więcej funkcji mieszkaniowej oraz towarzyszące jej szkoły, przedszkola, sklepy. Dzięki wszystkim tym działaniom będziemy budować coraz lepszą opinię o tej części miasta - zapowiada.
Jak wynika z raportu JLL „Służewiec 2.0" biurowce rosły na Służewcu jak grzyby po deszczu m.in. ze względu na dostępność poprzemysłowych gruntów, atrakcyjną lokalizacja pomiędzy centrum miasta a lotniskiem, bliskość popularnych dzielnic zamieszkiwanych przez klasę średnią (Mokotów, Ursynów, Wilanów) oraz niższy niż w Centralnym Obszarze Biznesu poziom czynszów.
- Przez długi czas rozwój biur nie był jednak ujęty w ramy planowania przestrzennego, co doprowadziło do wielu negatywnych konsekwencji, z którym boryka się dziś dzielnica - komentuje Jan Jakub Zombirt, dyrektor działu doradztwa strategicznego w JLL. - Wśród nich należy wymienić przede wszystkim niewystarczającą obsługę komunikacyjną tego obszaru transportem publicznym. W rezultacie lokalny układ drogowy, nieprzystosowany do obsługi tysięcy aut dziennie, jest pod ogromną presją.
Sytuacja się pogarszała na skutek przedłużającej się przebudowy ulicy Marynarskiej. W efekcie na długi czas wyłączono odcinek linii tramwajowej. - Remont zbliża się ku końcowi - mówią przedstawiciele JLL. - A dodatkowe połączenie Służewca z Ochotą wzdłuż przedłużonej ulicy Woronicza powinno być ukończone w 2020 roku. W tym samym roku GDDKiA planuje oddanie do użytku południowej obwodnicy Warszawy S2 pomiędzy ulicami Puławską a Lubelską, co znacząco zredukuje tranzytowy charakter ulic Marynarskiej i Rzymowskiego.