Nowelizacja ustawy tytoniowej rozszerza zakaz palenia w pomieszczeniach zakładu pracy na e-papierosy i nowatorskie wyroby tytoniowe. Co to oznacza dla palaczy? Czy za dymek z elektronicznego papierosa przy biurku można stracić pracę? Jakie obowiązki i pole działania względem nowoczesnych palaczy ma pracodawca?
Nowe przepisy
8 września 2016 r. weszła w życie nowelizacja ustawy o ochronie zdrowia przed następstwami używania tytoniu i wyrobów tytoniowych (DzU z 2015, poz. 298 ze zm., dalej: ustawa). Uchwalono ją głównie w związku z obowiązkiem implementacji dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2014/40/UE z 3 kwietnia 2014 r. w sprawie zbliżenia przepisów ustawowych, wykonawczych i administracyjnych państw członkowskich w sprawie produkcji, prezentowania i sprzedaży wyrobów tytoniowych i powiązanych wyrobów oraz uchylająca dyrektywę 2001/37/WE.
Wśród wielu aspektów nowych przepisów jest i kontekst pracowniczy, a mianowicie rozszerzenie zakazu palenia w miejscu pracy o używanie e-papierosów oraz nowatorskich wyrobów tytoniowych (dalej: NWT). Dotychczas ustawa zakazywała palenia w pomieszczeniach zakładu pracy jedynie tradycyjnych wyrobów tytoniowych. Pracodawca, odpowiednio motywując swoją decyzję, mógł zakazać pracownikom używania w miejscu pracy również e-papierosów. Obecnie ten zakaz wynika bezpośrednio z prawa.
Poza terenem firmy
Ponieważ ustawa w zasadzie zrównała użytkowników nowoczesnych papierosów z wielbicielami ich tradycyjnej odmiany, od 8 września br. z e-papierosem należy udać się na zewnątrz firmy lub do specjalnie wyznaczonej do tego palarni. Ustawa tytoniowa zakazuje bowiem palenia e-papierosów i NWT jedynie w pomieszczeniach zakładu pracy. Pracodawcy mogą jednak rozszerzyć ustawowy zakaz i objąć nim cały teren zakładu. Taką decyzję można uzasadnić przestrzeganiem obowiązku zapewnienia bezpiecznych i higienicznych warunków pracy. Wpływ substancji wydzielanych przy paleniu e-papierosów i NWT jest bowiem wciąż badany i choć nie wywiera takich skutków, jak tradycyjny dym tytoniowy, to wciąż może współpracownikom po prostu przeszkadzać. Może też niekorzystnie wpływać na pożądany wizerunek firmy. Takie przesłanki są wystarczające do rozciągania zakazu palenia nowoczesnych wyrobów tytoniowych na cały teren zakładu pracy.
Całkowity zakaz palenia, w tym e-papierosów i NWT, można umieścić w regulaminie pracy lub – w przypadku mniejszych zakładów – przekazać pracownikom w inny przyjęty sposób, np. w formie informacji o warunkach zatrudnienia albo w obwieszczeniu. Pracodawca może jednak zarządzać tylko obszarem zakładu. To zaś oznacza, że jego zakaz nie może obejmować terenu pobliskiego, np. publicznego chodnika czy skweru, do którego pracownicy zwykli udawać się na papierosa. Podobnie jest z zakazem palenia dla pracowników świadczących prace w terenie. Oczywiście w niektórych wypadkach, ze względu na specyfikę pracy, taki zakaz również będzie uzasadniony. Trzeba jednak zauważyć, że elektroniczne papierosy nie powodują takiego zagrożenia jak tradycyjne, choćby z racji braku rzeczywistego żaru mogącego spowodować pożar czy wybuch.