W razie pozostawienia papierów dłużnych wyemitowanych przed wprowadzeniem ww. zmian poza depozytem prowadzonym przez KDPW, emitent tych papierów jest zobowiązany przekazać KDPW informacje o: wartości i liczbie takich papierów, terminach wykonywania wynikających z nich zobowiązań oraz o wykonywaniu lub niewykonaniu tych zobowiązań, a także aktualizacji tych informacji raz na pół roku.
Utworzenie bazy emisji
KDPW będzie gromadzić i udostępniać publicznie informacje o wszystkich nieumorzonych obligacjach, wyemitowanych przez emitentów z siedzibą w Polsce. Ponadto, dostępne będą też informacje o łącznej kwocie zobowiązań przypadających na dane papiery wartościowe oraz takie, które pozwolą na ustalenie zakresu i terminowości wykonywania zobowiązań. W tym celu stworzono jawną, ogólnopolską bazę (ewidencję) emisji obligacji niepublicznych. Baza pozwala każdemu zainteresowanemu uczestnikowi obrotu na wgląd w podstawowe dane dotyczące poszczególnych emisji obligacji – dane o ich emitencie, rozmiarach emisji, informacji o wykupie obligacji. Baza zawiera informacje o emisjach obligacji rejestrowanych w KDPW oraz o emisjach obligacji rejestrowanych poza systemem KDPW w tym o obligacjach wyemitowanych przed 1 lipca 2019 roku, tj. przed wprowadzeniem ich obligatoryjnej dematerializacji. Należy zwrócić uwagę, że baza zawiera informacje o świadczeniach spełnianych przez emitenta obligacji (np. wypłatach odsetek z obligacji) oraz o dokonaniu ich terminowego (lub nie) wykupu.
Obowiązek rejestracji
Technicznym przejawem wprowadzonych zmian, jest obowiązek rejestracji od 1 lipca 2019 roku w depozycie papierów wartościowych (co do zasady w Krajowym Depozycie Papierów Wartościowych). Skuteczną i ważną rejestrację może przeprowadzić jedynie agent emisji, którym może być firma inwestycyjna lub bank powierniczy. Przed rozpoczęciem procesu rejestracji instrumentów za pośrednictwem agenta emisji, konieczne będzie uzyskanie przez podmiot emitujący papiery wartościowe statusu uczestnika w KDPW jako „emitent". Agent emisji wypełnia elektroniczny formularz rejestracyjny (odpowiednik obecnych dokumentów w tym: wniosku o zarejestrowanie papierów wartościowych i listu księgowego, oświadczeń), następnie przekazuje go do KDPW.
W odniesieniu do papierów wartościowych objętych wnioskiem agenta emisji, do zawarcia umowy o ich rejestrację w depozycie, dochodzi w wyniku zarejestrowania tych papierów wartościowych przez KDPW w systemie depozytowym, zgodnie z tym wnioskiem.
Wymóg udziału agenta emisji
W przypadku emisji prywatnej, która nie jest notowana na rynku regulowanym lub ASO, istnieje obowiązek zawarcia przez emitenta umowy z firmą inwestycyjną lub bankiem powierniczym przed rozpoczęciem proponowania nabycia emisji obligatariuszom. Agent emisji pełni dwie główne funkcje. Pierwszą z nich jest sprawowanie nadzoru nad samym procesem emisji, z jednoczesną weryfikacją czy emitent spełnia ustawowe wymogi emitowania obligacji oraz czy jego działania są zgodne z przepisami dotyczącymi oferowania obligacji obligatariuszom, jak również tworząc ewidencję osób uprawnionych z obligacji. Drugą funkcją jest wsparcie emitenta przy rejestracji obligacji w KDPW, najpierw weryfikując, czy obligacje i emitent spełniają warunki rejestracji określone w regulaminie KDPW, a następnie – pośrednicząc w zawieraniu umowy z KDPW. Szczegółowe postanowienia dotyczące tego procesu powinny być każdorazowo precyzowane w umowach zawieranych z emitentami przez agentów emisji.
Rejestracja za pomocą aplikacji
W celu uproszczenia procesu rejestracji niepublicznych papierów wartościowych KDPW dokonał technicznej zmiany poprzez wprowadzenie nowego narzędzia informatycznego. Od dnia 1 lipca 2019 r. obligacje można rejestrować w KDPW z wykorzystaniem specjalnej aplikacji udostępnionej na stronie internetowej KDPW. Według informacji opublikowanych przez KDPW, termin rejestracji nowych papierów wartościowych w KDPW można określić w formularzu aplikacyjnym, przy czym może być to już następny dzień roboczy po dniu prawidłowego wypełnienia formularza aplikacyjnego. Dodatkowo, w przypadku korzystania z takiego formularza, zawarcie umowy o rejestrację papierów w KDPW nie wymaga składania już żadnych dodatkowych dokumentów, co powinno ułatwić i skrócić proces rejestracji. KDPW nadawać będzie nowo rejestrowanym papierom kody ISIN, CFI i FISN, na podstawie informacji zawartych w ww. formularzu.