Podczas gdy UOKiK analizuje sprawę kartelu dilerów ciężarówek na rynku polskim, na rynku włoskim organ antymonopolowy wymierza karę w wysokości 678 mln euro na producentów samochodów za prowadzenie kartelu kredytowego.
W kwietniu Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów opublikował na swojej stronie komunikat, w którym poinformował, że w wyniku przeprowadzonych przeszukań oraz prowadzonego postępowania antymonopolowego, ustalono, że przedsiębiorcy z branży motoryzacyjnej dopuszczali się wieloletnich praktyk ograniczających konkurencję. Urząd wszczął postępowanie przeciwko aż 5 przedsiębiorcom i 9 menedżerom. Postępowanie antymonopolowe wszczęte zostało na podstawie przepisów ustawy z 16 lutego 2007 r. o ochronie konkurencji i konsumentów (dalej: ustawa antymonopolowa"). Jak poinformował prezes UOKiK, Marek Niechciał, postępowanie wszczęto przeciwko takim firmo jak: TB Truck & Trailer Serwis z Wolicy (z woj. mazowieckiego), DBK z Olsztyna, ESA Trucks Polska z Komornik z (woj. wielkopolskiego), Van Tilburg-Bastianen Groep z Bredy w Holandii oraz WTC z Długołęki (z woj. dolnośląskiego).
Jednocześnie UOKiK postawił zarzuty menedżerom najwyższego szczebla, którzy pracują w tych spółkach lub też zajmowali takie stanowisko w czasie trwania nielegalnej praktyki. Urząd, będąc na tropie kartelu ustalił, iż przedsiębiorcy mogli naruszać przepisy ustawy antymonopolowej już od 2011 r. W konsekwencji nabywcy samochodów mogli płacić wyższe stawki oraz zostali pozbawieni możliwości wyboru sprzedawcy.
Prezes UOKiK stwierdził w komunikacie opublikowanym na stronie 11 kwietnia 2019 r.: „W czasie przeszukań zdobyliśmy mocne dowody. Podejrzewamy, że co najmniej od 2011 r. DBK i WTC wspólnie z ESA Trucks Polska dzieliły rynek sprzedaży ciężarówek marki DAF. Najpóźniej w 2016 r. do porozumienia mógł dołączyć TB Truck & Trailer Serwis za zgodą i wiedzą kontrolującej go spółki Van Tilburg-Bastianen Groep. Mamy informacje, że holenderski przedsiębiorca był informowany przez jednego z pracowników, że w Polsce funkcjonuje porozumienie ograniczające konkurencję. Nie podjął jednak kroków żeby zakończyć udział swojej spółki-córki w kartelu. Dlatego prowadzimy postępowanie także przeciwko tej firmie i jej menedżerom" (źródło: www.uokik.gov.pl).
W czasie postępowania antymonopolowego ustalono, że przedsiębiorcy uzgodnili, że każdy z nich będzie sprzedawał ciężarówki DAF na wskazanym obszarze oraz nie będzie starać się pozyskiwać klientów w innych regionach Polski. Mogło też dochodzić do wymiany informacji o cenach. Zgodnie z doktryną prawa konkurencji, wymiana informacji o cenach – podobnie jak i o innych istotnych parametrach konkurowania – może stanowić bezpośredni sposób antykonkurencyjnej koordynacji zachowań rynkowych.