Ekspresowe wykwaterowanie
Po pierwsze, zakaz ten został ogłoszony 31 marca i miał obowiązywać już od 2 kwietnia co oznacza, że do tego dnia goście przebywający aktualnie w hotelu powinni się wykwaterować. Łatwo sobie wyobrazić jak wielkim zaskoczeniem musiał być dla gości hotelowych fakt, że wkrótce zostaną bez dachu nad głową. Mając na uwadze, że dwa tygodnie wcześniej zakazane zostało prowadzenie obiektów noclegowych, opcji na znalezienie nowego lokum w niecałe dwa dni nie było zbyt wiele.
Kto może nadal korzystać z hoteli
Wątpliwości wzbudził również określony w rozporządzeniu katalog osób, które nadal mogą korzystać z usług hotelarskich. Z zakazu zwolnione bowiem zostały hotele zapewniające zakwaterowanie osobom objętym kwarantanną lub izolacją, wykonującym zawód medyczny lub osobom zakwaterowanym w związku z wykonywaniem przez nie czynności zawodowych lub zadań służbowych, lub pozarolniczej działalności gospodarczej lub prowadzeniem działalności rolniczej. Dodatkowo na mocy ogłoszonego ostatnio rozporządzenia Rady Ministrów z 19 kwietnia 2020 r. w hotelach zakwaterowani mogą być również pacjenci i ich opiekunowie, jeżeli konieczność zapewnienia zakwaterowania wynika z warunków określonych dla danego świadczenia opieki zdrowotnej.
Rozporządzenie 2.0
Prawodawca szybko spostrzegł piętrzące się problemy związane z dopiero co wprowadzonymi ograniczeniami i zakazami i już następnego dnia ogłoszone zostało kolejne rozporządzenie Rady Ministrów z 1 kwietnia 2020 r., które zmieniało ogłoszone dzień wcześniej rozporządzenie. Niestety jeśli chodzi o usługi hotelarskie, tylko część wątpliwości została dzięki temu rozwiana. Postanowiono bowiem, że zakazu nie stosuje się w przypadku, gdy świadczenie usług hotelarskich rozpoczęło się przed 31 marca 2020 r. Dzięki temu dotychczasowi goście hotelowi mogli – dosłownie – spać spokojnie i zakończyć swój pobyt w hotelu zgodnie z planem.
Praca zdalna z pokoju hotelowego
Możliwość kontynuowania świadczonych już usług było jedyną zmianą jaką w tym zakresie wprowadzono w wyżej wymienionym rozporządzeniu. Aktualne pozostają natomiast pytania co do katalogu osób wobec, których świadczenie usług jest dozwolone. Zacznijmy od wykonywanie czynności zawodowych lub zadań służbowych. Mając na uwadze wprowadzoną ostatnio możliwość polecenia przez pracodawcę pracownikowi pracy zdalnej, wydaje się, że nie ma nic przeciwko aby pracownik został skierowany do hotelu celem wykonywania swych obowiązków służbowych. Pracodawca może bowiem w celu przeciwdziałania COVID-19 polecić pracownikowi wykonywanie przez czas oznaczony, pracy określonej w umowie o pracę, poza miejscem jej stałego wykonywania. Tym samym, nie jest powiedziane, że zawsze musi to być dom pracownika. Nie trudno sobie wyobrazić, że świadczenie pracy z domu może być w niektórych przypadkach niemożliwe lub nie do końca profesjonalne. Pracodawcy może zależeć aby jego pracownikowi nie przeszkadzali inni domownicy oraz aby ten był wypoczęty. Ponadto jeżeli pracodawca chce aby pracownik świadczył pracę zdalnie, a ten zgłasza mu, że w swoim domu nie ma do tego warunków, pracodawca – jeśli zależy mu na kontynuowaniu pracy – powinien zapewnić pracownikowi odpowiednie do tego warunki. Jeżeli więc stan epidemii będzie się przedłużał, hotele mogą być zainteresowane świadczeniem usług hotelarskich osobom pracującym zdalnie.
Pięciogwiazdkowe biuro
Kolejne wyłączenie dotyczy osób zakwaterowanych w związku z wykonywaniem przez nich określonej działalności. Podobnie jak w przypadku osób pracujących zdalnie, wielu przedsiębiorców może zdecydować się na tymczasowe przeniesienie biura do pokoju hotelowego. Pozwoliłoby im to m.in. na kontynuowanie swojej działalności bez konieczności ingerencji w życie innych domowników. Jednocześnie podczas pobytu w hotelu mieliby zapewnioną odpowiednią infrastrukturę, sprzęt oraz podstawowe usługi. Biorąc pod uwagę aktualne brzmienie przepisu należy uznać, że świadczenie tego rodzaju usług hotelarskich jest dozwolone.