TSUE: trzy paski to zastrzeżony znak Adidasa

Adidas może sprzeciwić się rejestracji jako wspólnotowego znaku towarowego równoległych pasków umieszczonych na bocznej stronie obuwia sportowego – orzekł Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej.

Aktualizacja: 25.02.2016 13:30 Publikacja: 25.02.2016 13:19

TSUE: trzy paski to zastrzeżony znak Adidasa

Foto: 123RF

W 2009 r. belgijska spółka Shoe Branding Europe wystąpiła do Urzędu Harmonizacji w ramach Rynku Wewnętrznego (OHIM) z wnioskiem o rejestrację wspólnotowego znaku towarowego obuwia (poniżej, po lewej stronie). Rejestracji sprzeciwił się koncern Adidas, przedstawiając swój znak (po prawej stronie).

materiały prasowe

Ponieważ OHIM odrzucił sprzeciw, Adidas wystąpił w 2014 do Sądu Unii Europejskiej o stwierdzenie nieważności decyzji OHIM. Sąd, wyrokiem maja 2015 r.1, uwzględnił skargę adidasa orzekając, że OHIM niesłusznie stwierdził brak wizualnego podobieństwa między dwoma znakami, podczas gdy wrażenie całości, jakie wywołują te dwa znaki towarowe było do pewnego stopnia podobne z uwagi na elementy ewidentnie wspólne dla obu tych znaków (czyli istnienie równoległych ukośnych pasków o tej samej szerokości w równej odległości od siebie, tworzących kontrast z podstawową barwą obuwia umieszczonych na bocznej stronie buta).

Belgijski producent obuwia, nieusatysfakcjonowany tak rozstrzygnięciem, wniósł odwołanie do Trybunału Sprawiedliwości.

Trybunał utrzymał w mocy wyrok Sądu, ponieważ istniejące między dwoma znakami towarowymi nieznaczne różnice (czyli różnica długości pasków wynikająca z ich różnego pochylenia) nie mogą mieć wpływu na wrażenie co do całości wynikające z występowania ukośnych pasków na bocznej stronie buta.

Ponadto Trybunał orzekł, że Sąd w zakresie, w jakim stwierdził, iż różnice polegające na liczbie pasków i ich długości były niewystarczające dla zakwestionowania podobieństw istniejących miedzy spornymi znakami towarowymi, dokonał całościowej oceny kolidujących ze sobą znaków towarowych i, w związku z tym, nie naruszył prawa.

Postanowienie Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej z 17 lutego 2016 r. w sprawie C-396/15 P Shoe Branding Europe BVBA / adidas AG.

W 2009 r. belgijska spółka Shoe Branding Europe wystąpiła do Urzędu Harmonizacji w ramach Rynku Wewnętrznego (OHIM) z wnioskiem o rejestrację wspólnotowego znaku towarowego obuwia (poniżej, po lewej stronie). Rejestracji sprzeciwił się koncern Adidas, przedstawiając swój znak (po prawej stronie).

Ponieważ OHIM odrzucił sprzeciw, Adidas wystąpił w 2014 do Sądu Unii Europejskiej o stwierdzenie nieważności decyzji OHIM. Sąd, wyrokiem maja 2015 r.1, uwzględnił skargę adidasa orzekając, że OHIM niesłusznie stwierdził brak wizualnego podobieństwa między dwoma znakami, podczas gdy wrażenie całości, jakie wywołują te dwa znaki towarowe było do pewnego stopnia podobne z uwagi na elementy ewidentnie wspólne dla obu tych znaków (czyli istnienie równoległych ukośnych pasków o tej samej szerokości w równej odległości od siebie, tworzących kontrast z podstawową barwą obuwia umieszczonych na bocznej stronie buta).

2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Konsumenci
Sąd Najwyższy orzekł w sprawie frankowiczów. Eksperci komentują
Prawo dla Ciebie
TSUE nakłada karę na Polskę. Nie pomogły argumenty o uchodźcach z Ukrainy
Praca, Emerytury i renty
Niepokojące zjawisko w Polsce: renciści coraz młodsi
Prawo karne
CBA zatrzymało znanego adwokata. Za rządów PiS reprezentował Polskę
Aplikacje i egzaminy
Postulski: Nigdy nie zrezygnowałem z bycia dyrektorem KSSiP