Podkreślenia wymaga jednak fakt, że zaprezentowanie jedynie własnego, subiektywnego stanowiska podważającego raport, bez przedstawienia określonego kontrdowodu, może nie być wystarczające do jego skutecznego zakwestionowania.
Jak wskazał Naczelny Sąd Administracyjny w wyroku z 20 marca 2014 roku, wydanym w sprawie o sygn. akt: II OSK 2564/12, „zastrzeżenia wobec przedłożonego raportu oddziaływania przedsięwzięcia na środowisko, aby nie były uznane za gołosłowne, powinny zostać poparte na przykład ekspertyzą, która w sposób udokumentowany wskazuje na wady raportu (tak: wyrok NSA z dnia 18 marca 2009 r., II OSK 383/08, Lex nr 526577, przywołany także w uzasadnieniu zaskarżonego wyroku). Raportowi o oddziaływaniu przedsięwzięcia na środowisko przysługuje szczególna wartość dowodowa, która wynika z kompleksowego charakteru analizy planowanego do realizacji przedsięwzięcia. Podważenie jego ustaleń mogłoby nastąpić jedynie, co do zasady, poprzez przedstawienie równie kompletnej analizy uwarunkowań przyrodniczych (tzw. kontrraportu), sporządzonej przez specjalistów dysponujących równie fachową wiedzą jak autorzy raportu, której wnioski pozostawałyby w rażącej sprzeczności z tymi zawartymi w raporcie przedłożonym przez inwestora".
Ocenia sąd administracyjny
W praktyce wielokrotnie podejmowana jest próba podważenia raportu na etapie postępowania sądowoadministracyjnego. Co więcej, zdarza się, że działania te przybierają na sile dopiero przed sądem administracyjnym, w sytuacji gdy stosowne próby w tym zakresie nie były podejmowane przed organem administracji albo były na tyle nieporadne i oparte na subiektywnych opiniach, że okazywały się bezskuteczne.
Warto jednak przypomnieć, że przedmiotem postępowania sądowego nie jest ocena raportu, ale legalności decyzji organu administracji – w tym przypadku wydanej decyzji środowiskowej.
Sąd administracyjny nie może przy tym zastępować organu w ocenie raportu, zwłaszcza że jest on uprawniony do przeprowadzenia postępowania dowodowego tylko w sytuacjach wyjątkowych i jednocześnie w ograniczonym zakresie. Jak bowiem wynika z art. 106 § 3 ustawy z 30 sierpnia 2002 roku – Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi, sąd administracyjny może przeprowadzić dowody uzupełniające z dokumentów, jeżeli jednocześnie jest to niezbędne do wyjaśnienia istotnych wątpliwości i nie spowoduje nadmiernego przedłużenia postępowania w sprawie.
Ponadto, jak wskazuje się w orzecznictwie sądowym, ocena raportu przez sąd, który nie dysponuje wiadomościami specjalnymi, dotyczyć może tylko tego, czy raport jest spójny, kompletny – spełnia ustawowe wymogi co do jego zawartości w rozumieniu art. 66 ustawy (tak: Naczelny Sąd Administracyjny w wyrokach: z 28 sierpnia 2014 roku, sygn. akt: II OSK 495/13 oraz z 1 marca 2013 roku, sygn. akt: II OSK 2105/11; wyrok Wojewódzki Sąd Administracyjny w Rzeszowie z 11 marca 2014 roku, sygn. akt: II SA/Rz 792/13). Sąd weryfikuje bowiem raport tylko pod kątem poprawności formalnej, tj. zgodności treści raportu z przepisami prawa regulującymi sposób jego sporządzenia, logiki wywodów, sporządzenia go przez osobę uprawnioną (tak: Wojewódzki Sąd Administracyjny w Gorzowie Wielkopolskim w wyroku z 19 kwietnia 2012 roku, sygn. akt: II SA/Go 174/12).
podstawa prawna: ustawa z 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko (tekst jedn. DzU z 2013 r., poz. 1235 ze zm.)
podstawa prawna: rozporządzenie Rady Ministrów z 9 listopada 2010 r. w sprawie przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko (DzU 2016, poz. 71)
Komentarz
Katarzyna Marczuk -Pieńkowska,adwokat w Kancelarii Szymańczyk Roman Deresz Karpiński Adwokaci Sp.p.
Kwestionowanie raportu o oddziaływaniu danego przedsięwzięcia na środowisko powinno odbywać się przede wszystkim na etapie postępowania przed organem administracji, z wykorzystaniem dostępnych środków dowodowych. Z pewnością rekomendowanym rozwiązaniem jest przedłożenie kontrraportu, sporządzonego przez osoby posiadające wiedzę w dziedzinie, której dotyczy przedsięwzięcie. Własne opinie odnośnie do przedsięwzięcia, niepodparte rzetelną argumentacją i dowodami, mogą się okazać dalece niewystarczające, a podważanie raportu dopiero przed sądem administracyjnym – działaniem dalece spóźnionym, a w konsekwencji – nieskutecznym.