Czy gmina nie może udzielać pożyczek swojemu zakładowi budżetowemu

Samorządowy zakład budżetowy działa w imieniu i na rachunek podmiotu, który go utworzył, a kierownik zakładu działa jednoosobowo na podstawie udzielonego pełnomocnictwa.

Publikacja: 17.10.2017 02:00

Czy gmina nie może udzielać pożyczek swojemu zakładowi budżetowemu

Foto: Fotolia.com

- Nasze miasto zamierza udzielić pożyczki swojej jednostce organizacyjnej – zakładowi budżetowemu zarządzającemu miejskimi nieruchomościami. Umowę pożyczki ma podpisać burmistrz i kierownik zakładu. Czy taka operacja jest prawnie dopuszczalna?

Nie. Wynika to z następujących okoliczności.

Po pierwsze, zgodnie z art. 18 ust. 2 pkt 9 lit. i ustawy o samorządzie gminnym, do wyłącznej właściwości rady gminy należy podejmowanie uchwał w sprawach majątkowych gminy, przekraczających zakres zwykłego zarządu, dotyczących ustalania maksymalnej wysokości pożyczek i poręczeń udzielanych przez wójta w roku budżetowym. Z przepisów art. 262 ust. 1 i 2 ustawy o finansach publicznych wynika natomiast, że czynności prawnych polegających m.in. na udzielaniu pożyczek dokonuje w gminie wójt, burmistrz, prezydent miasta. Dla ważności tych czynności konieczna jest kontrasygnata skarbnika jednostki samorządu terytorialnego. Należy więc przyjąć, że możliwość udzielenia pożyczki przez wójta musi być poprzedzona zawarciem przez radę gminy w uchwale budżetowej upoważnienia dla wójta oraz określenia maksymalnej wysokości pożyczek, których może on udzielić w roku budżetowym.

Po drugie, przypadek samorządowego zakładu budżetowego jest specyficzny, bowiem taka jednostka organizacyjna nie posiada osobowości prawnej, a w stosunkach cywilnoprawnych korzysta z osobowości prawnej gminy, która ją utworzyła. Tak też wskazuje się w orzecznictwie sądowym. Przykładowo, Naczelny Sąd Administracyjny w wyroku z 6 grudnia 2016 r. (sygn. akt I FSK 2026/15) podkreślił m.in. „samorządowy zakład budżetowy nie ma osobowości prawnej: działa w imieniu i na rachunek podmiotu, który go utworzył, kierownik zakładu działa jednoosobowo na podstawie udzielonego pełnomocnictwa. Realizuje on tylko zadania własne jednostki samorządu terytorialnego w zakresie gospodarki komunalnej o charakterze czynności użyteczności publicznej". W konsekwencji nie ma prawnej możliwości podpisania umowy pożyczki pomiędzy gminą a jej zakładem budżetowym.

Z kolei z uchwały NSA z 26 października 2015 r. (sygn. akt I FPS 4/15) wynika jednoznacznie, że mienie zakładu budżetowego pozostaje w bezpośrednim władztwie jednostki samorządu terytorialnego, która określa zasady gospodarowania mieniem wydzielonym na potrzeby takiego zakładu. Odpowiedzialność za zobowiązania samorządowego zakładu budżetowego ponosi zaś jednostka samorządu terytorialnego, która go utworzyła. Jednostka samorządu terytorialnego przejmuje również zobowiązania zakładu budżetowego w przypadku jego likwidacji.

Po trzecie, warto odwołać się do art. 15 ust. 1 ustawy o finansach publicznych. Z regulacji tej wynika, że samorządowy zakład budżetowy odpłatnie wykonuje zadania, pokrywając koszty swojej działalności z przychodów własnych, z zastrzeżeniem, że może otrzymywać z budżetu jednostki samorządu terytorialnego m.in. dotacje przedmiotowe, czy dotacje celowe. Ponadto może otrzymać, w zakresie określonym w odrębnych ustawach, dotację podmiotową. Jednak te normy prawne nie przewidują możliwości otrzymania przez samorządowy zakład budżetowy pożyczki od swojej macierzystej jednostki, czyli jednostki samorządu terytorialnego. Ze względu na brak osobowości prawnej tej jednostki, gmina która ją utworzyła, nie może udzielić wspomnianej pożyczki.

Warto również nadmienić, o innym ciekawym rozwiązaniu, o którym mowa w wyroku WSA w Łodzi z 21 grudnia 2015 r. (sygn. akt I SA/Łd 1015/15), gdzie wskazano, że: „Przepisy ustawy o finansach publicznych nie przewidują możliwości udzielenia samorządowemu zakładowi budżetowemu zobowiązań zwrotnych.(.....). Możliwe jest jedynie udzielenie kierownikowi zakładu upoważnienia do złożenia np. wniosku o udzielenie pożyczki i podpisania umowy o pożyczkę z bankiem w imieniu gminy, a nie zakładu budżetowego".

Wniosek

Ustawodawca nie przewidział możliwości udzielania pożyczek dla samorządowych zakładów budżetowych przez ich jednostki założycielskie (gminy). W konsekwencji brak jest podstaw do dokonywania takiej operacji finansowej. Kierownik zakładu budżetowego – działając w imieniu gminy i na mocy uzyskanego upoważnienia – może natomiast ubiegać się o pożyczkę w instytucji bankowej.

podstawa prawna: Ustawa z 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (tekst jedn. DzU z 2017 r. poz. 1875 ze zm.)

podstawa prawna: Ustawa z 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (tekst jedn. DzU z 2016 r. poz. 1870 ze zm.)

- Nasze miasto zamierza udzielić pożyczki swojej jednostce organizacyjnej – zakładowi budżetowemu zarządzającemu miejskimi nieruchomościami. Umowę pożyczki ma podpisać burmistrz i kierownik zakładu. Czy taka operacja jest prawnie dopuszczalna?

Nie. Wynika to z następujących okoliczności.

Pozostało 94% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Prawo karne
CBA zatrzymało znanego adwokata. Za rządów PiS reprezentował Polskę
Spadki i darowizny
Poświadczenie nabycia spadku u notariusza: koszty i zalety
Podatki
Składka zdrowotna na ryczałcie bez ograniczeń. Rząd zdradza szczegóły
Ustrój i kompetencje
Kiedy można wyłączyć grunty z produkcji rolnej
Sądy i trybunały
Sejm rozpoczął prace nad reformą TK. Dwie partie chcą odrzucenia projektów