EnergaCamerimage 2018: O Złotą Żabę powalczą operatorzy głośnych filmów

Nie ma dobrych zdjęć w złych filmach. O Złotą Żabę festiwalu EnergaCamerimage powalczą więc autorzy zdjęć do znakomitych tytułów. W tegorocznym konkursie głównym znalazło się 13 filmów.

Aktualizacja: 22.10.2018 15:00 Publikacja: 22.10.2018 14:52

EnergaCamerimage 2018: O Złotą Żabę powalczą operatorzy głośnych filmów

Foto: materiały prasowe

Spotkają się tu przede wszystkim bliźniacze, bardzo osobiste obrazy dwóch przyjaciół – Pawła Pawlikowskiego i Alfonso Cuarona. „Zimnej wojny” (zdjęcia: Łukasz Żal) – nagradzanej od Gdyni po Cannes niezwykłej opowieści o miłości niemożliwej w czasach, gdy polityka wpływała na ludzkie życie – nie trzeba już specjalnie rekomendować. Czarno-biała „Roma” Cuarona (zdjęcia samego reżysera) też jest pięknym, wzruszającym powrotem do korzeni - do dzieciństwa spędzonego przez przyszłego reżysera w Meksyku na początku lat 70.

 

Rytmem współczesności tętni „22 lipca” Paula Greengrassa (zdjęcia: Pal Ulvik Rokseth) - powrót po siedmiu latach do tragedii na norweskiej wyspie Utoya, gdzie Anders Breivik zabił blisko 70 uczestników młodzieżowego obozu Partii Pracy, ale też opowieść o powstawaniu narodu z traumy i obronie wartości demokratycznych.

„A Prayer Before Dawn” Jeana-Stéphane’a Sauvaire’a (zdjęcia: David Ungaro) jest historią uzależnionego od narkotyków brytyjskiego boksera Williama Billy’ego More’a, który trafia do tajskiego więzienia. Przeżywa tam gehennę, ale odnajduje siły, by pokonać własne słabości i zbudować siebie od nowa.

Z kolei bohaterem filmu „A Rose in Winter” Joshuy Sinclaira (zdjęcia: Vittorio Storaro” jest młody dziennikarz, który dostaje zlecenie napisania tekstu o Edith Stein – siostrze Teresie Benedykcie of Krzyża Próba zrozumienia jej i poznania - zmieni jego życie.

Z kolei Bradley Cooper w„Narodzinach gwiazdy” (zdjęcia: Matthew Libatique) - trzecim już remake”u filmu z 1937 roku – portretuje świat celebrytów i show-businessu.

Wielu twórców, próbując zrozumieć współczesność zwraca się do mniej lub bardziej odległej historii. „Ballada o Busterze Scruggsie” braci Joela i Ethana Scruggsów (zdjęcia: Bruno Delbonnel) to sześć opowieści burzących mit Dzikiego Zachodu. W głośnej „Faworycie” (zdjęcia: Robbie Ryan) Grek Yorgos Lanthimos cofnął się do osiemnastowiecznej Anglii, w której o względy królowej Anny i władzę walczą dwie kobiety: przyjaciółka królowej Sara i zubożała arystokratka Abigail. Wiek później, na początku XIX wieku toczy się „Peterloo” Mike’a Leigha (zdjęcia: Dick Pope), gdzie w Manchesterze kawaleria dokonała masakry wjeżdżając w całkowicie bezbronny tłum manifestantów domagających się rozszerzenia praw wyborczych.

Pod koniec XIX wieku osadzona jest akcja „At Eternity Gate” Juliana Schnabla (zdjęcia: Benoît Delhomme) - pięknej wizualnie relacji z ostatnich lat życia Vincenta van Gogha. 

Z kolei do szesnastowiecznej Azji powraca w „Fortress” Namhana Sanseonga (zdjęcia: Dong-Hyuk Hwang), by pokazać inwazję Chin na rządzoną przez dynastię Joseon Koreę. 

W wieku XX szukają inspiracji inni twórcy konkursowych tytułów. Damien Chazelle w „Pierwszym człowieku” opowiada o Neilu Armstrongu – pierwszym człowieku, który postawił nogę na księżycu – o cenie, jaką za badania kosmicznej przestrzeni musiał zapłacić naród, ale też ludzie uczestniczący w tych programach. A bohaterem „Nici widma” Paula Thomasa Andersona jest słynny projektant mody z lat 50., którego ułożony świat burzy całkowicie miłość. 

Konkurs zapowiada się pasjonująco, a odbywający się w Bydgoszczy EnergaCamerimage potrwa w tym roku od 10 do 17 listopada.

Spotkają się tu przede wszystkim bliźniacze, bardzo osobiste obrazy dwóch przyjaciół – Pawła Pawlikowskiego i Alfonso Cuarona. „Zimnej wojny” (zdjęcia: Łukasz Żal) – nagradzanej od Gdyni po Cannes niezwykłej opowieści o miłości niemożliwej w czasach, gdy polityka wpływała na ludzkie życie – nie trzeba już specjalnie rekomendować. Czarno-biała „Roma” Cuarona (zdjęcia samego reżysera) też jest pięknym, wzruszającym powrotem do korzeni - do dzieciństwa spędzonego przez przyszłego reżysera w Meksyku na początku lat 70.

Pozostało 83% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Film
Rusza 17. edycja Międzynarodowego Festiwalu Kina Niezależnego Mastercard OFF CAMERA
Film
Marcin Dorociński z kolejną rolą w Hollywood. W jakiej produkcji pojawi się aktor?
Film
Rekomendacje filmowe na weekend: Sport i namiętności
Film
Festiwal Mastercard OFF CAMERA. Patrick Wilson z nagrodą „Pod prąd”
Film
Nie żyje reżyser Laurent Cantet. Miał 63 lata