Famur ma nową strategię. Chce postawić na eksport

Famur planuje zwiększyć roczne przychody do poziomu 2,5 – 2,7 mld zł w 2023 r. Z tego ponad połowa ma pochodzić z eksportu. To kluczowe elementy nowej strategii grupy.

Aktualizacja: 26.09.2018 13:01 Publikacja: 26.09.2018 12:12

Famur ma nową strategię. Chce postawić na eksport

Foto: materiały prasowe

Największy krajowy producent maszyn górniczych chce osiągnąć swój strategiczny cel dzięki dynamicznej ekspansji zagranicznej, utrzymaniu pozycji lidera w Polsce, oferowaniu kompleksowych rozwiązań, opartych o innowacyjne technologie, oraz wejście w segment urządzeń hard rock mining (np. kotwiarki, wiertnice). Przychody grupy w 2017 r. sięgnęły około 1,5 mld zł.

Na rynkach priorytetowych, gdzie pozycja grupy jest już ugruntowana, spółka będzie wzmacniać rozwój organiczny, m.in. poprzez rozbudowę centrów serwisowych i dostępność usług posprzedażowych. Tam, gdzie Famur dopiero buduje swoją pozycję, będzie rozwijać się poprzez alianse strategiczne z lokalnymi partnerami lub przejęcia podmiotów ze stabilnym portfelem klientów i udziałem w rynku.

Spółka planuje też znaczne zwiększenie bazy zainstalowanych maszyn w kraju i na rynkach zagranicznych. Zakłada też systematycznie zwiększanie oferty posprzedażowej, przy jednoczesnej stabilizacji przychodów z tytułu dzierżawy maszyn. W ten sposób grupa chce zbudować ponad 25 proc. powtarzalnych przychodów w swoim portfelu.

Natomiast aby wejść w nowy obszar urządzeń dla górnictwa skał twardych, Famur planuje akwizycję spółki o przychodach w przedziale 100 – 200 mln zł i dalszy rozwój organiczny tego podmiotu.

- Zdefiniowaliśmy trzy narzędzia, które mają być siłą sprawczą wdrażania tej strategii w praktyce. To doskonałość operacyjna, która pomoże nam osiągnąć najwyższą efektywność w działaniu, wykorzystanie w jak największym stopniu inteligentnych rozwiązań, a także budowa skali w oparciu o trzy ścieżki - rozwój organiczny, partnerstwa strategiczne oraz fuzje i przejęcia – tłumaczy Mirosław Bendzera, prezes Famuru.

Famur przyjął jednocześnie politykę dywidendową, która zakłada rekomendowanie wypłaty dywidendy dla akcjonariuszy na poziomie 50 – 100 proc. zysku netto. Jednocześnie, średnio w okresie pięciu lat zarząd przewiduje rekomendować wypłatę 75 proc. wypracowanego zysku netto. Dopuszcza się odstępstwo od przyjętej polityki w przypadku istotnych akwizycji, istotnej zmiany sytuacji rynkowej lub sytuacji w celu zachowania bezpiecznego poziomu zadłużenia Famuru.

Największy krajowy producent maszyn górniczych chce osiągnąć swój strategiczny cel dzięki dynamicznej ekspansji zagranicznej, utrzymaniu pozycji lidera w Polsce, oferowaniu kompleksowych rozwiązań, opartych o innowacyjne technologie, oraz wejście w segment urządzeń hard rock mining (np. kotwiarki, wiertnice). Przychody grupy w 2017 r. sięgnęły około 1,5 mld zł.

Na rynkach priorytetowych, gdzie pozycja grupy jest już ugruntowana, spółka będzie wzmacniać rozwój organiczny, m.in. poprzez rozbudowę centrów serwisowych i dostępność usług posprzedażowych. Tam, gdzie Famur dopiero buduje swoją pozycję, będzie rozwijać się poprzez alianse strategiczne z lokalnymi partnerami lub przejęcia podmiotów ze stabilnym portfelem klientów i udziałem w rynku.

2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Biznes
Krzysztof Gawkowski: Nikt nie powinien mieć TikToka na urządzeniu służbowym
Biznes
Alphabet wypłaci pierwszą w historii firmy dywidendę
Biznes
Wielkie firmy zawierają sojusz kaucyjny. Wnioski do KE i UOKiK
Biznes
KGHM zaktualizuje strategię i planowane inwestycje
Biznes
Rośnie znaczenie dobrostanu pracownika