Prawie 60 proc. rodzimych małych i średnich przedsiębiorstw wdrożyło w 2016 r. nowe produkty, usługi bądź procesy, które określiły mianem innowacyjnych – wynika z najnowszego raportu przygotowanego przez Kantar Millward Brown dla Siemens Polska i Ministerstwa Rozwoju.
Eksperci wskazują, że to dobry rezultat, tym bardziej że firmy te mają zdecydowanie krajowy charakter – tworzone są i zarządzane przez Polaków. Co więcej, wiele z nich od samego początku nastawia się na konkurowanie na rynkach globalnych.
Mało patentów
Wśród pozytywów analitycy wskazują fakt, że źródłem tych innowacji są pracownicy.
– Trend nie dziwi, bo w ten sposób rozwijały się Apple, Google czy Tesla – podkreśla Tomasz Haiduk, członek zarządu Siemensa w Polsce.
Badania Kantar Millward Brown, przeprowadzone na 250 firmach z sektora przemysłu lekkiego i ciężkiego, pokazują, że 78 proc. innowacji produktowych wdrożonych w MŚP powstało właśnie na skutek prac wewnątrz firmy.