Urząd Komunikacji Elektronicznej skontroluje wkrótce, czy Polska Grupa Pocztową świadczy usługi zgodnie z wymogami prawa. Zawiadomienie o zamiarze wszczęcia kontroli UKE wysłał w środę do PGP. Zgodnie z przepisami ustawy o swobodzie działalności gospodarczej, UKE może rozpocząć czynności kontrolne nie wcześniej niż po 7 dniach od doręczenia przedsiębiorcy zawiadomienia o zamiarze wszczęcia kontroli.
- Do nas także docierają skargi na PGP i z pewnością miały one wpływ na decyzję o wszczęciu kontroli, lecz przede wszystkim chcemy sprawdzić, czy PGP świadczy usługi w sposób zgodny z przepisami Prawa pocztowego – mówi Jacek Strzałkowski, rzecznik prasowy UKE.
Przypomina, że umowa między ministerstwem sprawiedliwości a PGP została zawarta na podstawie przepisów o zamówieniach publicznych, a nie ustawy – Prawo pocztowe. Ma to wpływ na zakres kontroli. Jej przedmiotem będzie działalność pocztowa PGP w zakresie objętym obowiązkiem wpisu do rejestru operatorów pocztowych (prowadzi go Prezes UKE) oraz pod kątem zapewnienia warunków niezbędnych dla wykonywania działalności pocztowej.
- Kontrola realizacji umowy na doręczanie przesyłek z sądów i prokuratur należy do podmiotów, które zawarły takie umowy z PGP – wyjaśnia Strzałkowski.
Nie sztuka zostać operatorem pocztowym
Prawo pocztowe stawia dość liberalne wymagania przedsiębiorcom, którzy chcą prowadzić działalność pocztową. Wystarczy wniosek i załączniki: regulamin świadczenia usług pocztowych, cenniki, dowód wniesienia opłaty skarbowej, oświadczenie dotyczące odpowiedzialności karnej za podane we wniosku dane. Po uzyskaniu wpisu trzeba jednak spełnić konkretne wymogi wykonywania usług pocztowych. I UKE sprawdzi, czy PGP je spełnia. Jakie to wymogi?