Z tego artykułu dowiesz się:
- Jakie są przyczyny rezygnacji ukraińskich uczniów z nauki w polskich szkołach średnich?
- Jakie są różnice w ukończeniu szkoły średniej pomiędzy uczniami z Ukrainy a ich polskimi rówieśnikami?
- Dlaczego zmiana zasad rekrutacji na studia w Polsce jest istotna dla ukraińskich uczniów kończących polską szkołę średnią?
- Jakie wyzwania wiążą się z integracją ukraińskich uczniów w polskich szkołach?
– Nie potrafimy wskazać przyczyn zjawiska polegającego na tym, że w starszych klasach jest znacznie mniej ukraińskich uczniów niż w tych młodszych – komentuje w rozmowie z „Rzeczpospolitą” dr Jędrzej Witkowski, prezes zarządu Centrum Edukacji Obywatelskiej.
A taką tendencję ujawniono w raporcie pt. „Uczniowie-cudzoziemcy w polskich szkołach w roku szkolnym 2024/2025” autorstwa Elżbiety Świdrowskiej i Klaudii Stano, współtworzonego we współpracy z Fundacją International Rescue Committee Polska (IRC). Wynika z niego, że 36 proc. nastolatków na przełomie trzeciej i czwartej klasy liceum przestaje chodzić do szkoły. Między klasą pierwszą a drugą w szkołach branżowych pierwszego stopnia ubywa ich 34 proc., a w technikach – 30.
Prezes CEO jest zdania, że takie zjawisko wynika z faktu, iż część ze starszych uczniów w międzyczasie osiąga już pełnoletność. – Ale niezależnie od tych przyczyn powinno zależeć nam, aby ci młodzi ludzie kończyli polskie szkoły średnie, bo to znacznie zwiększa ich szansę na rynku pracy i na realizację ich życiowych aspiracji, a także pozwala na integrację ze społeczeństwem – uważa.
Czytaj więcej
Znajomość języka polskiego jest kluczowa dla powodzenia edukacyjnego, a mimo to tylko 36 proc. uc...