Z tego artykułu dowiesz się:
- Jakie zmiany zaszły w liczbie uczniów-cudzoziemców w polskim systemie edukacji?
- Jakie wyzwania stoją przed polskimi szkołami w kontekście edukacyjnej integracji cudzoziemców?
- Co powoduje zjawisko „znikania” uczniów-cudzoziemców w kluczowych momentach edukacyjnych?
- W jaki sposób język polski wpływa na integrację uczniów-cudzoziemców?
- Jakie systemowe braki utrudniają śledzenie kariery edukacyjnej uczniów-cudzoziemców?
- Jakie rekomendacje, dotyczące poprawy systemu edukacyjnego dla cudzoziemców, zostały przedstawione w raporcie?
Tekst powstał we współpracy z Wydawnictwami Szkolnymi i Pedagogicznymi SA
Polska szkoła coraz wyraźniej odzwierciedla współczesną różnorodność społeczną. W roku szkolnym 2024/2025 uczniowie–cudzoziemcy stanowią ponad 5,3 proc. ogółu uczących się – to duży krok na drodze do edukacyjnej integracji. Jednak analiza danych prowadzona przez Centrum Edukacji Obywatelskiej (CEO) we współpracy z Fundacją International Rescue Committee Polska (IRC) zwraca uwagę na alarmujące zjawisko: „znikanie” starszych uczniów–uchodźców z systemu edukacji.
Czytaj więcej
Dzieci, które trafiły do Polski w wyniku wojny w Ukrainie, odczuwają nie tylko strach i stres, al...
„Znikanie” starszych uczniów–cudzoziemców ze szkół. Skala zjawiska: różnorodność i miejsca nauki
W roku szkolnym 2024/2025 w polskich placówkach edukacyjnych uczy się ok. 353 tys. dzieci i młodzieży – cudzoziemców. W przedszkolach to 62,6 tys., w szkołach dla dzieci i młodzieży – 237 tys., natomiast w systemie dla dorosłych – 53,4 tys. uczących się.