Z tego artykułu dowiesz się:
- Jak zmieni się procedura rozpatrywania spraw korupcyjnych w wyniku nowych przepisów?
- Jakie są zalecenia OECD dotyczące spraw dotyczących przekupstwa?
- Dlaczego sądy okręgowe mają teraz rozpatrywać sprawy korupcyjne wszystkich funkcjonariuszy?
- Jakie korzyści i wyzwania wiążą się z przekazaniem tych spraw sądom okręgowym?
- Jaka jest obecna skala i czas trwania spraw korupcyjnych w Polsce?
- Jak nowe przepisy mogą wpłynąć na czas trwania procesów korupcyjnych?
Dziś sądy okręgowe orzekają w pierwszej instancji w sprawach o zbrodnie, a także o występki wymienione w art. 25 § 1 pkt 2 kodeksu postępowania karnego. Resort sprawiedliwości proponuje, by katalog ten rozszerzyć o czyny z art. 228 § 1-5 i 6 k.k. (sprzedajność osoby pełniącej funkcję publiczną) oraz art. 229 § 1-4 i 5 k.k. (przekupstwo). Po części jest to realizacja rekomendacji w ramach współpracy z grupą roboczą Organizacji Współpracy Gospodarczej i Rozwoju (OECD WGB) ds. przekupstwa w międzynarodowych transakcjach handlowych.
Czytaj więcej
W czwartek w Sądzie Okręgowym w Rzeszowie rusza proces związany z gigantyczną aferą korupcyjną w...
Podczas marcowego posiedzenia grupy w Paryżu zalecono podjęcie działań w celu wyraźnego wskazania w przepisach, iż wszystkie sprawy dotyczące przekupstwa zagranicznych funkcjonariuszy publicznych w międzynarodowych transakcjach handlowych rozpoznawane były w I instancji przez sąd okręgowy.
Sądy okręgowe miały by się zająć korupcją wszystkich funkcjonariuszy
Resort sprawiedliwości doszedł do wniosku, że do rozpoznawania w I instancji sądom okręgowym powinny być przekazane sprawy korupcji wszystkich funkcjonariuszy, a nie tylko tych zagranicznych. Do sądów tych mają być przekazane wszystkie czyny określone w art. 229 k.k., a także korupcji biernej (art. 288 k.k.).