Tak uznał w piątek Naczelny Sąd Administracyjny (NSA) w sprawie o bezczynność szefa Kancelarii Prezydenta RP w kwestii udostępnienia informacji publicznej.
Czy Kancelaria Prezydenta RP może odmówić informacji o ułaskawieniu?
Spór zaczął się na początku 2024 r., gdy za pośrednictwem skrzynki na platformie ePUAP do kancelarii głowy państwa wpłynął wniosek o udostępnienie informacji publicznej. A konkretnie chodziło o postanowienia prezydenta RP z listopada 2015 r. oraz stycznia 2023 r. o akcie łaski dla dwóch posłów.
Czytaj więcej
Prawo łaski (ułaskawienie) polega na darowaniu lub złagodzeniu osobie prawomocnie skazanej za pop...
Szef Kancelarii udostępnienia żądanych dokumentów jednak odmówił. Wskazał, że postępowanie o prawo łaski ma szczególny charakter. Dotyczy indywidualnej sprawy osoby prywatnej, a ponadto ma związek z prerogatywami prezydenta RP. Jawność tego postępowania, zarówno na etapie czynności sądowych i prokuratorskich, jak i przed prezydentem RP, jest ograniczona nawet w stosunku do jego stron. Dlatego Kancelaria Prezydenta RP nie jest uprawniona do udzielania informacji na temat toczących się i zakończonych postępowań o ułaskawienie, zwłaszcza udostępnienia treści postanowień o zastosowaniu prawa łaski. Urzędnicy głowy państwa odesłali wnioskodawcę do oficjalnej strony internetowej, tłumacząc, że tam publikowane są komunikaty prasowe, które realizują społeczną potrzebę informacji w zakresie stosowania prawa łaski.
Ta argumentacja nie przekonała wnioskodawcy. Zaskarżył odmowę, a szefowi Kancelarii Prezydenta RP zarzucił bezczynność. Przede wszystkim przekonywał, że informacje, o których udostępnienie się zwrócił, stanowią przedmiot konstytucyjnego uprawnienia. A to dlatego, że stanowią informacje o działalności m.in. organów władzy publicznej czy osób pełniących funkcje publiczne w zakresie, w jakim wykonują zadania władzy publicznej i gospodarują mieniem komunalnym lub majątkiem Skarbu Państwa.