Czyli stosowane być może tzw. postępowanie naprawcze, jak w zwykłych postępowaniach cywilnych, także do protestów wyborczych i referendalnych, gdzie nadto obowiązują dodatkowe i wymogi Kodeksu wyborczego i ustawy o referendum ogólnokrajowym.
Wiadomo zaś, że z powodu takich braków (niedociągnięć) większość protestów odpada w trakcie formalnego badania, dość powiedzieć, że w poprzednich wyborach aż 88 proc. protestów było odrzucanych z tego powodu bez merytorycznego rozpoznania.
Czytaj więcej
Do ponownego liczenia głosów w obwodzie doprowadzić mogą wątpliwości okręgowej komisji wyborczej, zaś do ponownego głosowania – wniesiony skutecznie i rozpatrzony przez SN protest wyborczy. Trzeba się jednak spieszyć, gdyż termin na wniesienie protestu będzie krótki.
Pytanie skierowała prof. Joanna Lemańska, prezes Izby Kontroli Nadzwyczajnej i Spraw Publicznych SN, do której kompetencji należy badanie protestów i orzekanie o ważności wyborów i referendum. W uzasadnieniu pytania wskazuje, że w szczególności rozważenia wymaga czy w przypadku stwierdzenia, że pismo stanowiące protest wyborczy lub referendalny nie spełnia wymogów formalnych: tych ogólnych określonych w art 126 i następnych Kpc. lub tych kwalifikowanych w Kodeksie wyborczym lub ustawie o referendum, które mają taki charakter, że protest nie może otrzymać prawidłowego biegu, Czy w takiej sytuacji należy wezwać podmiot składający takie pismo do uzupełnienia jego braków formalnych pod rygorem zwrotu protestu, a jeżeli został wniesiony przez profesjonalnego pełnomocnika (adwokata, radcę prawnego) od razu wydać zarządzenie o zwrocie tego pisma.
Czytaj więcej
Nad prawidłowością przebiegu głosowania czuwa PKW, kompetencje kontrolne Sądu Najwyższego aktualizują się z chwilą ogłoszenia wyniku wyborów – wskazuje prof. Aleksander Stępkowski, sędzia i rzecznik SN.