Zasady elektronicznego doręczania pism

Na każdym etapie postępowania strona może zwrócić się do organu o doręczanie jej pism za pomocą środków komunikacji elektronicznej i podać swój adres elektroniczny. W razie doręczeń elektronicznych, nie doręcza się dodatkowo pism w formie papierowej.

Publikacja: 28.04.2018 00:01

Zasady elektronicznego doręczania pism

Foto: AdobeStock

- Strona zwróciła się do organu prowadzącego postępowanie, aby doręczał jej pisma w formie elektronicznej. Decyzja została jej jednak przesłana pocztą. Strona otrzymała decyzję i wniosła odwołanie. Czy może później skutecznie kwestionować doręczenie decyzji w postaci papierowej?

Nie. Zgodnie z art. 39 kodeksu postępowania administracyjnego (dalej k.p.a.) organ administracji doręcza pisma za pokwitowaniem przez operatora pocztowego, przez swoich pracowników lub przez inne upoważnione osoby lub organy. W art. 391 § 1 k.p.a. określono warunki doręczania pism za pomocą środków komunikacji elektronicznej. Doręczenie w tej formie następuje, gdy strona (bądź inny uczestnik postępowania) spełni jeden z następujących warunków:

- złoży podanie w formie dokumentu elektronicznego przez skrzynkę podawczą organu,

- wystąpi do organu o takie doręczenie i wskaże adres elektroniczny albo

- wyrazi zgodę na doręczanie pism za pomocą środków komunikacji elektronicznej i wskaże adres elektroniczny.

Zgodnie z wyjaśnieniami zawartymi w wyroku Naczelnego Sądu Administracyjnego z 21 czerwca 2017 r. (sygn. II OSK 2629/15, LEX nr 2352604), wystąpienie przez stronę o doręczenie w formie elektronicznej ma miejsce w razie złożenia przez nią odrębnego żądania, przy czym może to nastąpić w podaniu wszczynającym postępowanie bądź na każdym innym etapie toczącego się postępowania. Organ prowadzący postępowanie jest związany oświadczeniem strony od momentu jego otrzymania. Doręczenie dokonywane w formie elektronicznej zastępuje doręczenie „tradycyjne", w związku z czym niedopuszczalne jest doręczanie dokumentu zarówno w postaci papierowej, jak i elektronicznej. W wyroku NSA z 15 marca 2017 r. (sygn. II GSK 1833/15, LEX nr 2277747) zwrócono jednak uwagę, że art. 391 § 1 k.p.a. nie wyłącza zasady pisemności postępowania administracyjnego, co oznacza, że jeśli doręczenie decyzji nastąpiło do rąk adresata w formie papierowej, to nie można skutecznie twierdzić, że nie doszło do doręczenia decyzji w jeden ze sposobów przewidzianych w k.p.a., a tym samym, że decyzja nie weszła do obrotu prawnego, gdyż strona miała możliwość zapoznania się z jej treścią. Przy ocenie skuteczności doręczenia decyzji uwzględnia się okoliczność, czy doręczenie decyzji organu I instancji w formie papierowej spowodowało negatywne skutki prawne dla strony (por. wyrok NSA z 14 lipca 2015 r., sygn. II OSK 3013/13, LEX nr 1796270). W przypadku opisanym w pytaniu, mimo doręczenia decyzji na piśmie, strona wniosła odwołanie w terminie, a zatem doręczenie decyzji w tej formie nie ograniczyło możliwości podjęcia działań przez stronę. Jak stwierdzono m.in. w wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Białymstoku z 21 lutego 2018 r. (sygn. I SA/Bk 1835/17, LEX nr 2460007), doręczenie decyzji do rąk adresata w formie papierowej, mimo wniosku o doręczanie korespondencji za pomocą środków komunikacji elektronicznej, które nie prowadzi do ograniczenia praw strony w zakresie ochrony jej interesów, nie stanowi naruszenia przepisów postępowania, które mogłoby mieć istotny wpływ na wynik sprawy.

podstawa prawna: art. 39–391 ustawy z 14 czerwca 1960 r. – Kodeks postępowania administracyjnego (tekst jedn. DzU z 2017 r., poz. 1257 ze zm.)

- Strona zwróciła się do organu prowadzącego postępowanie, aby doręczał jej pisma w formie elektronicznej. Decyzja została jej jednak przesłana pocztą. Strona otrzymała decyzję i wniosła odwołanie. Czy może później skutecznie kwestionować doręczenie decyzji w postaci papierowej?

Nie. Zgodnie z art. 39 kodeksu postępowania administracyjnego (dalej k.p.a.) organ administracji doręcza pisma za pokwitowaniem przez operatora pocztowego, przez swoich pracowników lub przez inne upoważnione osoby lub organy. W art. 391 § 1 k.p.a. określono warunki doręczania pism za pomocą środków komunikacji elektronicznej. Doręczenie w tej formie następuje, gdy strona (bądź inny uczestnik postępowania) spełni jeden z następujących warunków:

2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Podatki
Nierealna darowizna nie uwolni od drakońskiego podatku. Jest wyrok NSA
Samorząd
Lekcje religii po nowemu. Projekt MEiN pozwoli zaoszczędzić na katechetach
Dane osobowe
Wyciek danych klientów znanej platformy. Jest doniesienie do prokuratury
Cudzoziemcy
Rząd wprowadza nowe obowiązki dla uchodźców z Ukrainy
Sądy i trybunały
Prokurator krajowy zdecydował: będzie śledztwo ws. sędziego Nawackiego