Dyskusja o działalności kancelarii odszkodowawczych

Trwa debata, czy uregulować działalność tych, którzy wspierają poszkodowanych w kontaktach z ubezpieczycielem

Publikacja: 19.04.2012 09:04

Dyskusja o działalności kancelarii odszkodowawczych

Foto: www.sxc.hu

O problemach wynikających z rozwijającego się rynku pośrednictwa w uzyskiwaniu odszkodowań z zakładów ubezpieczeń dyskutowano wczoraj w redakcji „Radcy Prawnego" (miesięcznik samorządu radcowskiego).

– Kwestie funkcjonowania kancelarii odszkodowawczych powinny być uregulowane dla bezpieczeństwa osób, które korzystają z ich pomocy – mówiła Krystyna Krawczyk, dyrektor Biura Rzecznika Ubezpieczonych.

Przedstawiciele kancelarii odszkodowawczych obecni na debacie mieli podzielone opinie na ten temat. Zdaniem Bartłomieja Krupy, prezesa Polskiej Izby Doradców i Pośredników Odszkodowawczych, rozsądne uregulowanie mogłoby spowodować, że funkcjonowanie kancelarii przestałoby budzić tak wiele emocji.

Kancelarie odszkodowawcze przekonują, że złe opinie na ich temat to mity

Jednakże inni przedstawiciele rynku podkreślali, że przy tendencji do deregulacji zawodów dyskusyjne jest proponowanie przepisów regulujących ich działanie.

Uczestnicy debaty podkreślali, że w ostatnich latach zwiększa się liczba pośredników w uzyskiwaniu odszkodowań.

Wiceprezes Krajowej Rady Radców Prawnych Dariusz Sałajewski podkreślał, że kwestie te budzą dużo emocji w mediach. Przypomniał artykuł w „Polityce" pod znamiennym tytułem „Kancelarie odszkodowawcze – łowcy nieszczęść". Wątpliwości mediów budzą m.in. sposób pozyskiwania klientów, np. namawianie do podpisania umowy tuż po tragedii czy też wysokość wynagrodzenia, które ma sięgać nawet 50 proc. odszkodowania.

Zdaniem przedstawicieli tych kancelarii takie wynagrodzenia to przeszłość i rynek już je uregulował na niższym poziomie. Podkreślali oni także, że negatywne opinie dotyczące kancelarii odszkodowawczych wynikają z daleko idących uogólnień.

Zwracano uwagę, że radcowie i adwokaci coraz ściślej współpracują z kancelariami, czasem nawet w nich pracują. Na tym tle pojawiają się wątpliwości etyczne. Normy dotyczące zakazu reklamy, czy też  uzależnianie wynagrodzenia wyłącznie od sumy wywalczonej dla klienta nie obowiązują bowiem kancelarii odszkodowawczych.

O problemach wynikających z rozwijającego się rynku pośrednictwa w uzyskiwaniu odszkodowań z zakładów ubezpieczeń dyskutowano wczoraj w redakcji „Radcy Prawnego" (miesięcznik samorządu radcowskiego).

– Kwestie funkcjonowania kancelarii odszkodowawczych powinny być uregulowane dla bezpieczeństwa osób, które korzystają z ich pomocy – mówiła Krystyna Krawczyk, dyrektor Biura Rzecznika Ubezpieczonych.

Pozostało 81% artykułu
Konsumenci
Pozew grupowy oszukanych na pompy ciepła. Sąd wydał zabezpieczenie
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Sądy i trybunały
Dr Tomasz Zalasiński: W Trybunale Konstytucyjnym gorzej już nie będzie
Konsumenci
TSUE wydał ważny wyrok dla frankowiczów. To pokłosie sprawy Getin Banku
Nieruchomości
Właściciele starych budynków mogą mieć problem. Wygasają ważne przepisy
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Prawo rodzinne
Przy rozwodzie z żoną trzeba się też rozstać z częścią krów