Cyfryzacja zasobów nauki - nabór wniosków o dofinansowanie

Rusza nabór wniosków o dofinansowanie cyfryzacji zasobów nauki. Beneficjentami tej pomocy są administracja rządowa, jednostki nauki i uczelnie.

Publikacja: 29.09.2015 06:20

Od 30 września do 29 lutego 2016 r. będzie można składać wnioski o dofinansowanie z działania 2.3.1 „Cyfrowe udostępnienie informacji sektora publicznego ze źródeł administracyjnych i zasobów nauki" (PO PC 2014-2010).

Celem działania jest cyfrowe udostępnianie zasobów nauki. Wsparcie ma umożliwić podmiotom publicznym digitalizację zasobów nauki poprzez tworzenie lub dostosowywanie ich rejestrów i repozytoriów do wyszukiwania i ponownego wykorzystania w innowacyjnych aplikacjach i usługach. Konkurs ma zasięg ogólnopolski. Nabór organizowany jest przez Centrum Projektów Polska Cyfrowa (dawniej Władza Wdrażająca Programy Europejskie), które, zgodnie z ustawą z 11 lipca 2014 r. o zasadach realizacji programów w zakresie polityki spójności finansowanych w perspektywie finansowej 2014–2020, jest instytucją pośredniczącą we wdrażaniu tego działania.

Dla kogo i jakie środki

Zgodnie z regulaminem konkursu opublikowanym przez Centrum Projektów Polska Cyfrowa (CPPC) podmiotami uprawnionymi do ubiegania się o wsparcie są:

- centralne jednostki administracji rządowej/organy administracji rządowej, np. Urząd Patentowy RP,

- jednostki podległe lub nadzorowane przez centralne jednostki administracji rządowej (z wyłączeniem jednostek administracji niezespolonej), np. Narodowe Centrum Badań Jądrowych w Otwocku-Świerku,

- uczelnie i jednostki naukowe,

- urzędy wojewódzkie, o ile występują w partnerstwie z podmiotami, wśród których są inne urzędy wojewódzkie.

Partnerem ww. wnioskodawców mogą być:

- podmioty wskazane powyżej jako wnioskodawcy,

- urzędy wojewódzkie,

- jednostki administracji niezespolonej, o ile wnioskodawcą jest pełniący zwierzchnictwo odpowiedni minister lub centralny organ administracji rządowej,

- przedsiębiorstwa,

- organizacje pozarządowe.

Na konkurs przeznaczono 99 863 400 zł z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego (EFRR) oraz 18 136 600 zł z budżetu państwa. Minimalna wartość wydatków kwalifikowalnych projektu złożonego do dofinansowania nie może być niższa niż 4 mln zł, a maksymalna nie może przekroczyć 50 mln euro (według kursu średniego NBP z ostatnich kolejno następujących po sobie sześciu miesięcy bezpośrednio poprzedzających miesiąc złożenia wniosku o dofinansowanie). Maksymalne dofinansowanie wynosi 100 proc. kosztów kwalifikowalnych projektu.

Projekty partnerskie

O tym, czy chcemy realizować projekt w partnerstwie, należy pomyśleć już teraz, ponieważ do wniosku o dofinansowanie należy dołączyć podpisane porozumienie lub umowę o partnerstwie. Udział partnera w realizacji projektu powinien być zgodny z art. 33 ustawy z 11 lipca 2014 r. o zasadach realizacji programów w zakresie polityki spójności finansowanych w perspektywie finansowej 2014–2020 (tzw. ustawy wdrożeniowej), bo jest to oceniane na etapie formalnym na zasadzie: tak/nie (niespełnienie kryterium oznacza odrzucenie wniosku). Warto pamiętać o generalnej zasadzie: partner powinien pomagać osiągnąć większe efekty projektu niż jego samodzielna realizacja.

Pamiętaj

Zgodnie z ustawą wdrożeniową podmioty sfery finansów publicznych mają ułatwienia w wyborze partnera, ale mogą z nich skorzystać tylko wówczas, gdy wybór wykonawcy w ramach procedur prawa zamówień publicznych jest niemożliwy lub niecelowy.

Zgodnie z zapisami regulaminu konkursu, jeśli we wniosku o dofinansowanie nie będzie przekonującego uzasadnienia, projekt zostanie odrzucony na etapie oceny formalnej.

Inaczej jest, gdy partnerem projektu będzie podmiot spoza sektora finansów publicznych, np. gdy jednostka naukowa realizuje projekt w partnerstwie z przedsiębiorcą. Obowiązuje wtedy zasada przejrzystości i równego traktowania podmiotów. Zgodnie z nią należy m.in.:

- ogłosić nabór partnerów na swojej stronie internetowej z co najmniej 21-dniowym terminem na zgłaszanie się partnerów,

- wybierając partnera, zapewnić: zgodność jego działania z celami partnerstwa, deklarowanego wkładu w realizację celu partnerstwa oraz doświadczenia w realizacji projektów o podobnym charakterze,

- zawiadomić o wyborze partnera na swojej stronie internetowej.

Wybór partnera musi być dokonany przed złożeniem dokumentacji aplikacyjnej.

Publiczna prezentacja projektu

Warunkiem złożenia wniosku o dofinansowanie projektu do CPPC jest jego wcześniejsze publiczne zaprezentowanie. To nowa formuła w okresie programowania 2014–2020, a CPPC wydało w tym zakresie specjalną instrukcję stosowania kryterium formalnego „Publiczna prezentacja założeń projektu". Zgodnie z nią taka prezentacja musi się odbyć najpóźniej siedem dni przed złożeniem wniosku, a informacja o jej terminie i miejscu musi być podana na stronie wnioskodawcy (lub w BIP) co najmniej 14 dni wcześniej .Trzeba też powiadomić CPPC.

Prezentację może prowadzić tylko przedstawiciel wnioskodawcy, który był zaangażowany w tworzenie projektu. Przebieg dyskusji o projekcie powinien być zarejestrowany i opisany w protokole, który należy potem opublikować na stronie wnioskodawcy i dołączyć do dokumentacji aplikacyjnej. Instytucja publicznej prezentacji ma zapobiec składaniu niedopracowanych i dublujących się projektów.

Przygotowanie i składanie wniosków

Wnioski o dofinansowanie projektu można składać w formie elektronicznej lub papierowej. W formie elektronicznej przyjmowane będą za pośrednictwem skrzynki podawczej Centrum Projektów Polska Cyfrowa. Formularz wniosku będzie dostępny w katalogu usług publicznych na ePUAP oraz za pośrednictwem strony www.cppc.gov.pl. Potwierdzeniem złożenia wniosku będzie urzędowe poświadczenie odbioru (UPO).

Po otrzymaniu UPO nie można już wprowadzać żadnych zmian we wniosku. Wnioski w formie papierowej, wraz z wersją zapisaną np. na płycie CD, należy składać osobiście lub przesyłką rejestrowaną w biurze podawczym Centrum Projektów Polska Cyfrowa, przy ul. Syreny 23, 01-150 Warszawa, od poniedziałku do piątku w godzinach od 8.15 do 16.15.

Ustalanie budżetu

Przygotowując projekt, należy pamiętać, że harmonogram jego realizacji może się rozpoczynać dopiero po złożeniu wniosku. Nie wolno finansować tych wydatków w ramach projektu, które były już wcześniej finansowane z innych środków publicznych. Sprawdzana będzie także ich wysokość i celowość, dlatego muszą być uzasadnione i potwierdzone rozeznaniem rynkowym oraz zgodne z zasadami kwalifikowania wydatków w ramach II osi priorytetowej programu operacyjnego „Polska cyfrowa" na lata 2014–2020 (>patrz ramka).

Pamiętaj

W budżecie nie mogą być wskazane wydatki:

- związane z wykupem praw autorskich do digitalizowanych/udostępnianych zasobów,

- poniesione na pokrycie kosztów zakupu nieruchomości i gruntu oraz

- premie i nagrody wypłacone personelowi projektu po 36 miesiącach od daty podpisania umowy o dofinansowanie.

Podobnie jak w poprzednich konkursach CPPC pozwala wnioskodawcy utworzyć w budżecie projektu rezerwę na nieprzewidziane wydatki. Maksymalna wysokość rezerwy wynosi 10 proc. całkowitych nakładów inwestycyjnych bez tej rezerwy, a do proponowanego projektu należy załączyć szczegółową analizę ryzyka z uzasadnieniem jej utworzenia. Rezerwa może być wykorzystana np. na przekroczenia planowanych wartości przetargów.

Pomoc na cyfrowe udostępnienie nauki

W ramach konkursu dopuszcza się zarówno projekty, w których wystąpi pomoc publiczna, jak i te, w których ona nie wystąpi. Zasady udzielania tej pomocy reguluje niedawno wydane rozporządzenie ministra administracji i cyfryzacji z 21 sierpnia 2015 r. w sprawie udzielania pomocy publicznej i pomocy de minimis (patrz podstawa prawna). Zgodnie z § 4 ust. 1 tego rozporządzenia wsparcie udzielane w ramach dofinansowania może stanowić:

- pomoc de minimis i jest udzielane zgodnie z warunkami określonymi w rozporządzeniu Komisji (UE) nr 1407/2013,

- regionalną pomoc inwestycyjną i jest udzielane zgodnie z warunkami określonymi w rozdz. I i art. 14 rozporządzenia Komisji (UE) nr 651/2014,

- pomoc na szkolenia, udzielaną zgodnie z warunkami określonymi w rozdz. I i art. 31 rozporządzenia Komisji (UE) nr 651/2014.

O tym, czy w ramach realizowanego projektu wystąpi pomoc publiczna, wnioskodawcy muszą zdecydować przed złożeniem wniosku o dofinansowanie, bo kryterium zgodności z prawem pomocy publicznej jest formalnym kryterium dostępu tak/nie i niespełnienie go skutkuje odrzuceniem wniosku o dofinansowanie. Kluczowym pytaniem jest sposób, w jaki będzie wykorzystywana zakupiona infrastruktura i wytworzone dzięki niej cyfrowe zasoby. Aby dofinansowanie było pomocą publiczną, musi spełniać łącznie wszystkie przesłanki wskazane w art. 107 ust. 1 traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej. Zgodnie z nim pomocą publiczną jest przysporzenie dokonywane przez państwo lub z jego źródeł (przy wykorzystaniu jego zasobów), stanowiące selektywną ekonomiczną korzyść, zakłócające lub mogące zakłócić konkurencję oraz wpływające na warunki wymiany handlowej między państwami członkowskimi.

Katalog wydatków kwalifikowanych zawarty w ww. rozporządzeniu (§ 9 ust. 2) jest spójny z zasadami kwalifikowania wydatków w ramach II osi priorytetowej programu operacyjnego „Polska cyfrowa" na lata 2014–2020. Dofinansowanie projektu z pomocą publiczną niesie ze sobą konsekwencje spełnienia dodatkowych warunków określonych w ww. rozporządzeniu, np. 25 proc. wkładu własnego bez udziału środków publicznych. Generalnie dofinansowanie udzielone z pomocą publiczną jest niższe.

Ocena wniosków

Ocena wniosków o dofinansowanie składa się z ocen: formalnej i merytorycznej. Formalna przeprowadzana będzie metodą tak/nie na podstawie kryteriów oceny projektów, takich jak kompletność dokumentacji, kwalifikowalność wnioskodawców, partnerów oraz wydatków, poprawne ustalenie budżetu, zgodność z zasadami pomocy publicznej czy prawidłowość wyboru partnerów w projekcie. Ocena formalna trwa 15 dni, ale może się wydłużyć o czas dokonania poprawek lub uzupełnień. Nie dotyczy to studium wykonalności i wersji elektronicznej wniosku, bo takie braki automatycznie wykluczają z możliwości ubiegania się o dofinansowanie.

Ocena merytoryczna prowadzona będzie przez ekspertów zewnętrznych. Wśród kryteriów merytorycznych znajdują się kryteria tak/nie oraz punktowane. Dofinansowania nie będzie mógł otrzymać m.in. projekt, w którym wcześniej nie przeprowadzono inwentaryzacji zasobów nauki oraz identyfikacji grup docelowych.

Z kolei wysoko punktowane będą projekty zakładające cyfrowe udostępnianie zasobów nauki oparte na metodach projektowania zorientowanych na użytkownika, np. pozwalających na wykorzystanie niezależnie od miejsca przebywania oraz cyfryzację zasobów o dużym znaczeniu dla nauki i potencjale do ponownego wykorzystania zasobów. Równie wysoko będą ocenione projekty zapewniające wysoką otwartość i dostępność zasobów.

Eksperci w CPPC będą też zwracać uwagę, czy zaproponowane rozwiązania informatyczne spełniają standardy cyfrowego udostępniania oraz Krajowe Ramy Interoperacyjności. W przypadku wątpliwości mogą się zwrócić do wnioskodawcy o dodatkowe informacje i/lub wyjaśnienie treści wniosku. Eksperci zewnętrzni mogą rekomendować także zmiany w budżecie wydatków, takie jak obniżenie lub usunięcie niecelowych wydatków.

Maksymalna liczba punktów możliwa do uzyskania przez projekt wynosi 107. Aby wniosek mógł oceniony zostać pozytywnie, musi spełnić wszystkie kryteria formalne, a następnie w ocenie merytorycznej spełnić wszystkie kryteria oceniane metodą tak/nie oraz uzyskać co najmniej 30 proc. możliwych do uzyskania punktów.

Pamiętaj

CPPC szacuje, że łączny czas przypadający na ocenę formalną i merytoryczną wyniesie 90 dni, a konkurs zostanie rozstrzygnięty w kwietniu 2016 r. Pierwsze umowy o dofinansowanie będą podpisywane na przełomie maja i czerwca 2016 r.

Można się odwołać

Negatywna ocena wniosku nie musi oznaczać końca starań o dofinansowanie. Od negatywnej oceny można się będzie odwołać, składając w ciągu 14 dni protest. Gdy nie zostanie on uwzględniony, negatywną decyzję można zaskarżyć zgodnie z art. 61 i art. 62 ustawy z 11 lipca 2014 r. o zasadach realizacji programów w zakresie polityki spójności finansowanych w perspektywie finansowej 2014–2020. Po otrzymaniu informacji o negatywnym wyniku procedury odwoławczej wnioskodawca może wnieść skargę do wojewódzkiego sądu administracyjnego, a następnie skargę kasacyjną do Naczelnego Sądu Administracyjnego.

Ważny adres

Pytania dotyczące konkursu można kierować na adres: konkurs2.3nauka@cppc.gov.pl

Katarzyna Dziuba-Kubicka , specjalista ds. pomocy publicznej i funduszy UE

podstawa prawna: ustawa z 11 lipca 2014 r. o zasadach realizacji programów w zakresie polityki spójności finansowanych w perspektywie finansowej 2014–2020 (DzU z 2014 poz. 1146)

podstawa prawna: rozporządzenie ministra administracji i cyfryzacji z 21 sierpnia 2015 r. w sprawie udzielania pomocy publicznej i pomocy de minimis na cyfrowe udostępnienie informacji sektora publicznego ze źródeł administracyjnych i zasobów nauki oraz cyfrowe udostępnienie zasobów kultury w ramach programu operacyjnego „Polska Cyfrowa" na lata 2014–2020 (DzU z 2015 poz. 1237)

podstawa prawna: Rozporządzenie Rady Ministrów z 30.06.2015 r. w sprawie ustalenia mapy pomocy regionalnej na lata 2014–2020 (DzU z 2014 r. poz. 878)

Wydatki kwalifikowane

Do wydatków kwalifikowanych zalicza się m.in.:

- oprogramowanie wraz z kosztami wdrożenia, instalacji, serwisem, zakupem i utrzymaniem domen i portali, obsługę i bezpieczeństwo danych, koszty zakupu, rozszerzenia i aktualizacji licencji lub przejęcia autorskich praw majątkowych oraz programy i systemy informatyczne współpracujące ze sprzętem do digitalizacji;

- zakup materiałów i usług dotyczących digitalizacji zasobów:

• digitalizacja obiektów (tworzenie, obróbka materiałów cyfrowych i weryfikacja jakości),

• tworzenie i wprowadzenie do baz danych informacji o zasobach (opracowanie metadanych obiektów), strukturyzacja języka opisu, tłumaczenia słowników oraz weryfikacja jakości,

• digitalizacja rejestrów i poprawa jakości danych, w tym czyszczenie danych oraz digitalizacja danych dostępnych w innych formach niż forma cyfrowa,

• transport obiektów do digitalizacji do pracowni digitalizacyjnej realizowanym własnymi środkami transportu,

• koszty delegacji związanych wyjazdami terenowymi związanych z przeprowadzaniem procesu digitalizacji (z wyłączeniem spotkań związanych z zarządzaniem projektem);

- zakup, najem lub leasing sprzętu informatycznego wraz z wydatkami na opiekę serwisową posprzedażową (maintenance) sprzętu informatycznego;

- zakup usług przygotowania dokumentacji technicznej, finansowej, studium wykonalności, dokumentacji przetargowej, uzyskanie niezbędnych decyzji administracyjnych na etapie przygotowania projektu, kosztów zabezpieczających realizację umowy o dofinansowanie, ocena oddziaływania na środowisko, mapy lub szkice sytuujące projekt;

- zakup usług doradczych w trakcie realizacji projektu, w tym zapewnienie wsparcia technicznego, ekspertyzy prawne, badania i analizy techniczne, finansowe, ekonomiczne;

- roboty budowlane (do 10 proc. wydatków kwalifikowanych projektu): rozbudowa, modernizacja pracowni digitalizacyjnych lub adaptacja pomieszczeń na pracownię (zapewnienie odpowiednich warunków pomiarowych w tym: stabilizacja podłoża, dostosowanie kolorystyki, oświetlenia, warunki klimatyczne, kontrola dostępu, przyłącza itp.) oraz wydatki na rozbudowę, modernizację lub adaptacje pomieszczeń przeznaczonych na potrzebę funkcjonowania systemów teleinformatycznych służących udostępnianiu zasobów cyfrowych;

- wynagrodzenia osób bezpośrednio realizujących projekt;

- szkolenia, seminaria i warsztaty, e-learning dla pracowników oraz osób zaangażowanych we wdrażanie projektu, a także grup docelowych korzystających z zasobów udostępnianych w ramach projektu;

- informacja i promocja (do 10 proc. wydatków kwalifikowanych projektu).

Maksymalna kwota wsparcia

Wynosi ona w odniesieniu do:

- pomocy de minimis – 85 proc. wydatków kwalifikujących się do objęcia wsparciem,

- regionalnej pomocy inwestycyjnej – zgodnie z rozporządzeniem Rady Ministrów z 30 czerwca 2015r. w sprawie ustalenia mapy pomocy regionalnej na lata 2014–2020 – w zależności od regionu Polski: od 15 proc. w m.st Warszawie do 50 proc. w województwie lubelskim,

- pomocy na szkolenia – 70 proc. wydatków kwalifikujących się do objęcia wsparciem, kwota ustalana zgodnie z art. 31 ust. 4 rozporządzenia Komisji (UE) nr 651/2014.

Od 30 września do 29 lutego 2016 r. będzie można składać wnioski o dofinansowanie z działania 2.3.1 „Cyfrowe udostępnienie informacji sektora publicznego ze źródeł administracyjnych i zasobów nauki" (PO PC 2014-2010).

Celem działania jest cyfrowe udostępnianie zasobów nauki. Wsparcie ma umożliwić podmiotom publicznym digitalizację zasobów nauki poprzez tworzenie lub dostosowywanie ich rejestrów i repozytoriów do wyszukiwania i ponownego wykorzystania w innowacyjnych aplikacjach i usługach. Konkurs ma zasięg ogólnopolski. Nabór organizowany jest przez Centrum Projektów Polska Cyfrowa (dawniej Władza Wdrażająca Programy Europejskie), które, zgodnie z ustawą z 11 lipca 2014 r. o zasadach realizacji programów w zakresie polityki spójności finansowanych w perspektywie finansowej 2014–2020, jest instytucją pośredniczącą we wdrażaniu tego działania.

Pozostało 95% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Podatki
Nierealna darowizna nie uwolni od drakońskiego podatku. Jest wyrok NSA
Samorząd
Lekcje religii po nowemu. Projekt MEiN pozwoli zaoszczędzić na katechetach
Dane osobowe
Wyciek danych klientów znanej platformy. Jest doniesienie do prokuratury
Cudzoziemcy
Rząd wprowadza nowe obowiązki dla uchodźców z Ukrainy
Sądy i trybunały
Prokurator krajowy zdecydował: będzie śledztwo ws. sędziego Nawackiego