Pasażer spóźnionego lotu może wnosić pozew

Odszkodowania od linii lotniczych można dochodzić w Urzędzie Lotnictwa Cywilnego lub w sądzie.

Aktualizacja: 10.02.2014 07:59 Publikacja: 10.02.2014 07:56

Odszkodowania za spóźniony lot można dochodzić w ULC, a także w sądzie

Odszkodowania za spóźniony lot można dochodzić w ULC, a także w sądzie

Foto: www.sxc.hu

W sprawach o niedociągnięcia w czasie lotu linie lotnicze zachwalają drogę administracyjną – przed ULC, z kolei pasażerowie, a zwłaszcza ich prawnicy – sąd cywilny.

W piątek Sąd Najwyższy przesądził, że poszkodowany pasażer może wybrać drogę dochodzenia odszkodowania (sygnatura akt III CZP 113/13).

Jest to istotne dla przewoźników lotniczych i sądów, a nawet kancelarii prawniczych.

Do kogo po ryczałt

Problem bierze się stąd, że prawo unijne wprowadziło szczególną procedurę (administracyjną) i zasady wypłaty odszkodowania pasażerom za odmowę przyjęcia na pokład lub duże opóźnienie lotu (powyżej trzech godzin). Reguluje je art. 7 rozporządzenia WE nr 261/2004 z 11 lutego 2004 r. Na jego podstawie do Urzędu Lotnictwa Cywilnego wpływa rocznie ok. 4 tys. skarg na przewoźników.

4 tys. pasażerów rocznie skarży się do ULC

ULC dość szybko ustala, czy doszło do zawinionego przez przewoźnika opóźnienia. Orzeka też o karze i o obowiązku wypłacenia pasażerowi ryczałtowego odszkodowania. Jest ono ustalone w trzech stawkach: 250, 400, i 600 euro w zależności od długości lotu. Jednakże wiele sądów, z powodu niejasności co do dopuszczalności drogi sądowej, nie nadaje klauzuli decyzjom ULC, bez czego nie można ich egzekwować. Dlatego wielu pasażerów kieruje się wprost do sądu.

O zapłatę 400 euro wystąpiło troje pasażerów lotu ETN 4651 (linii Enter Air) z czerwca 2012 r. na trasie Warszawa – Rodos, który opóźnił się 15 godzin. Pozwane linie żądały odrzucenia pozwów, twierdząc, że rozporządzenie oraz wprowadzające je art. 205a i b polskiego prawa lotniczego ustanowiły szczególny i wyłączny tryb rozpatrywania roszczeń pasażerów za opóźnienie lotów – przed ULC.

Wybór pasażera

Sąd Rejonowy dla m.st. Warszawy nie podzielił zarzutu, uznając, że nawet wystąpienie ze skargą do prezesa ULC nie wyklucza domagania się odszkodowania za opóźnienie lotu w sądzie cywilnym.

400 euro wynosi ryczałtowe odszkodowanie dla pasażera za opóźniony lot średniej długości

Rozpatrując zażalenie linii, Sąd Okręgowy zwrócił się do SN o rozstrzygnięcie tej kwestii, tym bardziej że praktyka sądów jest różna. Pełnomocnik Enter Air, mec. Edyta Michalak, mówiła wręcz o chaosie orzeczniczym. Podała przykład małżeństwa, które leciało tym samym samolotem, a ich wyrok był odmienny.

Tylko kancelarie upatrzyły sobie niszę spraw prostych, za to kosztownych dla klienta (przed ULC postępowanie jest bez opłat, w sądzie z opłatami), a także dla linii lotniczych. Aby bowiem wykluczyć odpowiedzialność przewoźnika, należy zlecić kosztowną ekspertyzę z dziedziny usterek lotniczych, gdyż to jest główna przyczyna zawinionych opóźnień.

Adwokat Krzysztof A. Wąsowski, pełnomocnik powodów, replikował, że na 500 decyzji ULC stwierdzających niedopełnienie obowiązków przewoźnika tylko jednej sąd nadał klauzulę wykonalności umożliwiającą egzekucję odszkodowania, a wszystkie wyroki, które uzyskała jego kancelaria, są egzekwowane. To pokazuje, która ścieżka jest lepsza.

SN przesądził, że obie drogi są dopuszczalne, a wybór należy do pasażera. Szczegóły będą w pisemnym uzasadnieniu – zapowiedział sędzia SN Krzysztof Strzelczyk.

Mateusz Kotliński z biura ULC powiedział „Rz", że uchwała rozwiewa rozbieżności w orzecznictwie, nie powinna jednak wpłynąć na prace Komisji Ochrony Praw Pasażerów przy prezesie ULC.

Sądy i trybunały
Ważna opinia z TSUE ws. neosędziów. Nie spodoba się wielu polskim prawnikom
Sądy i trybunały
Będzie nowa ustawa o Sądzie Najwyższym. Ujawniamy plany reformy
Matura i egzamin ósmoklasisty
Matura i egzamin ósmoklasisty 2025 z "Rzeczpospolitą" i WSiP
ZUS
Kolejny pomysł zespołu Brzoski: ZUS rozliczy składki za przedsiębiorców
Materiał Promocyjny
Tech trendy to zmiana rynku pracy
Prawo w Polsce
Od 1 maja rusza nowy program bezpłatnych badań. Jak z niego skorzystać?
Materiał Partnera
Polska ma ogromny potencjał jeśli chodzi o samochody elektryczne