Dlaczego mediacja nie odnosi sukcesów

Na uwagę zasługują sprawy, które można bezpośrednio powiązać z ekonomią. To kluczowe dla mediacji, bo mówi, co się bardziej opłaca: proces czy ugoda.

Publikacja: 25.10.2023 02:00

Dlaczego mediacja nie odnosi sukcesów

Foto: Adobe Stock

Przyzwyczailiśmy się do reformowania sądów. Kolejne rządy zawsze coś dodają – kodeksy puchną, sprawy się komplikują, tylko przełomu brakuje, bo zmiany niewiele znaczą. Tymczasem obok świat zmienił się radykalnie. Digitalizacja sprawia, że do wszystkiego służą komputery, mamy je teraz w telefonach i żyjemy w sieci. Dlatego wszystko jest e-: e-bilety, e-konta bankowe, e-listy, e-książki, mamy e-przyjaciół (e-wrogów), robimy e-zakupy – więc potrzebujemy również e-sądów. Komunikacja elektroniczna odmienia relacje międzyludzkie, przełamując bariery odległości i czasu. Zmieniła również sposób naszego myślenia. Przyzwyczajamy się do interfejsu graficznego zamiast werbalnych komunikatów, klikanie zastępuje wysiłek fizyczny, a kopiuj-wklej wysiłek umysłowy. A bez wysiłku umysłowego nie będzie żadnego postępu w świecie nowoczesnych technologii. Może więc jedną z przyczyn kryzysu w sądach jest mentalność kopiuj-wklej i wiara w moc sprawczą klikania?

Pozostało 95% artykułu

Treść dostępna jest dla naszych prenumeratorów!

Zamów w promocji 99 zł za pierwszy miesiąc, każdy kolejny w cenie 219zł

Korzystaj z nieograniczonego dostępu m.in. do artykułów, raportów prawnych i ekonomicznych, specjalistycznych rankingów a także weekendowego wydania „Plus Minus”.
Możesz zrezygnować w każdej chwili.

Prawo dla Ciebie
Koniec abonamentu RTV. Ma go zastąpić opłata w wysokości 8-9 zł miesięcznie
Prawo karne
Prezydent Andrzej Duda ułaskawił prawicowego publicystę
Konsumenci
TSUE orzekł na korzyść frankowiczów. Co ten wyrok oznacza dla banków
Prawo dla Ciebie
Sąd rozstrzygnie spór między córką i wdową po Grzegorzu Ciechowskim
Zawody prawnicze
Adwokatura przyjęła nowe zasady wykonywania zawodu. Zmiany w etyce i zastępstwach
Materiał Promocyjny
Sztuczna inteligencja zmienia łańcuchy dostaw w okresach wysokiego popytu